• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Armanstra’s 400R LET

Gaan we beginnen om het LET blok klaar te maken om in de manta te hangen.

Blok is 30.000 km voor aankoop gereviseerd met nieuwe hoofdlagers, drijfstanglagers, standaard zuigers enz.

Rekening van motorrevisiebedrijf zit erbij, blijft natuurlijk altijd spannend hoe goed de staat ervan nu nog echt is.

Zodra het kan eerst een compressie test uitvoeren en maar eens aan de praat zien te krijgen.

Tot die tijd gaan we intern zeker nog niets aan het blok veranderen.

Zo zag hij er bij aankoop.

P1030950_zpszbtgzfff.jpg

Alles eraf om het onderblok straks netjes in de verf te kunnen zetten.

P1040824_zpsaeq7xgjf.jpg

En weer netjes in de lak.

P1040846_zpsavz3tcl4.jpg

Nieuwe waterpomp en ARP vliegwielbouten.

P1040841_zpssw0opxpv.jpg

Distributieriem en alle keerringen en pakkingen vervangen.

P1040847_zpsc6mukcah.jpg

Zoals al eerder aangekondigd moet de motor er rechtop in komen te liggen.

Omdat ik het c20xe set wat ik nog liggen heb compleet wil houden, besloten de carterpan van de LET te veranderen en niet de 18s carterpan.

Beetje meten om de maten te bepalen.

P1040838_zpsmeb47cqy.jpg

En weer lekker een beetje knutselen om er wat fatsoenlijks van te maken, ook als je straks onder de auto kijkt.

WP_20151023_13_34_14_Pro_zpsuhakyjhq.jpg

WP_20151023_13_34_35_Pro_zpsossjrusv.jpg

WP_20151027_19_36_11_Pro_zpsouarmejh.jpg

WP_20151103_19_43_57_Pro_zpsptwgiocj.jpg

Originele olie aftap stukje hergebruikt.

WP_20151105_20_04_34_Pro_zps3lnpzmsq.jpg

WP_20151105_20_05_07_Pro_zpshz9nh7xi.jpg

WP_20151112_20_12_21_Pro_zpsm5ly6tbh.jpg

Een Z20LET oliepomp aangeschaft inclusief olieaanzuigbuis die dus wat aangepast moet worden.

Stukje strip gefreesd dat straks gemonteerd kan worden met het originele rubber.
Daarin een plaatje gebogen dat de maximale lengte heeft zodat deze net een paar mm vrij ligt in de carterpan.
P1050130_zpsauk6l4og.jpg

Dekseltje ingelast.
WP_20151120_13_58_04_Pro_zps6apz1gk6.jpg

Vervolgens een gat erin gemaakt met de grote van de olieaanzuigbuis.
WP_20151126_19_41_14_Pro_zps97wfnsfv.jpg

WP_20151126_19_41_04_Pro_zpsy6evk7ul.jpg

Carterpan nog voorzien van extra schotten. (geen duidelijke foto's verder van)
P1040856_zps14uerole.jpg

Bij inbouw van de xe in mijn vorige manta best wel even gesukkeld om iets te fabriceren om de koelwaterslang op de achterzijde van het blok gemonteerd te krijgen.
Had toen zelf een korte “haakse koppeling” gemaakt welke met de juiste loctite over het uitstekende koelpijpje gelijmd werd. (eerst het dikkere uiteinde eraf gezaagd)
Toch bleef het altijd wel eng om op zo’n lijmverbinding te vertrouwen,
In navolging van anderen besloten om nu we er toch makkelijk bij kunnen het schutbord maar aan te passen.

Voor:
P1040129_zpschi2zfp2.jpg

P1040130_zpsfkjhwacq.jpg

Na:
P1040426_zps0xjraffv.jpg

P1040428_zpsfjnn10k0.jpg

Na 3 maal de remmen veranderd te hebben nu ook voor de derde maal de versnellingsbak nog maar eens gewijzigd en dat zonder ook maar één meter gereden te hebben :shock:

Zag in België tegen de Franse grens een advertentie van een dogleg. Echter de onderhandelingen verliepen nogal moeizaam daar ik in het frans niet veel verder kom als paturain, trottoir en patat avec mayonaise.
Dus mijn mails via vertaal programma vertaald :vertag en dan word het altijd lachen met zulke conversaties.
Echter begreep ik toch dat de man bleef volhouden dat het toch echt om een dogleg bak ging met nummer 262.0.0510.90.
Het vreemde voor mij was dus dat mijn getrag 265 ook nummer 262.0.0510.90 heeft.
Blijkbaar hadden ze veel 262 huizen over die ze in andere bakken verwerkt hebben want daar aangekomen was het inderdaad toch een echt een dogleg.

Thuis even naast elkaar gelegd en zoals te zien op de foto is het voorste stuk met nummer dus hetzelfde, achterstuk is dus verschillend.
P1050036.1_zpsdpuz7zsn.jpg

Voor de gebruikte dogleg pook knop vroeg de beste man de hoofdprijs dus hiervoor gezocht naar een passende oplossing.
Na wat speurwerk nieuwe originele BMW sport pookknop gekocht echter van een normale 5 bak.
Via ebay een origineel plaatje gevonden met dogleg schakelpatroon. king:
Zit gewoon met dubbelzijdige tape bevestigd dus voorzichtig losgehaald en verwisseld
P1050609_zpsyawlp3e9.jpg

P1050610_zpsor9dkykh.jpg

Begin van de grote wisseltruc.

Oliepomp, aanzuigbuis, waterpomp, distributieriem , keringen en carterpan gemonteerd.
Motorblokken in de “wachtkamer”, mooi te zien met xe 7 graden schuin en let rechtop.
P1050043_zpsi27inqsa.jpg

Verder met het klaarmaken van het motorblok voor inbouw dus weer wat onderdelen verzameld:

Van het originele vliegwiel:

P1040994_zpsdozbhs52.jpg

naar een CCC-motorsport vliegwiel:

P1040993_zpssz50jypk.jpg

Gemonteerd met ARP boutjes, in eerste instantie dacht ik :wtf het gaten patroon komt niet overeen :hmmz
Kwestie van een paar boutgaten doordraaien totdat alle gaten wel overeen komen ;)

P1040990_zpssx3l4pdh.jpg

Met een Helix geveerde sinterplaat BMW E30 M3:

P1050022_zps7uzz1c8l.jpg

centreerpen gedraaid voor montage:

P1050023_zpsjru9dfbp.jpg

En als laatste een Sachs verzwaarde drukgroep gemonteerd:

P1050027_zps9qjqbotq.jpg

Omdat ik nergens iets kan vinden hoe de "koppelinghefboom" aan te passen laat ik hier mijn aanpassing maar zien.

Het druklager van Opel past dus niet over de dikkere as van de BMW bak.
Het druklager van BMW past echter niet in de koppelingshefboom van het 18S koppelingshuis, dus gaan we deze hefboom aanpassen.

Boven BMW , onder manta 18S
WP_20160118_11_58_57_Pro_zpsrlowsvks.jpg

Pennetjes verwijderd en twee plaatjes gezaagd om de sleufbreedte hetzelfde te krijgen als die van de BMW.

WP_20160118_19_43_25_Pro_zpsuqfqtspn.jpg

Plaatjes vast gelast.

WP_20160118_20_05_00_Pro_zps5t5xp3fp.jpg

Nieuw druklager geregeld.

P1050052_zpswgqffiwa.jpg

Klusje geklaard:D
P1050053_zpsenwidj6d.jpg

reactie Rik Ophuis:
Een heel mooi sterk stalen druklager van een of andere Chevrolet haalde ik bij KaWe (Kruitbosch + de Weert) in Raalte, met typenummer KAWE 989803 (oud = KW 9803).

Volgens mij past deze wel zonder aanpassingen in de Opel hefboom.

motor op de vooras klaar voor inbouw.

WP_20160123_004_zpsqpyj8bbq.jpg

Steuntje voor tankventilatieklep en de hotstartvalve, met dank aan Ben natuurlijk :thumb daar was dit al eerder te zien.

P1050215_zpsjpagyyj9.jpg

Geïnspireerd door de dynamo spanner in de ascona van manta-aero en City.
Was eigenlijk op zoek een kortere, maar die was er niet met M8 schroefdraad.

P1050651_zpswbbdnbdu.jpg

Omdat de spanner eigenlijk te lang is het normale "bevestigingsoor" van de dynamo maar afgeslepen.

WP_20160129_09_00_49_Pro_zpsd51ye5lr.jpg

Paar bevestigingssteuntjes gefabriceerd.

P1050647_zpsyrhmvf7o.jpg

En zo ziet het er dan gemonteerd uit.

P1050218_zpshz9xspbw.jpg

P1050216_zpsypcxv3ua.jpg

Hoi, leuk project!
Zeker ook leuk om te weten dat hier een stukje van mijn oude turbo motor in gaat komen, aangezien je de C20XE assen van mij gaat gebruiken.
Mocht je nog opzoek zijn naar een VEMS plug and play computer, dan kan ik je ook daaraan helpen, een vriend van me verkoopt die van hem.
Ik denk dat je die wel nodig gaat hebben met al de wijzingen (inlaat, nokkenassen, uitlaat).
Waneer post je weer nieuwe updates?
Groet,
Servaas

We zullen maar weer eens een update doen. Kan niet zeggen dat het nieuwe forum mij momenteel echt inspireert.
Bezoek het in ieder geval zelf minder frequent dan voorheen, maar ja laten we proberen er toch maar iets van proberen te maken.

Servaas: Jammer dat de VEMS aan mijn neus voorbij ging. Misschien komt er nog wel een keer iets voorbij, heeft nu nog geen prioriteit momenteel.

Gaan we weer verder met optimaliseren onder de motorkap. Ditmaal nemen we dus de injector rails.

We gaan met een verstelbare brandstofdruk regelaar te gaan rijden.
P1050284_zpsnck6ejkj.jpg

Een poging om de oude injector rail te cleanen vond ik niet geslaagd.(verwijderen brandstof drukregelaar + aan en toevoer aan de uiteinden)
Als eerste bruiste het gegoten aluminium tijdens het lassen enorm en vond ik uiteindelijk het geheel toch niet strak genoeg om op mijn motorblok te mogen.
WP_20151216_11_38_48_Pro_zpslrhaoqej.jpg

P1050830_zpschsbeasb.jpg

Tijdens een zoektocht naar een passend alternatief gevonden wat ik wilde hebben maar te duur om thuis te krijgen i.c.m. verzending vanaf de andere kant van de wereld.(zie foto) Kan je bijna beter een kant en klaar alternatief via ebay bestellen.
WP_20160104_22_54_09_Pro_zpsppqhyahd.jpg

Vervolgens toch maar weer zelf aan de slag. Gaatje boren in een stukje aluminium in de 4-klauw.
WP_20160106_18_32_50_Pro_zpsdcw53x0y.jpg

Langs verschillende kanten bewerken.
WP_20160107_19_17_13_Pro_zpspyavfkqf.jpg

Eentje zwart geanodiseerd.
P1050822_zpsvnx10tjo.jpg

P1050821_zpsof1zjjjd.jpg

Montage in exploded view. Omdat ik gewoon met een slangenpilaar wilde werken en niet met dash fittings moest er een extra verloop in gemaakt worden.
P1050838_zpsq5k0zqjm.jpg

Niet geanodiseerde gemonteerd gemonteerd.
P1050828_zpscstx0om7.jpg

P1050824_zpso3gxttob.jpg

Op degene die uiteindelijk gemonteerd gaat worden nog een personal touch aangebracht.
P1050831_zpstoyzpnjt.jpg

De injectorrail ziet er super uit.

Nog even een vraag over de brandstofdrukregelaar.
Is dit er 1 met 1 membraam of 2 (een zogenaamde Power Boost Valve)?
Dit laatste wil je eigenlijk niet op je turbomotor hebben, aangezien je hem dan niet goed afgesteld krijgt.
Je wilt een drukregelaar hebben die gewoon op 1 druk ingesteld wordt.
Zelfs op mijn 500+ pk motor staat de brandstofdrukregelaar ingesteld op 3 bar.
Ik heb deze op mijn rail zitten:
dosador-de-combustivel-regulavel-mesmas-dimensoes-do-original-para-gm-vlrpf211.jpg

Hoi Servaas,

Deze FSE POWER BOOST heeft er inderdaad 2 zoals jij al vermoede.
Dit type VK-384-WRX-H is officieel bestemd voor de Subaru Impreza Turbo
Maar volgens jouw ervaring toch niet ideaal begrijp ik.

Ik zou het persoonlijk niet doen op een turbo motor.
Je stelt hem in op bijv. 3 bar en als je volgas geeft, dan gaat hij naar 3,5 bar of zoiets.
Als je ecu daar niet goed op afgesteld is of goed op reageert, dan kan je blok op den duur in de soep lopen.

Helemaal met Corsa_gsi eens, ik rij nu 2 jaar met de 1:1 FSE regelaar bij biesheuvel vandaan. Deze compenseert netjes met de overdruk van de turbo door de brandstofdruk in de zelfde ratio op te voeren. Alles met een dubbele membraan of een ratio groter dan 1:1 is alleen maar aan te raden als je een programmeerbare ecu gebruikt met en extra ingang voor de benzinedruk en daar fuel en ignition table switching op toepast.

De Power Boost Valve Brandstofdruk regelaar zullen we t.z.t. veranderen. Bedankt voor jullie leerzame bijdrage hierin :good-job:

oliekoeler aangeschaft.
P1050539_zpswfikithh.jpg

Bevestigingen gemaakt.
P1050540_zpsrxr9xmfi.jpg

Gelast.
P1050543_zpszrvl3zzl.jpg

Gemonteerd.
P1050544_zpsvcqipzo7.jpg

Slangen laten maken.
P1050545_zpsbemhbyvs.jpg

Terug
Naar boven