• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

ik ga volgende week kijken bij een partijtje onderdelen voor oude opels (meest kleine rommel) maar nu ligt er ook een 4 bak met ZF overdrive bij, is dit een heel speciaal iets of is het een waardeloos ding en dus niets waard??

dus kortom; als ik de partij onderdelen in 1x koop moet ik dan rekening houden met de prijs omdat de bak veel of weinig waard is??

kan er niet 1 vinden op MP enz vandaar graag een prijs indicatie als iemand een idee heeft.

(edit: weet iemand hoe deze bak precies werkt? komt de overdrive alleen in werking bij de 4 de versnelling of kun je bij elke versnelling nog een extra keer schakelen zodat je dus 8 versnellingen krijgt?? graag meer info :wors

het gaat om de bak die op pagina 1 staat en dan plaatje 3.)

alvast bedankt.

groeten Theo.

Bak heeft oa in Monza en rekord gezeten, de foto nr 3 is geen ZF bak, wel met overdrive die in alle versn te gebruiken is, dus een 8-bak zeg maar. Wat betreft de prijs, was er laatst 1 die bood deze hier en op mp aan, hij vroeg er 400 voor, ik kan hem zelf voor de helft halen.

Heb nu een 1.9s motor met een 1.6n bak en achteras. trekt iets sneller op maar wat is het verschil met een 1.9 as in combinatie met de 1.6n bak??

GTvirus, weet je 100% zeker dat de overdrive in elke versnelling te gebruiken is?

zo ja, dan is het op zich wel een stoere bak want dan kun je dus 8 x schakelen en dat klinkt en trekt natuurlijk wel lachen.

als hij echt op elke versnelling te gebruiken is dan gaat mijn 5 bak er denk ik onder weg en zet ik er de 4 bak met overdrive er op en kan ik 8 x schakelen plus 2 keer achteruit. ha ha ha (lijkt me nu al vet lachen om achteruit te schakelen.)

groeten

stel je niet al te veel voor van dat 8x schakelen, want in de lagere versnellingen geeft dat niet veel meer waarde omdat alles veel te dicht bij elkaar ligt, bijv 2 + overdrive is 3.

Achteruit schakelen moet in principe wel kunnen, zelf nog nooit aan gedacht.:wtf

Maar jij had het over een ZF bak met overdrive, de bak die jij aanwees op plaatje 3 is geen ZF bak!

Volgens mij is er ook geen ZF bak geleverd met elektr. overdrive, maar daar kan ik geen 100% uitsluitsel over geven.

Wil wel weten hoe achteruit schakelen bevalt:jerry

heb vandaag de bak opgehaald en nog meer leuke spullen :D

GTvirus: ik heb het nooit over een ZF bak gehad maar over een overdrive van het merk ZF dus een normale 4 bak met daarachter een pot van ZF die je electronisch kunt inschakelen en zo een overdrive krijgt.

heb met de vorige eigenaar gesproken en ja het is dus mogelijk om op elke versnelling een extra (overdrive) toe te passen (normaal alleen op de 5de versnelling) als je de stekker van de 4de versnelling herkenning er af haald en daar een schakelaar opzet dan kun je de overdrive op elke versnelling gebruiken, dus ook achteruit :jerry

nu vertelde hij ook dat dit de opelbak is met de allerlangste eindoverbrenging die er is, kan iemand dit bevestigen of weet iemand wat de (overdrivebak) voor eind overbrenging heeft??

alvast bedankt!

groeten Theo.

Hallo kenners,

heb een aantal vraagjes, het kan zijn dat het hier al ergens staat, maar ik zie door de bomen het bos niet meer laat maar zeggen. Ik wil in mijn C-kadett 2.0s een 5 bak hebben. Dat zal dan wel een getrag 240 worden. Klopt het dat ik dan een tussenas van een manta automaat moet hebben en deze moet inkorten met 2cm? En hoe komt de pook te zitten bij deze bak?

Alvast bedankt, Paul

hallo

vraagje? heb een astra f 1.6 16v sport uit 95' wat voor een bak zit hier eigenlijk achter, want er zit aardig wat onbalans in volgens mij

Staat er op het type plaatje niet wat de eindoverbrenging is?

Meestal wordt dit wel ergens op de bak vermeld, ik durf het zo niet te zeggen.

In welke auto wil je de bak evt gaan plaatsen?:kewlpics

origineel gepost door andy89

hallo

vraagje? heb een astra f 1.6 16v sport uit 95' wat voor een bak zit hier eigenlijk achter, want er zit aardig wat onbalans in volgens mij

volgens mij zit daar een f16 achter. staat bovenop je bak met grote letters, waarschijnlijk onder wat vuil. Maar ik denk dat je wel een beetje verdwaald bent, je hebt namelijk geen cih;)

origineel gepost door GTvirus

Staat er op het type plaatje niet wat de eindoverbrenging is?

Meestal wordt dit wel ergens op de bak vermeld, ik durf het zo niet te zeggen.

In welke auto wil je de bak evt gaan plaatsen?:kewlpics

staat helaas niets op de bak over de overbrenging :(

na eens de bak goed bekeken te hebben blijkt het overdrive gedeelte helemaal niet van ZF te zijn maar van "Laycock"

zat te denken aan mijn blauwe C kadett sedan maar na nog even na gedacht te hebben verkoop ik hem denk ik maar want kom er zelf eerst toch niet aan toe om hem in te bouwen en kan het geld ook wel goed gebruiken ivm de verbouwing van mijn huis.

dus bij deze tekoop.

niet hier gaan bieden enz maar bij onderdelen tekoop aangeboden want daar staat het officeele tekoop topic.

nog even een paar :kewlpics voor de liefhebber

imag0010st1.jpg
[/URL]

my.php

imag0011ba0.jpg
[/URL]

imag0014jr3.jpg
[/URL]

groeten.

Zit er verschil in overbrenging tussen een 1,6n en een 1,9s bak? of zijn deze dezelfde en is alleen de achteras kleiner.

Groeten...

Moet je even op de site van senatorman.de kijken. Een link staat ook ergens in dit topic, er staat daar een hele lijst van bakken met de overbrengingverhoudingen erbij

Originally posted by Makko

Zit er verschil in overbrenging tussen een 1,6n en een 1,9s bak? of zijn deze dezelfde en is alleen de achteras kleiner.

Groeten...

De versnellingsbak verhoudingen zijn hetzelfde. Maar de achterasreductie is anders. Bij een B Manta/Ascona 16n heb je zelfs de 'kleine' achteras (zelfde als 1.2n en 1.2s zeg maar).

Vraagje:

Weet iemand waar ik de oliekeerringen kan bestellen voor de versnellingsbak? of weet iemand de afmetingen hiervan?

Beide kanten zijn aan vervanging toe

Bedant alvast!

/edit

Rij overigens met een kadett c2 4bak (1.2), wel handig te vermelden uiteraard.

Oliekeerring voor krukas heb ik bij lasaulec vandaan koste me maar 6 eurotjes ofzo.

das mooi meegenomen

je kan het via de Dealer proberen en anders moet je de keerrring even goed bekijken qua afmetingen en dan via de SKF catalogus die wel op internet te vinden is het type keerring bepalen en bestellen (dat kan bijv. via je werkgever of via een landbouwmech. bedrijf)

in een enkel geval moet je een dunnere kiezen of eentje waar een 10e verschil in zit.

Ik heb hier een 24v graag met een manuele bak eraan, in mijn bezit heb ik een R25 van achter mijn 2.5i senator geweest, als ik het topic goed heb gelezen kom ik tot de vaststelling dat die erop past. maar ik weet nog niet of die nu eigenlijk even sterk is als de 28? een automaat heb ik ook , eerder had ik hier iets gelezen van aanpassen van de kabelboom bij ombouw van automaat naar hand, in verband met onstekings moment denk ik , wat is daarvan aan?

en ik moet waarschijnlijk een vliegwiel hebben met 8 gaten?

Lager op tussen as? hoe krijg je die R25 best uit elkaar? mijn vorige die ik kapot heb gereden kreeg ik niet open, moet je daar vooraan aan de kant van het vliegwiel ook nog iets lossen? twas net of de as er vanvoor niet uit wou.

een heleboel vragen hopelijk kunnen jullie mij helpen.

alvast bedankt:hmmz

Terug
Naar boven