• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

APK topic

quatsch

Post weinig
Ik zie wel vaker APK topics voorbij komen en was zelf van de week ook weer aan de beurt dus leek het me wel leuk een soort APK "topic" te starten waar je even kwijt kan of hij d'r nou wel of niet door is gekomen en zo niet wat er allemaal mis was.

Ik zal maar even aftrappen:

Auto: Astra G 2.0DTL break

APK?: OK

Commentaar: Silent blocs waren niet helemaal fijn meer, daar word morgen naar gekeken

Kan mijn story hier ook wel neer zetten hoor:

Combo-B 1.6 16V 1998 > nu 145.000km

ieder jaar terugkerende Punten van aandacht:

- Uitstoot te hoog > effe 10 a 15seconden in vrij op 6000 toeren houden, is ie weer prima > lambda word maar op 1cilinder gemeten

- koplampen te hoog met schakelaar op 0 > gewoon zeggen dat ie GOED vol ligt, en als ie ze toch terug zet weer opstellen

- schokbrekers AC punt lekkage

- Zekering demonteren voor extra remlichten en zwaailamp

- voorknipper fittingen wisselen voor originele > heb normaal wit knipperlicht en stadslicht in hetzelfde lampje

- indien APK met vrij lege tank, altijd sterke benzine geur rond de tank en actief koolsotffilter deze laatste is al een keer vervangen > tankventilatie probleem, geen rotte slangen of niks, en juiste werking van het tankventilatie klepje > dus gewoon goedkeur

- Winterbanden monteren ivm draagvermogen (banden van een bestelauto van 1998 of nieuwer moeten aan de max aslasten kunnen voldoen, mijn zomersloffen komen dan 35kg per band te kort op de achteras)

Vectra:B:

ieder jaar terug komende dingen:

- AC binnenste spoorstang iets speling (is de stuurkoppeling, maargoed, daar hebben het maar niet over

- CO te hoog na tijd stationair draaien 0,8 stationair > 0,4 op 2500 - 3000 toeren > tegen APK keurmeester melden dat ie EERST moet gaan meten en dan keuren.

- achterlichtunits wisselen voor onaangepaste (mag geen 2 losse remlampen per unit hebben)

Willem

-

Kan mijn story hier ook wel neer zetten hoor:

Combo-B 1.6 16V 1998 > nu 145.000km

ieder jaar terugkerende Punten van aandacht:

- Uitstoot te hoog > effe 10 a 15seconden in vrij op 6000 toeren houden, is ie weer prima > lambda word maar op 1cilinder gemeten

- koplampen te hoog met schakelaar op 0 > gewoon zeggen dat ie GOED vol ligt, en als ie ze toch terug zet weer opstellen

- schokbrekers AC punt lekkage

- Zekering demonteren voor extra remlichten en zwaailamp

- voorknipper fittingen wisselen voor originele > heb normaal wit knipperlicht en stadslicht in hetzelfde lampje

- indien APK met vrij lege tank, altijd sterke benzine geur rond de tank en actief koolsotffilter deze laatste is al een keer vervangen > tankventilatie probleem, geen rotte slangen of niks, en juiste werking van het tankventilatie klepje > dus gewoon goedkeur

- Winterbanden monteren ivm draagvermogen (banden van een bestelauto van 1998 of nieuwer moeten aan de max aslasten kunnen voldoen, mijn zomersloffen komen dan 35kg per band te kort op de achteras)

Vectra:B:

ieder jaar terug komende dingen:

- AC binnenste spoorstang iets speling (is de stuurkoppeling, maargoed, daar hebben het maar niet over

- CO te hoog na tijd stationair draaien 0,8 stationair > 0,4 op 2500 - 3000 toeren > tegen APK keurmeester melden dat ie EERST moet gaan meten en dan keuren.

- achterlichtunits wisselen voor onaangepaste (mag geen 2 losse remlampen per unit hebben)

Willem

-

astra 1.6 8v km 158000 1998

in februari 2011 afgekeurd op lekken katalysator ,heb er een nieuwe opgezet en goed gekeurd

2010 goed gekeurd

2009 afgekeurd kapotte motorsteun

2010: goed gekeurd na maken kenteken verlichting. Ja ik weet het moet het een keer goed maken.

2009: goed gekeurd, na verwijderen xenon, led stadslichten en maken kenteken verlichting.

2008: goed gekeurd na vervangen kenteken lampje.

Auto is een vectra B2 uit 1999.

De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

Lichtbeeld was niet goed ofzo, kun je daar iets aan doen?

@koenelsenaar wrote:De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

ligt er aan wat er niet goed aan is.

staat hij te hoog te laag of is er geen scheidingslijn.

Vaak is het lampje verkeerd gemonteerd.

Hoe vaak ik dat moet herstellen, is niet normaal meer.

astra 1.6 8v km 158000 1998

in februari 2011 afgekeurd op lekken katalysator ,heb er een nieuwe opgezet en goed gekeurd

2010 goed gekeurd

2009 afgekeurd kapotte motorsteun

@arjontje wrote:@koenelsenaar wrote:De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

Je kunt een lampje er toch op een manier inzetten of niet?:P die h4 lampen hebben 3 pootjes...

2010: goed gekeurd na maken kenteken verlichting. Ja ik weet het moet het een keer goed maken.

2009: goed gekeurd, na verwijderen xenon, led stadslichten en maken kenteken verlichting.

2008: goed gekeurd na vervangen kenteken lampje.

Auto is een vectra B2 uit 1999.

De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

@koenelsenaar wrote:@arjontje wrote:@koenelsenaar wrote:De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

Je kunt een lampje er toch op een manier inzetten of niet?:P die h4 lampen hebben 3 pootjes...

Je wil niet weten hoe sommige mensen een lampje kunnen vervangen :afro

@koenelsenaar wrote:De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

@arjontje wrote:@koenelsenaar wrote:De astra is in november er in een keer doorgekomen, wel een lampje vervangen...

Bij mij is het ieder jaar hetzelfde geneuzel over de koplamp hoogteverstellers. Die werken bij mij al 3 jr slecht. Heb ze een keer vervangen voor gebruikte exemplaren, maar die geven hetzelfde probleem. En ieder jaar 1 of 2 stadslichtjes vervangen.

Je moet er echt een tik tegen aan geven en met de kabels spelen en dan werkt het weer (vaak 2 verschillende hoogtes v/d koplampen). Verder eigenlijk nooit problemen, behalve wat onderhoud dingetjes.

Terug
Naar boven