• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra g 1.4 16v onrustig stationair...

Deze weer ff vanonder het stof halen...

Vandaag had ik hetzelfde probleem.

Hij sloeg plots af toen ik afremde voor een stoplicht. Niet fijn natuurlijk, plots geen bekrachtiging meer.

Weer gestart, viel hij weer uit.

Derde keer heb ik hem in de toeren gehouden, anders was hij gegarandeerd weer uitgevallen want voelde m al broebelen.

Rij ondertussen al ff met een afgedopte egr en gasklep is naar mijn mening schoon.

Ik zie geen lampjes branden, maar ga m meteen ff uitlezen.

Ik onthoud van de reacties hierboven: carterventilatie, bobinebrug.

Nog mogelijke redenen waar jullie zo meteen aan denken?

Update: heb m uitgelezen: geen foutcodes.

Ben er dan een stukje mee gaan rijden: eerst ging het goed, dan begon ie weer keer op keer af te slaan.

Weer een stukje goed, ook stationair. Ik rij onze oprijlaan op, geen probleem.

Ik leg m stil, en probeer m weer te starten: weer hetzelfde, keer op keer afslaan.

Misschien een vuiltje in het benzinesysteem? vacuumslangetje gescheurd?

Ik ga straks ff kijken of ik wat kan vinden, maar alle hulp is meer dan welkom! :D.

Qua EGR betreft.. Als opel zelf blinde pakkingen verkoopt dan zal dit niet erg zijn met de APK.. Anders zou opel hier niet met deze oplossing komen lijkt mij... En de EGR is eengas circulatie.. Dus dat je uitlaatgassen voor een deel terug je motor in gaan maar deze heeft niet veel tot geen effect op de 4 gassen meting bij de APK

Ja, dat ga ik dit weekend ff doen.

Moet er een andere pakking gebruikt worden als de gasklep er weer op gaat? En waar zou ik deze kunnen vinden, gewoon bij de dealer?

Ok, bedankt alvast.

Ik hoop er morgen aan te kunnen beginnen, gasklep eraf en schoonmaken, carterventilatie, en weer erop.

Moet/ kan de stappenmotor ook schoongemaakt worden?

Want zolang ik iet of wat op toeren blijf is er geen probleem, het is echt als je zeg maar je voet van de gas haalt bij een stoplicht of als je stilstaat, dat hij afslaat.

Dus daar valt niets aan schoon te maken dan? of heeft ie een elektronisch geregelde stationairklep ofzo (beetje vreemde zelf uitgevonden benaming, maar je weet wel wat ik bedoel ;)).

Update: probleem lijkt opgelost te zijn.

Het was de EGR-klep die vervelend deed.

Nu, het vreemde is dat deze afgedopt was, dus normaal geen invloed meer zou mogen hebben.

Kan het zijn dat de klep zelf stuk was en hierdoor een fout signaal gaf of zo? Ik heb gewoon het stekkertje losgehaald en de problemen zijn verdwenen.

Enkel brandt er nu wel een lampje, hierover nog ff een vraagje:

Bestaat er een soort cheat om de egr klep volledig weg te laten zonder dat dit lampje gaat branden?

Ik heb hier nog een egr-klep van een x18xe1, past deze op een z14xe? Ziet er toch hetzelfde uit... :p.

Hier nog even een update: ik heb de egr van de x18xe1 gemonteerd en weer aangesloten.

Lampje is uit en wagen rijdt nu weer zoals tevoren,

MAAR....

heel af en toe (en dan bedoel ik echt op een rit van een uurtje misschien een 5-tal keer) "hoest" de wagen één keertje bij gewoon constant rijden, en soms ook bij optrekken in tweede versnelling.

Bijvoorbeeld, ik rijd in 4e versnelling rond de 1500-2000 toeren, dan lijkt het soms alsof de motor een ontstekingetje overslaat, of alsof de koppeling effe springt.

Halve seconde maar, en dan is het weg.

Geen lampjes die gaan branden.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Misschien bobinerail of iets dergelijks?

Of misschien nog beter, kan iemand even uitleggen hoe ik bepaalde oorzaken via de opcom kan uitsluiten.

Misschien niet onbelangrijk: bij stationair draaien heb ik er geen last van, het is echt enkel wanneer de wagen in beweging is.

Voorlopig niet voorgekomen in eerste en vijfde versnelling, maar in de bebouwde kom gebruik je die natuurlijk minder.

Bedankt alvast!

@Chris426 wrote:Update: probleem lijkt opgelost te zijn.

Het was de EGR-klep die vervelend deed.

Nu, het vreemde is dat deze afgedopt was, dus normaal geen invloed meer zou mogen hebben.

Kan het zijn dat de klep zelf stuk was en hierdoor een fout signaal gaf of zo? Ik heb gewoon het stekkertje losgehaald en de problemen zijn verdwenen.

Enkel brandt er nu wel een lampje, hierover nog ff een vraagje:

Bestaat er een soort cheat om de egr klep volledig weg te laten zonder dat dit lampje gaat branden?

Ik heb hier nog een egr-klep van een x18xe1, past deze op een z14xe? Ziet er toch hetzelfde uit... :p.

http://www.ebay.nl/itm/EGR-CHEATER-...4-16V-X14XE-X16XEL-X16SZR-Z16XE-/171081708033" onclick="window.open(this.href);return false;

Een kapotte EGR afdoppen heeft geen enkele zin als de storing door de egr klep wordt veroorzaakt. Het verlegt de levensduur van de EGR klep.

Neen, ik had ook al begrepen dat een kapotte egr zelfs afgedopt nog voor problemen kan zorgen.

Maar nu heb ik dus de egr vervangen door eentje van de x18xe1 en dan weer afgedopt, hiermee is het probleem voor 97% opgelost.

Nu zit ik echter nog steeds met een motor die heel af en toe een steekje laat vallen, alsof heel plots en heel kort de gastoevoer ff wegvalt.

Iemand hier een idee over?

Ik gaat dit topic volgen.....ik herken de symptomen.

Bij mij gaat het om de Astra G Z1.6XE uitvoering met bijna dezelfde symptomen dus handig om mee te lezen... :thumbup

Terug
Naar boven