• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Alternator defect?

Beste,

Vorige week tijdens het koude vriesweer startproblemen gehad.

(Corsa C | 2001 |1.7DTI ISUZU )

De batterij was toch al ruim 7 jaar oud. Startkabels erop en een nieuwe batterij gaan kopen. (VARTA E38 - 74Ah - 750A)

Nog nooit enige problemen gemerkt van de Alternator. Een week verder na lange afstanden begon plots het batterij lampje te branden..

Vandaag was het Corsa Disco modus (Airbag lampje, ABS lampje, batterij lampje..) Ik dacht heh dit is raar... Even het contact sluiten en opnieuw starten

Tot mij grote verbazing stond ik vandaag dus stil aan de rand van de weg. Auto wou niet meer starten.

Zou er wel degelijk iets mis zijn met de Alternator? Heb hier nog nooit iets van gemerkt..

Mogelijk een ander probleem? :hmmz

Gr,

C

Een dynamo kan ineens kapot gaan ook als je één week geleden nog bij de onderdelen zaak bent geweest..

Het probleem bij de dynamo's op de Isuzu diesel motoren is het volgende :

De vacuumpomp zit aan de achterkant van deze dynamo ( is olie gesmeerd )

Op een keer gaat deze oliekeering kapot en komt de olie in de dyamo en slaan de diodes vet.. Met als gevolg geen laad stroom meer..

Even de dyamo laten reviseren en je kunt er weer tegen aan...

Maar doe voor de zekerheid even opnieuw de multimeter op de accu nadat je hem hebt over gestart... Meten is weten !

@louwe 16 klepper wrote:Meten is weten

Gissen is onzin.....

Maw hang eens een voltmeter aan de accu

Op standje gelijk stroom

Dan moet je met draaiende motor ruim boven de 13 volt zitten

Mooist is net even boven de 14...

Haal je dat niet dan is inderdaad de DYNAMO ter ziele...

Bedankt voor deze reactie!

Ik heb de batterij zelf vervangen. De winkel waar ik deze heb aangekocht had wel gevraagd nog even terug

te komen om de alternator te testen. Pas nadien zou de 3 jaar garantie op de batterij in voege gaan.

Ik heb die 'test' persoonlijk gezien. De monteur hing inderdaad een multimeter aan de batterij

en zag >14V. Lijkt mij een beetje gek dat ik in diezelfde week problemen zou hebben met de alternator?

Zijn er anders nog mogelijkheden? Ik kan de auto starten met startkabels maar stationair valt deze na 5 minuten gewoon terug uit met een lege batterij. :shock:

Toch iets met je dynamo of dat de kabels tussen accu en dynamo niet goed contact hebben want duidelijk is dat je accu niet bijgeladen wordt

@louwe 16 klepper wrote:

Haal je dat niet dan is inderdaad de DYNAMO ter ziele...

Je zegt nu wel dynamo met hoofdletters, alsof de topicstarter het fout heeft, maar technisch gezien is het toch echt een alternator en geen dynamo. Alleen is het woord dynamo in de Nederlandse de volksmond geaccepteerd.

Dynamo wekt gelijkspanning op, alternator wisselspanning.

Ondanks dat je in je auto gelijkspanning meet, wordt er wel degelijk eerst wisselspanning opgewekt die daarna wordt gelijkgericht. Dus in je auto heb je wel degelijk een alternator en geen dynamo.

Terug
Naar boven