@Martijn1981 wrote:@soepkiepe wrote:en dat is dus weer krom, want als je hem niet gekeurd heb rijd je ook een half jaar door met een potentieel gevaarlijke auto.
ik heb er geen verstand van, maar als ik eens gewoon logies na denk.
als je je auto keurt krijg je er een jaar keuring op.
je kan de auto maximaal 2 maand voor de verval datum al laten keuren.
als ik bijvoorbeeld een auto heb met keuring tot 1 maart, en ik keur hem op 1 januari, dan kunnen ze toch nooit de verval datum ook aanpassen van inplaats 1 maart naar 1 januari
Ja jij snapt hem......
Je krijgt dan eigenlijk een goedkeuring van 14 maanden......
Doe het met me eigen auto's ook..... voordeel van zelf een leermeester zijn zeg ik maar....
Als je steeds 2 maanden eerder gaat voor je keuring, blijft er altijd een 12 maanden interval tussen keuringen.
Zo blijft het een pot nat...
Dit heb ik net van een andere site geplukt (apkkeurmeesterservice.nl):
Hoe lang mag een voertuig nog rijden zonder geldig keuringsbewijs?
Daarover kunnen we kort zijn: Rijden zonder geldig keuringsbewijs is niet toegestaan! Dus vanaf de dag van de vervaldatum mag niet meer worden gereden. Een auto mag wel tot 2 maanden na vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden). Zolang er niet met de auto wordt gereden kan er pas na de oude vervaldatum plus 2 maanden worden beboet voor het overtreden van de keuringsplicht. De RDW kan op basis van kentekenregistercontrole zo'n overtreding van de keuringsplicht vaststellen en een boete opleggen. Het hebben van een geldig keuringsbewijs geldt niet voor de dag dat het voertuig aan een APK-keuring wordt onderworpen. Zonodig moet u dit kunnen aantonen.
Als de auto is afgekeurd maar het vorige keuringsbewijs nog wel geldig is.
Mag nog met een auto, die bij de APK-keuring is afgekeurd, worden doorgereden als het vorige keuringsbewijs nog geldig is? Het is verboden om met een voertuig te rijden wanneer het niet aan de APK-keuringseisen voldoet. Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de keuringseisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd of als een auto nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.
Let op, de geldigheid van het oude keuringsbewijs vervalt niet! Immers, na een afkeur blijft de ‘oude’ vervaldatum gewoon in het APK-keuringsregister staan. Want nogmaals: een auto die niet aan de eisen voldoet mag tot twee maanden na de vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden!).