DarkDaedelus
Post weinig
beste mensen op het opel forum!
Ik ben hier al een tijdje lid, houd dan ook hier en daar wat in de gaten op het forum, maar
vind helaas niet vaak iets om in te springen om anderen te helpen. Helaas ben ik nu zelf tegen
een euvel aan gelopen.
Het gaat om:
Astra F GSi 1994
HR-RR-46
Scenario:
Mijn C18XE heeft een keer de koppakking vervangen gekregen, en eigenlijk is het hierna begonnen,
de toeren schommelen.. (er is NIET aan het stationair toerental moertje gedraaid geworden).
1500 stationair, maar wanneer 1 keer op het gas getikt word, schommelt deze tussen 1100 en 1300 ongeveer.
Dit dus ook wanneer ik wil wegrijden, en wanneer ik wil schakelen merkbaar. Vooral erg vervelend bij stoplichten.
Opmerking: Geen storingslampje.
Al gedaan:
- Open luchtfilter (voorheen nooit problemen mee gehad) vervangen door een dichte originele c18xe filterbak
- Stappenmotor losgetrokken na starten motor -> Toeren 2000/2500, geen schommelen in toeren
- Stappenmotor helemaal schoongemaakt met remmenreiniger en wd40
- Stappenmotor vervangen met andere (2 maal) (uiteraard pakking ertussen)
- Gasklep(huis?) eraf gehaald en volledig gereinigd (uiteraard pakking ertussen)
- Luchtmassameter losgehaald -> Motor wilt direct uitvallen
- Nokkenaspositiesensor los gehaald -> Motor bleef hetzelfde lopen, na starten zonder deze toeren erg hoog.
- Kabels gecontroleerd nokkenaspositiesensor, deze sensor was blijkbaar al eens vervangen, gesoldeerd en
getaped echter niet netjes met kabelbreuken en kabel bloot liggend. Deze opnieuw gesoldeerd.
(wat een pokkewerk als die niet blijven zitten xd).
- Nokkenaspositiesensor doorgemeten (iets van een post van Wim-v6 teruggevonden):
pin 1 en pin 2 gaf 11,7
pin 1 en pin 3 gaf 12,0
geen idee hoe ik 3 en massa moet doen
- Krukas sensor los gehaald en schoongemaakt en doorgemeten:
pin 1 en pin 2 gaf 11,9
pin 1 en pin 3 gaf 12,4
pin 2 en pin 3 gaf 0,7
@wim-v6 wrote:wim-v6 schreef:Haal de sensoren eens los, ijzerslijpsel op de sensor kan ze in storing brengen..
Krukas positie sensor:
Weerstand tussen 3 en aarde = 0 ohm
Nokkenas positie sensor:
tussen pin 1 en 2 10,7 t/m 14,7 Ohm
tussen pin 1 en 3 11,2 t/m 15,2 ohm
Willem
Helaas heb ik zelf geen vervangende onderdelen voor deze sensoren,
maar zou ze graag willen testen voor ik ze nieuw ga kopen..
Ik hoop dat jullie hiermee genoeg informatie hebben om mij een beetje op weg te helpen naar een oplossing.
-
Pim (DarkDaedelus)
Ik ben hier al een tijdje lid, houd dan ook hier en daar wat in de gaten op het forum, maar
vind helaas niet vaak iets om in te springen om anderen te helpen. Helaas ben ik nu zelf tegen
een euvel aan gelopen.
Het gaat om:
Astra F GSi 1994
HR-RR-46
Scenario:
Mijn C18XE heeft een keer de koppakking vervangen gekregen, en eigenlijk is het hierna begonnen,
de toeren schommelen.. (er is NIET aan het stationair toerental moertje gedraaid geworden).
1500 stationair, maar wanneer 1 keer op het gas getikt word, schommelt deze tussen 1100 en 1300 ongeveer.
Dit dus ook wanneer ik wil wegrijden, en wanneer ik wil schakelen merkbaar. Vooral erg vervelend bij stoplichten.
Opmerking: Geen storingslampje.
Al gedaan:
- Open luchtfilter (voorheen nooit problemen mee gehad) vervangen door een dichte originele c18xe filterbak
- Stappenmotor losgetrokken na starten motor -> Toeren 2000/2500, geen schommelen in toeren
- Stappenmotor helemaal schoongemaakt met remmenreiniger en wd40
- Stappenmotor vervangen met andere (2 maal) (uiteraard pakking ertussen)
- Gasklep(huis?) eraf gehaald en volledig gereinigd (uiteraard pakking ertussen)
- Luchtmassameter losgehaald -> Motor wilt direct uitvallen
- Nokkenaspositiesensor los gehaald -> Motor bleef hetzelfde lopen, na starten zonder deze toeren erg hoog.
- Kabels gecontroleerd nokkenaspositiesensor, deze sensor was blijkbaar al eens vervangen, gesoldeerd en
getaped echter niet netjes met kabelbreuken en kabel bloot liggend. Deze opnieuw gesoldeerd.
(wat een pokkewerk als die niet blijven zitten xd).
- Nokkenaspositiesensor doorgemeten (iets van een post van Wim-v6 teruggevonden):
pin 1 en pin 2 gaf 11,7
pin 1 en pin 3 gaf 12,0
geen idee hoe ik 3 en massa moet doen
- Krukas sensor los gehaald en schoongemaakt en doorgemeten:
pin 1 en pin 2 gaf 11,9
pin 1 en pin 3 gaf 12,4
pin 2 en pin 3 gaf 0,7
@wim-v6 wrote:wim-v6 schreef:Haal de sensoren eens los, ijzerslijpsel op de sensor kan ze in storing brengen..
Krukas positie sensor:
Weerstand tussen 3 en aarde = 0 ohm
Nokkenas positie sensor:
tussen pin 1 en 2 10,7 t/m 14,7 Ohm
tussen pin 1 en 3 11,2 t/m 15,2 ohm
Willem
Helaas heb ik zelf geen vervangende onderdelen voor deze sensoren,
maar zou ze graag willen testen voor ik ze nieuw ga kopen..
Ik hoop dat jullie hiermee genoeg informatie hebben om mij een beetje op weg te helpen naar een oplossing.
-
Pim (DarkDaedelus)