• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Aluminium chemisch reinigen, hoe?

2000

Woont hier bijna
Ik ben al eenige dagen bezig om er achter te komen hoe ik bijv. mijn thermostaathuis chemisch kan reinigen. Ik ben diverse dingen tegen gekomen, en ook geprobeerd, maar ipv het "beloofde"resultaat is de alu deksel nu zowat zwart.

Ik bedoel dus etsen/beitsen. :vertag

Weet iemand waar je dit het beste mee kan doen? Ik heb zelf geprobeerd:

-Verfafbijt: werkt aardig, maar blijf donkere plekken houden.

-Zoutzuur: lijkt ok, maar het aluminium eindigt zwart

-Gootsteenontstopper: nog zwarter.

Heeft iemand voldoende scheikunde gehad om dit (letterlijk) op te lossen :D

Wat wil je precies? Oxidatie wegwerken?

Even een paar dagen laten weken in de meest zurig smakende tomatensaus (ketchup) die je kan vinden.

Wat wil je precies? Oxidatie wegwerken?

Even een paar dagen laten weken in de meest zurig smakende tomatensaus (ketchup) die je kan vinden.

Ik wil dat het oppervlak er weer net zo uit ziet als vanuit de fabriek (en dan heb ik het over een injectiehuis) Ik weet dat je met stralen een vergelijkbaar resultaat krijgt, maar ik dacht: waarom niet chemisch? Er staat een hoop over op het internet, alleen werkt het bij mij (natuurlijk) niet.

Elektrolyse zou ook een oplossing kunnen zijn.

Ik wil dat het oppervlak er weer net zo uit ziet als vanuit de fabriek (en dan heb ik het over een injectiehuis) Ik weet dat je met stralen een vergelijkbaar resultaat krijgt, maar ik dacht: waarom niet chemisch? Er staat een hoop over op het internet, alleen werkt het bij mij (natuurlijk) niet.

Elektrolyse zou ook een oplossing kunnen zijn.

@kiyamizio wrote:ik gebruik velgen reiniger daar voor en daarna ff poetsen met belgom.

Het is een gezandstraald oppervlak, daar kan ik met belgom niet veel mee

@kiyamizio wrote:ik gebruik velgen reiniger daar voor en daarna ff poetsen met belgom.

Het is een gezandstraald oppervlak, daar kan ik met belgom niet veel mee

Het schijnt dat het zwarte weg krijgen wel mogelijk is zonder te poetsen

Hmmmz, morgen even schoonmaakazijn halen, net gelezen op het net

Het schijnt dat het zwarte weg krijgen wel mogelijk is zonder te poetsen

Hmmmz, morgen even schoonmaakazijn halen, net gelezen op het net

Aluminium is een metaal wat voortdurend bloot staat aan oxidatie!

Je zult er naderhand nog iets mee moeten doen om de glans te behouden

Aluminium is een metaal wat voortdurend bloot staat aan oxidatie!

Je zult er naderhand nog iets mee moeten doen om de glans te behouden

Het hoeft niet zozeer te glanzen. Als ik het schoon krijg dan spuit ik er meteen olie op om de poriëen te dichten.

Ik heb het injectiehuis trouwens al klaar: met een staalborstel op de haakse slijper, dan een zachtere op boormachine, daarna beetje scotch briten en het is mooi genoeg.

Maar ik wil graag wel weten of het chemisch mogelijk is. ;)

Het hoeft niet zozeer te glanzen. Als ik het schoon krijg dan spuit ik er meteen olie op om de poriëen te dichten.

Ik heb het injectiehuis trouwens al klaar: met een staalborstel op de haakse slijper, dan een zachtere op boormachine, daarna beetje scotch briten en het is mooi genoeg.

Maar ik wil graag wel weten of het chemisch mogelijk is. ;)

Terug
Naar boven