• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Andere auto

Hallo ik ben nieuw hier, en ik heb een brandende vraag,

ik ben werkzaam in de thuiszorg en rij zo'n 20.000 km per jaar is het verstandig om diesel te gaan rijden? ik heb namelijk een opel corsa 1.7 d uit 1998 op het oog en zoja is dit een betrouwbare auto?? Ik ben namelijk totaal afhankelijk van een auto en heb vorig jaar al veel pech gehad met auto's....:(

Heeft iemand hier antwoorden op ik ben jullie dankbaar.

Groetjes Stefanie

20k per jaar is nog steeds niet rendabel voor een diesel.

Over het algemeen is het omslag punt op dit moment een kleine 40k per jaar.

Bij ons rijden er genoeg benzine auto's met 35-40k per jaar.

Ik draai 45k per jaar en rij gelukkig nog wel diesel.

De diesels zijn vaak erg duur in de belasting.

DIt kun je zelf allemaal uitrekenen, ff site van de belastingdienst erbij en het gemiddel verbruik van je huidige en een gemiddelde diesel en dit ter vergelijking met je huidig aantal km's per jaar.

20k per jaar is nog steeds niet rendabel voor een diesel.

DIt kun je zelf allemaal uitrekenen, ff site van de belastingdienst erbij en het gemiddel verbruik van je huidige en een gemiddelde diesel en dit ter vergelijking met je huidig aantal km's per jaar.

Hoi Stefanie,

Dit is zeker een betrouwbare auto, er zit ook weinig elektronica op en onderhoud is redelijk goedkoop. Veel mensen roepen dan diesel niet interessant..... maar ik denk dat dit wel meevalt en dat het bij 20 dkm wel rendabel is. Je betaald voor deze auto 60 euro/maand aan wegenbelasting. De benzine versie is storingsgevoeliger. Als je dan met problemen zit ben je totaal gezien al snel veel duurder uit dan met de diesel.

Hans

Hoi Stefanie,

Dit is zeker een betrouwbare auto, er zit ook weinig elektronica op en onderhoud is redelijk goedkoop. Veel mensen roepen dan diesel niet interessant..... maar ik denk dat dit wel meevalt en dat het bij 20 dkm wel rendabel is. Je betaald voor deze auto 60 euro/maand aan wegenbelasting. De benzine versie is storingsgevoeliger. Als je dan met problemen zit ben je totaal gezien al snel veel duurder uit dan met de diesel.

Hans

[rquote=1844718&tid=140741&author=corsaboy]20k per jaar is nog steeds niet rendabel voor een diesel.

DIt kun je zelf allemaal uitrekenen, ff site van de belastingdienst erbij en het gemiddel verbruik van je huidige en een gemiddelde diesel en dit ter vergelijking met je huidig aantal km's per jaar.[/rquote]

maak er maar 16~17k per jaar van, bij een corsa b waarschijnlijk nog minder. Voor een corsa b 1.5td die we toen hadden kwamen we bij een omslagpunt van 13k. Als je een nieuwe auto koopt wordt het verhaal anders.

Ik heb het eens uitgerekend onlangs voor mijn astra h diesel en dan ook alles meegenomen:

verzekering

verbruik

wegenbelasting

brandstofkosten

onderhoud.

Ik heb toen een excel sheet gemaakt om het uit te rekenen. Stuur maar een u2u met je mail erin als je hem wilt hebben :)

[rquote=1844718&tid=140741&author=corsaboy]20k per jaar is nog steeds niet rendabel voor een diesel.

DIt kun je zelf allemaal uitrekenen, ff site van de belastingdienst erbij en het gemiddel verbruik van je huidige en een gemiddelde diesel en dit ter vergelijking met je huidig aantal km's per jaar.[/rquote]

maak er maar 16~17k per jaar van, bij een corsa b waarschijnlijk nog minder. Voor een corsa b 1.5td die we toen hadden kwamen we bij een omslagpunt van 13k. Als je een nieuwe auto koopt wordt het verhaal anders.

Ik heb het eens uitgerekend onlangs voor mijn astra h diesel en dan ook alles meegenomen:

verzekering

verbruik

wegenbelasting

brandstofkosten

onderhoud.

Ik heb toen een excel sheet gemaakt om het uit te rekenen. Stuur maar een u2u met je mail erin als je hem wilt hebben :)

oke de meningen zijn nogal verschillend. ik zou inderdaad 60e aan wegenbelasting kwijt zijn voor de opel. hoeveel zijn die rijden 1 op?? heb al gelezen 1 op 17 maar klopt dit? en is het waar dat opel's roest auto's zijn en zoja ook voor dit bouwjaar?

Op welke dingen moet ik letten bij de aankoop? ik vraag maar raak hoor hahaha

Groetjes Stefanie

oke de meningen zijn nogal verschillend. ik zou inderdaad 60e aan wegenbelasting kwijt zijn voor de opel. hoeveel zijn die rijden 1 op?? heb al gelezen 1 op 17 maar klopt dit? en is het waar dat opel's roest auto's zijn en zoja ook voor dit bouwjaar?

Op welke dingen moet ik letten bij de aankoop? ik vraag maar raak hoor hahaha

Groetjes Stefanie

1 op 17 moet goed haalbaar zijn met zo'n corsatje.

sommige uit 1998 roesten, sommige niet :), goed kijken dus bij aanschaf.

1 op 17 moet goed haalbaar zijn met zo'n corsatje.

sommige uit 1998 roesten, sommige niet :), goed kijken dus bij aanschaf.

Het is een kwestie van uitrekenen wat de kosten zijn voor die specifieke auto.

Je kan niet zeggen dat X aantal KM altijd geld, want dat is totaal afhankelijk van hoe zuinig de auto is, hoeveel wegenbelasting je moet betalen en uiteraard wat de verzekeringspremie is.

Verder zijn de oudere Opel dieseltjes prima wat betrouwbaarheid betreft en qua verbruik ook niet slecht. 1op17 is een mooi gemiddelde om aan te houden in je berekening. Je zou even op www.spritmonitor.de kunnen kijken wat het gemiddelde van duizenden mensen met dat type auto is.

Opeltjes hebben ook een reputatie wat roest betreft, dat klopt. Wat veel mensen vergeten is dat dat met name geld voor de onverzinkte modellen van voor 1997.

Als de auto van 1997 of later is, is deze verzinkt en veel roestbestendiger.

Neem je toch een oudere, dan is het aan te raden om het ding af en toe op een brug of een smeerput te zetten, de bodem schoon te poetsen met een harde borstel en de roestige delen te poetsen met een staalborstel.

Daarna spuit je de hele bodem in met tectyl.

Eveneens met de wielkasten, schoonhouden en tectyleren.

Het enige roestkwaaltje wat alle B corsa's gauw ontwikkelen is een roestige motorkap rand. Maar dat is geen APK afkeur en puur looks.

Het randje roest van binnenuit, dus schoonmaken en even een laagje tectyl, en dan ben je daar ook van af ;)

Bij oudere Corsa's moet je inderdaad letten op de kokerbalken, wielkast randen achter en de veerschotels.

Verder zijn ze redelijk bulletproof.

Het is een kwestie van uitrekenen wat de kosten zijn voor die specifieke auto.

Je kan niet zeggen dat X aantal KM altijd geld, want dat is totaal afhankelijk van hoe zuinig de auto is, hoeveel wegenbelasting je moet betalen en uiteraard wat de verzekeringspremie is.

Verder zijn de oudere Opel dieseltjes prima wat betrouwbaarheid betreft en qua verbruik ook niet slecht. 1op17 is een mooi gemiddelde om aan te houden in je berekening. Je zou even op www.spritmonitor.de kunnen kijken wat het gemiddelde van duizenden mensen met dat type auto is.

Opeltjes hebben ook een reputatie wat roest betreft, dat klopt. Wat veel mensen vergeten is dat dat met name geld voor de onverzinkte modellen van voor 1997.

Als de auto van 1997 of later is, is deze verzinkt en veel roestbestendiger.

Neem je toch een oudere, dan is het aan te raden om het ding af en toe op een brug of een smeerput te zetten, de bodem schoon te poetsen met een harde borstel en de roestige delen te poetsen met een staalborstel.

Daarna spuit je de hele bodem in met tectyl.

Eveneens met de wielkasten, schoonhouden en tectyleren.

Het enige roestkwaaltje wat alle B corsa's gauw ontwikkelen is een roestige motorkap rand. Maar dat is geen APK afkeur en puur looks.

Het randje roest van binnenuit, dus schoonmaken en even een laagje tectyl, en dan ben je daar ook van af ;)

Bij oudere Corsa's moet je inderdaad letten op de kokerbalken, wielkast randen achter en de veerschotels.

Verder zijn ze redelijk bulletproof.

klopt de opel die ik op het oog heb heeft ook een klein roest plekje op de randmotorkap / koplamp maar gaat dit proces snel??? ik vraag maar naar wat ik weet ....

klopt de opel die ik op het oog heb heeft ook een klein roest plekje op de randmotorkap / koplamp maar gaat dit proces snel??? ik vraag maar naar wat ik weet ....

[rquote=1844832&tid=140741&author=Spacejam]hierbij het excelsheet:

sheet

Even alle bedragen invullen (bedragen op jaarbasis) en dan zie je het vanzelf.

@McKaamos: mijn corsa van 98 roestte ook ;)[/rquote]

Tuurlijk, ze kunnen allemaal roesten, zelfs een gloednieuwe auto van elk willekeurig merk ;)

Maar, van 1997 of later is beter, want die zijn verzinkt en roesten niet zo snel als oudere modellen ;)

[rquote=1844836&tid=140741&author=steffie83]klopt de opel die ik op het oog heb heeft ook een klein roest plekje op de randmotorkap / koplamp maar gaat dit proces snel??? ik vraag maar naar wat ik weet ....[/rquote]

Ligt er aan wat jij er tegen doet. Onbehandeld kan het best snel gaan.

Als je er geen werk aan wil hebben kan je het beste zorgen dat alles wat roestig is, is afgesloten van vocht en lucht.

Dus een dikke waslaag er op, bijvoorbeeld.

Wil je het netjes, dan ontroest je het (schuren) en leg je er een nieuwe laag lak op, waar na je de binnenste rand voorziet van een dikke laag tectyl.

Terug
Naar boven