• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Angel eyes Astra F

jawel, Bij welke vorm van Xenon dimlicht dan ook, mag de Xenon verlichting niet uitschakelen bij inschakelen van het grootlicht.

Leeftijd van de auto niet uit.

Dit heeft te maken met het opstarten en warm moeten worden van de Xenon verlichting.

Willem

Ik begrijp de situatie wel, ben nu bij 2 geweest. 1 garage zegt dat het inderdaad aan moet blijven (dimlicht) toen ik begon dat ik dacht dat het vanaf 2007 was, omdat het zo stond in de RV, ging hij twijfelen. Maar hij was er verder niet op ingegaan.

Ander garage (bevriend), die zei dat het mocht, maar wist ook niet meer hoe of wat, omdat ze alles gingen veranderen.

Wat ik dus ga doen. Ik ga de vrienden van RDW eens een mail sturen. Hou jullie op de hoogte.

Het heeft even geduurd; mijn vraag werd binnen 3 dagen beantwoord, maar in de 3 dagen werd het doorverwezen naar andere afdeling waar 5 dagen voor staat. Even een copy paste:"

Geachte heer Lin,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er staat in 5.2.51: indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006 zijn de artikelen 115 tot en met 118 van toepassing. Dus bij een voertuig uit 2005 zijn er helemaal geen eisen, afkeuren is niet mogelijk.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Betekent dus dat auto onterecht is afgekeurd ;)

Mijn lokale garage zegt dat het wel mag.

Ik weet het niet meer. Volgens mij weet niemand meer precies wat wel of niet mag :S

Xenon blijft super wat verlichting betreft, al blijf ik erbij dat veel setjes verkeerd afgesteld of niet verblindend werken. Ergens zou ik best een bi-xenon set van Pilot willen uit proberen, zowel voor het zicht vanuit de auto als voor de tegenliggers. Het jammere is alleen dat het een beetje duur is om te testen :hmmz

jawel, Bij welke vorm van Xenon dimlicht dan ook, mag de Xenon verlichting niet uitschakelen bij inschakelen van het grootlicht.

Leeftijd van de auto niet uit.

Dit heeft te maken met het opstarten en warm moeten worden van de Xenon verlichting.

Willem

zoals wim idd zegt moet je xenon aan blijven als grootlicht ingeschakeld word( ongeacht bouwjaar ). Bij mijn gsi gingen ze ook uit, maar met de aanpassing van wim was het binnen 15 min opgelost en blijven ze nu aan.

Ik begrijp de situatie wel, ben nu bij 2 geweest. 1 garage zegt dat het inderdaad aan moet blijven (dimlicht) toen ik begon dat ik dacht dat het vanaf 2007 was, omdat het zo stond in de RV, ging hij twijfelen. Maar hij was er verder niet op ingegaan.

Ander garage (bevriend), die zei dat het mocht, maar wist ook niet meer hoe of wat, omdat ze alles gingen veranderen.

Wat ik dus ga doen. Ik ga de vrienden van RDW eens een mail sturen. Hou jullie op de hoogte.

Het heeft even geduurd; mijn vraag werd binnen 3 dagen beantwoord, maar in de 3 dagen werd het doorverwezen naar andere afdeling waar 5 dagen voor staat. Even een copy paste:"

Geachte heer Lin,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Er staat in 5.2.51: indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006 zijn de artikelen 115 tot en met 118 van toepassing. Dus bij een voertuig uit 2005 zijn er helemaal geen eisen, afkeuren is niet mogelijk.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Betekent dus dat auto onterecht is afgekeurd ;)

lees dat topic eens door.

Daar staat ook bij APK eisen onder kopje Xenon verlichting:

De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

Ook mag het dimlicht niet uitgaan

als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.

Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met

gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van grootnaar

dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,

waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het

dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen

zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator

voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool

voor hoge spanning.

Willem

kijk ook maar eens op de site van het RDW, staat ook dat Xenon verlichting NIET mag doven bij inschakelen grootlicht:

dan klikken op lichten op het bord links.

dan kan je met de pijl onderin verderbladeren.

dan krijg je eerst een verhaaltje over gasontladings lampen

daarna het verhaaltje dat de gasontladings lampen niet mogen doven ivm langere opwamtijd, als het grootlicht word ingeschakeld.

Willem

Xenon blijft super wat verlichting betreft, al blijf ik erbij dat veel setjes verkeerd afgesteld of niet verblindend werken. Ergens zou ik best een bi-xenon set van Pilot willen uit proberen, zowel voor het zicht vanuit de auto als voor de tegenliggers. Het jammere is alleen dat het een beetje duur is om te testen :hmmz

Grappig, maar dat zegt nog niet dat het de juiste is. (Wil niet zeggen dat de mijne juist is, maar zo staat het wel beschreven in de Regeling Voertuigen.)

Vooralsnog zeg ik dat het wel mag, omdat het in Regeling voertuigen staat. Daar mag niet van worden afgeweken.

En ook de medewerker van RDW geeft hetzelfde antwoord. Dus deze medewerker heeft het ook fout??

In mijn ogen gezien, zijn de andere artikelen onvolledig, waardoor het nu voor ALLE voertuigen geldt.

Ik zal de link van RDW wel naar deze medewerker retourneren, kijken wat hij ervan vindt.

Wordt vervolgd.

zoals wim idd zegt moet je xenon aan blijven als grootlicht ingeschakeld word( ongeacht bouwjaar ). Bij mijn gsi gingen ze ook uit, maar met de aanpassing van wim was het binnen 15 min opgelost en blijven ze nu aan.

jupzz..

Mijn APK meeste zijn eerste Vraag bij mijn Combo was namelijk, Blijft je Xenon dimlocht branden als je grootlicht aan zet??

dat verzint hij ook niet zomaar, hij is zeker en ALTIJD goed op de hoogte van nieuwe regels.

Willem

lees dat topic eens door.

Daar staat ook bij APK eisen onder kopje Xenon verlichting:

De (Xenon) dimlichten moeten blijven branden als het grootlicht brandt.

Ook mag het dimlicht niet uitgaan

als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht.

Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met

gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van grootnaar

dimlicht, moet het dimlicht eerst nog op sterkte komen,

waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het

dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen

zijn. Dit is ook te zien aan de spanningstransformator

voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool

voor hoge spanning.

Willem

Terug
Naar boven