• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra F - Heeft zij toekomst?

Hallo,

Ik heb een Opel Astra F (1.4 uit 1992). De auto heeft al wat langer lopende problemen maar tot nu toe rijdt zij prima en sta ik nooit stil (lange afstanden op snelweg met +- 140 gaan haar goed af).

Problemen:

Al 2 jaar krijg ik de mededeling dat de koppakking zweet, afgelopen 2 jaar nooit hoeven bij te vullen. Afgelopen maand de eerste keer dat het lampje ging branden, bijgevuld en klaar. Toevallig vandaag nog even gechecked en merkte ik op dat er wel weer een flinke hoeveelheid op was (peil was op onderste markering van de 1 liter).

Overige zaken zijn de banden (zet er bijna elk jaar budget banden op, die gaan ongeveer 1,5 jaar mee), ze moeten i.i.g. weer vervangen worden. Een van de voorveren is niet helemaal lekker meer, weet niet of die vervangen moet worden. Radiateur is eigenlijk elk jaar wel lek, deze wordt elke keer gerepareerd.

Over het algemeen ben ik elk jaar zo'n 300 - 500 euro kwijt aan onderhoud. Nu ik merk dat de auto wel meer olie aan het gebruiken is (en ook het benzineverbruik omhoog gaat) vraag ik mij af hoelang zij nog blijft rijden. Geld voor een nieuwe auto is er niet.

De auto heeft voor de rest minimaal last van roest. Paar plekjes rond een deuk en een paar plekjes bij de deur aan de chauffeurzijde (door het dichtgooien van de deur is de lak gebarsten).

Koppakking vervangen gaat het denk ik niet worden. De garage vraagt er 700 euro voor.

Welk lampje ging branden.

een Astra-1.4 heeft namelijk geen lampje voor zowel oliepeil als koelvloeistofpeil!!!

Als je het olie lampje bedoeld heb je door het oog van de naald gekropen wat motorschade betreft.

te lage oliedruk door TE telaag oliepeil.

Dit oliepeil dien je regelmatig te controleren aan de hand van de oliepeilstok.

en dat zweten komt echt niet van de koppakking!!!

meestal komt dat hoger weg. (klepdekselpakking).

Willem

Welk lampje ging branden.

een Astra-1.4 heeft namelijk geen lampje voor zowel oliepeil als koelvloeistofpeil!!!

Als je het olie lampje bedoeld heb je door het oog van de naald gekropen wat motorschade betreft.

te lage oliedruk door TE telaag oliepeil.

Dit oliepeil dien je regelmatig te controleren aan de hand van de oliepeilstok.

en dat zweten komt echt niet van de koppakking!!!

meestal komt dat hoger weg. (klepdekselpakking).

Willem

Rood lampje met icoon (welke weet ik even niet). Volgens de garage was het de koppakking die aan het zweten was.

Boven op de motor (waar die rechthoekige bovenkap zit, rechts daarvan zit een rood ding met 4 uitsteeksels) is het helemaal zwart van de olie (voornamelijk aan de linker zijde).

EDIT: Dit dus (plaatje geleend van internet, ook niet exacte dezelfde motor volgens mij):

35iytqa.jpg

(kennis van motoren is nihil)

Rood lampje met icoon (welke weet ik even niet). Volgens de garage was het de koppakking die aan het zweten was.

Boven op de motor (waar die rechthoekige bovenkap zit, rechts daarvan zit een rood ding met 4 uitsteeksels) is het helemaal zwart van de olie (voornamelijk aan de linker zijde).

EDIT: Dit dus (plaatje geleend van internet, ook niet exacte dezelfde motor volgens mij):

35iytqa.jpg

(kennis van motoren is nihil)

sowieso.. je koppaking is lek.. zegt de garage.. en je radiateur lekt.. rara waar blijft je koel water.

je koelwater verlies je al door die lekke radiateur, waneer jij bij de garage aankomt en zegt dat je water verliest word er snel aan een lekke kop gedacht, vooral de garage kan ze zo mooi verdienen, k weet nie hoe het met een astra is ma alleen de pakkings zelf kosten nog geen 20 euro denk ik, maja daar komen de bouten en vlakken en alle kleine dingen bij dan..

ik ken iemand die moets voor nieuwe koppakking in de garage 7 a 800 betalen en bij de beunhazer 250.. dus wat vind jij je astra waard, zoals jij hem omschrijft lijkt het me een goeie auto, zet er eerst eens een nieuwe radiateur op, elke keer weer laten maken word ie namelijk ook niet beter van, des noods haal er 1 van de sloop, dan eens weer kijken wat ie doet met het water gebruik ;)

sowieso.. je koppaking is lek.. zegt de garage.. en je radiateur lekt.. rara waar blijft je koel water.

je koelwater verlies je al door die lekke radiateur, waneer jij bij de garage aankomt en zegt dat je water verliest word er snel aan een lekke kop gedacht, vooral de garage kan ze zo mooi verdienen, k weet nie hoe het met een astra is ma alleen de pakkings zelf kosten nog geen 20 euro denk ik, maja daar komen de bouten en vlakken en alle kleine dingen bij dan..

ik ken iemand die moets voor nieuwe koppakking in de garage 7 a 800 betalen en bij de beunhazer 250.. dus wat vind jij je astra waard, zoals jij hem omschrijft lijkt het me een goeie auto, zet er eerst eens een nieuwe radiateur op, elke keer weer laten maken word ie namelijk ook niet beter van, des noods haal er 1 van de sloop, dan eens weer kijken wat ie doet met het water gebruik ;)

Momenteel loopt het koelwater niet weg, nooit meer bij hoeven te vullen sinds laatste APK. Lijkt mij dus nu niet het probleem.

Ow, vergeet bijna te melden dat sinds 2 weken de auto soms stottert in de eerste 10 minuten bij het wegrijden. Vermogen lijkt dan helemaal weg te vallen.

Momenteel loopt het koelwater niet weg, nooit meer bij hoeven te vullen sinds laatste APK. Lijkt mij dus nu niet het probleem.

Ow, vergeet bijna te melden dat sinds 2 weken de auto soms stottert in de eerste 10 minuten bij het wegrijden. Vermogen lijkt dan helemaal weg te vallen.

dat wat jij op de foto heb staan is je kleppen deksel pakking, kost hooguit 20 euro en krijg je geld weer zelfs nog denk ik, de 8 boutjes los draaien, ouwe pakking er onder weg halen, randje van dat "dekseltje" ff schoonmaken en het randje waar hij afkomt ook, pakking er op leggen en kruislings aan draaien... let op, niet als een onwijze aan draaien anders draai je hem zo weer kapot, goed vast draaien en een week later eens na draaien of zo

dat wat jij op de foto heb staan is je kleppen deksel pakking, kost hooguit 20 euro en krijg je geld weer zelfs nog denk ik, de 8 boutjes los draaien, ouwe pakking er onder weg halen, randje van dat "dekseltje" ff schoonmaken en het randje waar hij afkomt ook, pakking er op leggen en kruislings aan draaien... let op, niet als een onwijze aan draaien anders draai je hem zo weer kapot, goed vast draaien en een week later eens na draaien of zo

[rquote=1866270&tid=142490&author=soepkiepe]dat wat jij op de foto heb staan is je kleppen deksel pakking, kost hooguit 20 euro en krijg je geld weer zelfs nog denk ik, de 8 boutjes los draaien, ouwe pakking er onder weg halen, randje van dat "dekseltje" ff schoonmaken en het randje waar hij afkomt ook, pakking er op leggen en kruislings aan draaien... let op, niet als een onwijze aan draaien anders draai je hem zo weer kapot, goed vast draaien en een week later eens na draaien of zo [/rquote]

Kan die pakking het olieverlies veroorzaken?

[rquote=1866270&tid=142490&author=soepkiepe]dat wat jij op de foto heb staan is je kleppen deksel pakking, kost hooguit 20 euro en krijg je geld weer zelfs nog denk ik, de 8 boutjes los draaien, ouwe pakking er onder weg halen, randje van dat "dekseltje" ff schoonmaken en het randje waar hij afkomt ook, pakking er op leggen en kruislings aan draaien... let op, niet als een onwijze aan draaien anders draai je hem zo weer kapot, goed vast draaien en een week later eens na draaien of zo [/rquote]

Kan die pakking het olieverlies veroorzaken?

hij "zweet" dus er komt wel olie door ma dit zal nooit veel zijn denk ik.

ik denk dat je dat beter ff aan wimv6 of een andere forum lid kan vragen

hij "zweet" dus er komt wel olie door ma dit zal nooit veel zijn denk ik.

ik denk dat je dat beter ff aan wimv6 of een andere forum lid kan vragen

Zweten is helemaal geen schande voor een auto van 19 jaar oud. Deze pakkingen zijn idd zelf goed te vervangen, ik zou een rubberen aanraden ipv een van kurk. Die koppeling kan volgens mij goedkoper vervangen worden, en ik denk dat als ik jouw zo hoor ik het eens bij een andere garage zou proberen want volgens mij hebben ze er of geen zin in, of ze willen misbruik van je onwetendheid maken.

Zweten is helemaal geen schande voor een auto van 19 jaar oud. Deze pakkingen zijn idd zelf goed te vervangen, ik zou een rubberen aanraden ipv een van kurk. Die koppeling kan volgens mij goedkoper vervangen worden, en ik denk dat als ik jouw zo hoor ik het eens bij een andere garage zou proberen want volgens mij hebben ze er of geen zin in, of ze willen misbruik van je onwetendheid maken.

nu ik dit leest heb zelf een astra van 1994 een 1.4 sedan ik ben ook om een andere pakking geweest ze raden mij toen een rubbere pakking aan voor kleppendeksel ,wat uiteindelijk dus wel een kurk pakking moest zijn dus let daar wel op

een kurkpakking kost je maar 5 euro en heb er zelf ook nog loctide vloeibare pakking tussengedaan bovenop de kurk pakking,heb nu geen problemen meer

zo rubber pakking is goed als je de groef in je kleppendeksel heb zitten zodat hij er niet van tussen gaat als je de boel aandraait dus beter een kurk pakking

Terug
Naar boven