• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra f 1997 dashbord schaalverlichting

Hoi,

De schaalverlichting van het dashbord werkt niet meer.

Alle verklikkerlampjes werken wel.

Wat ik heb gedaan:

-alle zekeringen doorgemeten op verborgen breuken.

-gecontroleerd of alle zekeringen erin zitten.

-Alle lampjes vervangen van het tellerhuis. Ook de ene grotere bulb)

-de lichtschakelaar (met dimmer) vervangen

Wat opvalt. Als je normaal het licht aan doet wordt de verlichting van het console (klok en temp) altijd gedimd. Dat gebeurd nu niet.

Heeft iemand enig idee waar ik nog kan zoeken?

Meet het grijs/groene draadje eens door vanaf je lichtschakelaar naar je km-teller. Deze hoort normaal te voorzorgen dat de verlichting aangaat... (ik gooi maar effe in 't rond met een idee nu)

grijs groen zit als het goed is wel aan het dash, is zelfs de din kleur voor tellerverlichting (Mercedes BMW en VW hanteren hier dus de zelfde kleur in).

Bij mijn Corsa-A zat deze kleur, bij mijn vectra-B, en bij mijn combo-B ook grijs groen.

>> Kijk eens of je kenteken lampje het doet als je licht aan staat.

> Zit op de zelfde zekering namelijk.

Willem

Allereerst bedankt voor de reacties.

De kentekenverlichting werkt. Ik heb echt elke zekering eruit gehad en doorgemeten.

Ik heb de lichtschakelaar vervangen omdat ik dacht dat de dimmer stuk was. Nu zit er een gebruikte andere schakelaar in. Het zou natuurlijk kunnen dat deze dimmer ook stuk is.

Ik probeer maandag de huidige schakelaar even in een Combo van mijn werk. Dan kan ik de schakelaar uitsluiten.

Een draadbreuk kan natuurlijk. maar er is niet echt gerommeld achter het dashbord. Maar alles kan.

Het feit dat het console niet gedimd wordt als het licht aangaat, kan dat nog in een richting wijzen?

zit er zo'n los draadje aan een stekkerblokje in je zekering kast in de hoek gedrukt??, zit deze nog goed.

Willem

nope er zit een stekker met 10 of 16 pinnen

dat is de uitleesstekker

je hebt ook wel eens een klein vierkant stekkertje in zitten waar 1 of 2 draden van de ene pin naar de ander lopen in het zelfde stekkertje

het lijkt een beetje een doelloos ding, maar dat is het niet

Willem

grijs/zwart is de kleur. grijs groen zit niet achter de tellerklok. iig niet in de astra, in de kadett e zat wel grijs groen

kan zijn dat je m hebt dat kabeltje, hoeft niet.

zou links boven de relais moeten zitten dan.

maar kans dat je m niet hebt is ook aanwezig.

heeft weer te maken of dagrijverlichting is voorbereid of niet.

Willem

Helaas geeft het wisselen van de schakelaar uit een een Opel waarbij de verlichting wel goed werkt geen oplossing.

Inmiddels ben ik er achter dat ook mijn mistlampen voor en de verklikker (pieper) van de lichten niet meer werken. Alle andere verlichting en functies werken verder wel.

De pieper en het relais van de mistlampen zijn vervangen net als alle zekeringen in de zekeringenkast met uitzondering van de 2 grote zekeringen.

Ik zie geen losse draden hangen.

Misschien toch maar naar de dealer brengen.

Controleer eens of de stekker achter de lichtschakelaar nog op zijn plek zit.

De mistvoorlampen en licht zoemer worden namelijk door dezelfde draad aangestuurd als de tellerverlichting.

Willem

Hoi Willem,

Bedankt voor de reactie. Ik zal morgen voor de zekerheid nog een andere zekering in 19 stoppen. De kentekenverlichting werkt. De stekker achter de lichtschakelaar. Hoe kan ik daar het beste bijkomen. Van onderaf of moet ik eerst wat weghalen.?

Ik was er inmiddels al achter

Schakelaar eruit halen, voet van de schakelaar uit het frame klikken, via zekeringenkastje kabel oppakken.

Niets te zien verder. Ik zal proberen de draden door te meten.

Terug
Naar boven