[rquote=1866468&tid=142490&author=KadAstra-EF]Ten eerste:
Van harte welkom op dit forum !!(en dat na 4 jaar na je registratie)
Voor het plaatsen van foto's en een avatar verwijs ik je graag naar het volgende topic:
Ten tweede:
Als ik je verhaal zo lees dan heeft je auto wat achterstallig onderhoud wat weggewerkt moet worden.
Ik zou zeggen als het financieel kan: los die problemen op en je hebt weer een goede auto, ook al omdat de roest

bij jouw minimaal is. Je hebt er dan weer jaren plezier van !!
Als de koppakking lek zou zijn dan spuugt de auto water door de uitlaat en dan kun je de druppels van je achterdemper halen. Ook kun je in het koelwatertankje kijken of je daar "oliekleuren" ziet. Als dit niet zo is dan valt het wel mee.
Hartelijke groeten, Rik[/rquote]
@ KadAstra-EF:
Mag ik jouw wat vragen:
Waarom zou er ten alle tijden bij een Lekke koppakking VEEL koelvloeistof meekomen uit de uitlaat,
en zit er ALTIJD olie in de koelvloeistof??
Lekke koppakking omschreven, deze kan op meerdere manieren en plekken lekken namelijk, omdat deze eigenlijk alle vloeistoffen en drukken tegenhoud die de motor opbouwd.
1: lek van Cilinder naar koelvloeistog kanaal:
> dan is er drukopbouw in het koelvloeistof reservoir, doordat Compressiedruk in het koelsysteem komt.
- Draai de koelvloeistof dop er bij koude motor af, en laat de motor lopen tot deze redelijk richitng bedrijfstemperatuur komt, komt de koelvloeistof er vlot uitzetten kan je uitgaan van een lekke koppakking.
>> er is meestal sprake van veel koelvloeistof verlies
> Er kan sprake zijn van veel Witte ROOK (geen waterdamp)
- er komt dan ook koelvloeistof in de cilinder, dit kan rot lopen veroorzaken
> Er kan sprake zijn van compressie verlies
- er kan te weinig Compressie zijn, de motor kan rot gaan lopen.
> Er is in dit geval ook vaak verbrandings lucht / gassen te ruiken in de koelvloeistof tank
2: Lek van Cilinder naar Oliekanaal:
>> er is meestal sprake van veel olieverbruik
> lek in olieaanvoer naar boven, er komt olie in de cilinders
- hierdoor kan witblauwige rook ontstaan welke stevig naar olieverbranding ruikt.
- er komt veel olie in de verbrandings ruimten, er kan rot lopen ontstaan
- er kan compressie verlies optreden, er kan rot lopen ontstaan
> lekkage naar olie retour kanaal, Er komt compressiedruk in het oliecarter en carterventilatie systeem.
- hierdoor ontstaat een te hoge carterdruk,
dit kan je controleren door met draaiende motor de oliedop los te draaien, komt er flink damp uit de dop, KAN dit duiden op een probleem met de koppakking
- er kan compressie verlies optreden, dit kan rot lopen veroorzaken
3: Lekkage van olie kanaal naar koelvloeistof kanaal
> Er is dan spraken van olie bij de koelvloeistof en/of andersom
- de motor zal hierdoor niet slechter gaan lopen/
- er is spraken van olieverbruik en/of koelvloeistof verbruik
- ook kan het zijn dat het oliepeil of koelvloeistof oploopt, door de toevoer van de andere vloeistof
4: Compressie lek naar buiten, van cilinder naar buiten
> Dit geeft meestal een blazend of tikkend geluid
- er treed Compressie verlies op, dit kan rot lopen veroorzaken
5: Van Cilinder naar cilinder:
> Dit geeft ALTIJD rot lopen
- er kan een flinke zuigerkanteling te horen zijn
- auto wil ECHT niet meer vooruit (loopt op 2 cilinders + 2 cilinders die elkaar TEGENWERKEN)
6: Van olie kanaal naar buiten:
> Er treek uitwendige olie lekkage op
- aan de motor is qua lopen niks te merken
- er is een flink olieverbruik.
7: van koelwaterkanaal naar buiten:
> er treed uitwendige koelvloeistof lekkage op
- aan de motor is qua lopen niks te merken
- er treed een flink koelwaterverbruik op.
LET OP: er kunnen ook meerdere van deze lekkages tegelijk optreden.
ik heb al meerdere manieren van lekke koppakking mee gemaakt.
Opel X14XE en X16XE motor
- Lekkage van koelvloeistof naar oliekanaal
- ook een keer olielekkage naar buiten mee gemaakt
bij deze lekkages is aan het rijden niks te merken
bij mijn eigen X16XE:
- doorgeslagen van cilinder naar cilinder
daar was een stevig klakkend geluid te horen bij accelereren, en er was 0 aan vermogen beschikbaar, door de 2 bougiekabels van de niet werkende cilinders los te trekken heb ik op de overige 2 cilinders thuis kunnen komen.
ik heb laatst bij een Suzuki Swift een koppakking lekkage ontdekt van Cilinder naar koelkanaal, motor sputterde bij gasgeven, en als ie dan op 4 cilinders ging, was de nieuwe paus gekomen hoor.
bij het losdraaien van de koelvloeistof dop had de radiateur meer weg van de fontein op het hofplein in rotterdam dan een koelradiateur.
ik heb ook koelwater > cilinder lekkage gehad bij een Alfa (fiat) diesel, deze motor liep gewoon goed, alleen had je Flink witte rook achter de auto met rijden en drukte deze de koelvloeistof door de ontluchting van de koeldop naar buiten.
in de koelvloeistoftank is dan ook een stevige diesel verbranding te ruiken.
Willem