• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Armanstra’s 400R LET

Heb je een c20let blokje en een sterkere bak dan is het volgende zwakke punt de achteras.

In eerste instantie gekeken naar een commodore as maar kwam dicht bij huis een Volvo 740 as met overbrengingsverhouding 3.54 tegen.

P1020303_zpsekcmvyao.jpg

P1020308_zpsmr2cloeg.jpg

De gaten (steek 5x108) in de naven dichtgelast en geboord naar steek 4x100 en netjes afgedraaid.

P1020439_zpsbomkndes.jpg

Koste wat moeite maar uiteindelijk ook weer in de buurt iemand die in Opel rekord's deed.

Dus daar een paar draagarmen op de kop getikt en gestraald.

P1020356_zpsstegznsr.jpg

Nagedacht op wat voor manier dit onder de auto te bevestigen.

Uiteindelijk de keus gemaakt om de draagarmen niet schuin maar haaks op de achteras te monteren.

Op deze manier kan ik op een simpele manier toch nog terug naar een origine achteras.

Waarom ik dit wilde is me nu eigenlijk een raadsel :hmmz

Zelf wat gefabriceerd voor bevestiging tussen achteras en draagarmen met nieuwe Rekord rubbers erin.

P1020443_zpskbghhj8j.jpg

Remklauwen Ate Volvo met 40 mm zuiger gestraald en in de epoxy gezet.

P1050161_zpskiztlxvo.jpg

Remklauwen voorzien van een likje verf en revisiesetje plus nieuwe Volvo remschijven omgeboord naar steek 4x100.

Dan moet het er dus zo uit gaan zien.

P1030614_zps48r5k7hy.jpg

Om de onderste draagarmen aan de carrosserie te bevestigen plaatjes gemaakt die aan de buitenzijde het standaard plaatje vervangen.

Hiermee kunnen zowel de rekord E draagarmen als de standaard achteras bevestigd worden.

P1020353_zpsghcu0rz5.jpg

Op de onderzijde van de foto gemonteerd met aan de binnenzijde een extra plaatje voor de rekord armen te bevestigen.

Ook de plaats voor de bovenste draagarmen bepaald en afgetekend.

P1020539_zpshu5bzqpm.jpg

Gaatjes gemaakt voor de draagarmen.

P1020548_zpsgaimzsiu.jpg

Plaat gezet en gelast ter versteviging.

P1020559_zpsm8tafirq.jpg

Bevestigingshouders gemaakt.

P1020585_zpsg0rcrnx2.jpg

Bedoeling was om minimaal naar binnen te gaan zodat de achterbank voor het zicht nog gemonteerd kan worden.

P1020563_zpsxw62bxtl.jpg

Voor een prutser best geslaagd vind ik zelf.

P1020599_zpsombviyvo.jpg

@louwe 16 klepper wrote:whahahaha voor n prutser king: king:

maar waarom niet meteen naar x 120 omgeboord

als je de steekassena toch moest aanpassen

dan houd je de optie naar ronal 400,s open ;) ;)

Hey Louwe. :wors :wors

ik denk dat iets dergelijks nog wel in het project past :wub

Ging/gaat dat goed met het achterste stuk van de aandrijfas in de tunnel? Bij die van mij moest ik de achterkant van de tunnel behoorlijk omhoog halen om te voorkomen dat de aandrijfas de tunnel raakt bij inveren.

@RacesconaB204 wrote:Ging/gaat dat goed met het achterste stuk van de aandrijfas in de tunnel? Bij die van mij moest ik de achterkant van de tunnel behoorlijk omhoog halen om te voorkomen dat de aandrijfas de tunnel raakt bij inveren.

Heb inderdaad ook de tunnel ook aanpast, had daarvoor jouw aanpassing ook al gezien.

Hoopte dat dit niet nodig zou zijn i.v.m. het monteren van de achterbank, maar had geen andere keus.

P.S.

Wil je niet tegen Louwe zeggen dat ik je irmscher naven heb gekocht, anders kijkt hij misschien niet meer op mijn topic. ;)

Je kan ook wat inspiratie halen bij de straat-400. Bij mij is er aan de binnenkant niets dat uitsteekt:

Alles zit tegen de onderkant:

En ik ben nu net zoals Louwe ook wat gerustgesteld ivm die 5X120, ik vind het gewoon een knap project!

Herman; Als ik het over mocht doen zou ik de draagarmen waarschijnlijk monteren zoals bij de straat 400.

Rubbers in de draagarmen zullen op de manier zoals ik ze nu gemonteerd heb wat meer voor hun kiezen krijgen.

Echter de tunnel zou hoe dan ook verhoogd moeten worden bij gebruik van de Volvo achteras.

Hier nog wat foto's van het uitdokteren van de positie van de achteras en de bevestigingspunten op de as.

Had een op hoogte verstelbare steun waar de achteras op/in ligt.

Door een modificatie aan het draaispit is deze door een M16 draadeind met een luchtsleutel in hoogte verstelbaar.

Hierdoor kon ik het "inveren" nabootsen om zo de juiste positie te bepalen.

P1020633_zps7rf3aqkl.jpg

P1020634_zps6wtk3eob.jpg

P1020636_zps6ikmpm2o.jpg

P1020637_zpsyfda4n57.jpg

P1020641_zps8mxvl3o1.jpg

P1020642_zpsdwbxxssb.jpg

P1020643_zpstkp8pcmg.jpg

Zo te zien staat je achteras net iets hoger op de onderste armen vergeleken met mijn 400.

Positieve is dat je bovenste "trekarmen" korter zijn dus zal de neus van je diff met in-en uitveren eventjes

naar beneden kantelen wat goed uit komt ivm verhogen v/d tunnel boven je achteras.

Natuurlijk zal je met het bepalen v/d hoogte van je achteras (lengte schroefveren) kunnen beslissen hoever je de

tunnel moet aanpassen.

Ik heb zelfs boven de neus van m'n diff (origineel) nog een steuntje met een demping zitten:

Grtjs!

Manta-aero: Dank je, ik doe mijn best :thumb

Louwe: Heb al schijven gevonden, maar dat duurt nog wel even eer dit onderwerp aan bod komt :shock:

Herman: Bedankt voor je support en met foto's ter verduidelijking. Steuntje op het diff had ik nog nooit gezien :thumbup

Binnenzijde met een föhn en krabber bewerkt.

P1020676_zps051hwhqu.jpg

Plaatje gewalst.

P1020677_zps4osrgygj.jpg

Beetje slijpen, knippen en lassen.

P1020683_zpsrrulbvf5.jpg

P1020678_zpsnvazmqib.jpg

Dacht ik dat ik er was, raakt de bovenkant van het differentieel de carrosserie. :swear

Beetje ingeslepen wat uitgeklopt en plaatje erin gelast. Zou genoeg moeten zijn.

P1020685_zpscwqzedug.jpg

@manta2.0iohc wrote:mooi project :thumbup heb je originele schijven of een alternatief wat past op de irmscher naven?

Heb een alternatief gevonden, moest een beetje groter dan origineel zijn.

Originele heb ik niet naar gezocht. Zullen inderdaad wel moeilijk te vinden zijn.

Moet zeggen dat een enigszins passend alternatief me toch ook een aantal avonden heeft gekost.

Aanpassing komt te zijner tijd voorbij. Ben foto's (nu meer dan 1000) aan het uitzoeken in volgorde van het project.

Kost me wel wat moeite om dit bij elkaar te zoeken want heb met meerdere toestellen foto's genomen.

Als iemand het alternatief voor de remschijven nu al wil weten dan graag via pm, anders dus nog even geduld.

Ik wil je wel een pm sturen, maar die funktie is blijkbaar niet mogelijk via je profiel!

Dus over die schijven: als je originele standaard "400" schijven zoekt is dat niet zo moeilijk.

Is gewoon Commodore spul, vind je nog gemakkelijk!

Sommige mensen verkopen "400" spul alsof het van goud is (ken er zo'n paar...) maar veel

stukken van het onderstel zijn nog leverbaar. Tip: binnenkort is't Essen Techno Classica. Kan je

de prijs misschien nog wat drukken en genieten van je dag!

@H-400 wrote:Ik wil je wel een pm sturen, maar die funktie is blijkbaar niet mogelijk via je profiel!

Dus over die schijven: als je originele standaard "400" schijven zoekt is dat niet zo moeilijk.

Is gewoon Commodore spul, vind je nog gemakkelijk!

Sommige mensen verkopen "400" spul alsof het van goud is (ken er zo'n paar...) maar veel

stukken van het onderstel zijn nog leverbaar. Tip: binnenkort is't Essen Techno Classica. Kan je

de prijs misschien nog wat drukken en genieten van je dag!

Instelling voor pm gewijzigd. Alternatieve remschijven heb ik al liggen.

Ben vorige week naar het Antwerp-classic-salon geweest.

Daar had ik deze sticker al gescoord, neem aan dat er in Essen nog wat meer te zien is

P1050229_zpspjg0wimk.jpg

Steuntje gemaakt voor het tussenlager t.b.v. de aandrijfas.

Deze gaat tevens dienst voor een extra ophangpunt voor de uitlaat, om de turbo te ontlasten i.v.m. het gewicht van de uitlaat.

P1020696_zpscv2tzdth.jpg

Dan moet het op deze plaats gelast worden.

P1020692_zpsjgk8vsnf.jpg

Bodem in de body schutz.

P1030031_zps5hl8kkat.jpg

P1030036_zpsxvneatsf.jpg

Kon niet wachten om hem even uit het spit te halen, was natuurlijk benieuwd hoe hij op zijn wielen zou staan. :shock: :D

Stuurt wel een beetje nerveus met deze kleine diameter slicks aan de voorzijde.

P1030415_zps6oz5mqkg.jpg

Prachtig! :wors

Wat had ik graag zo'n kantelbok gehad bij mijn wagen, dat maakt het allemaal een heel stuk fijner te werken aan de bodem.

Fearless: zo'n kantelbok is ook handig om b.v aan de uitlaat te werken dus heb hem er maar weer terug ingehangen.

Zoals gezegd de uitlaat:

Als je dan toch van nul af aan moet beginnen en voor een turbo weinig tegendruk gewenst is doen we maar 76 mm van voor tot achter.

Alles (2dempers, div. bochten en wat pijp) nieuw besteld van het merk op de foto.

P1050279_zps1f2xiwkb.jpg

Standaard 76 mm buis speciaal voor over de achteras gaat niet passen. :hmmz Dus word het improviseren.

Om stukken bocht van een bepaalde hoek te creëren een verstelbaar hulpstukje gemaakt.

P1050277_zps8f2lux8z.jpg

Juiste hoek instellen en met hoogteschuifmaat streepje rondom trekken.

Doorslijpen langs het streepje en vlakslijpen op de schuurband.

P1050276_zpso6jhdcd6.jpg

Na wat passen, meten en lassen komen we tot dit resultaat.

P1030473_zpslohjl9ea.jpg

P1030475_zpsfpugg3du.jpg

P1030472_zpsou7rfjs1.jpg

P1030635_zpso2lkltwo.jpg

Terug
Naar boven