Hoi allemaal,
Een heleboel mooie en veilige Opel kilometers gewenst in 2020!
Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn X16XEL dat hij soms schokt en in houdt:
- Starten gaat goed, dan merk ik niks
- Met een zeer licht voetje rijden gaat ook goed
- Wanneer ik wat meer gas geeft, gaat de auto wat schokken, en houdt hij wat in
- Soms vol ik daarnaast ook een trilling waarvan de frequentie meestijgt met het toerental
- Pas als hij in de hoge toeren terecht komt draait het weer soepel
- In z'n vrij en dan gas geven, dan merk je het inhouden van de motor ook
- Ik heb er nog op gelet of het veel uitmaakt of de motor koud of warm is. Dit is niet altijd het geval. Maar vanochtend toevallig wel...
Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken op dit mooie forum, de volgende dingen staan op de nominatie als mogelijke oorzaken:
- Bobine of bougies (test: brug+bobines los op motor leggen, starten, en kijken of ze alle vier vonken. Zou ook misfire error op Opcom moeten geven.)
- EGR defect (test: stekker uit EGR trekken, kijken of hij beter loopt)
- EGR/gasklep schoonmaken
- Carterventilatie
Hebben jullie nog ideeën? Welke ligt het meest voor de hand?
Kloppen de testjes die ik erbij geschreven heb? En zijn er nog andere tests mogelijk, voor bijvoorbeeld de andere mogelijke oorzaken?
Bedankt voor jullie hulp!! :dank-u:
Een heleboel mooie en veilige Opel kilometers gewenst in 2020!
Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn X16XEL dat hij soms schokt en in houdt:
- Starten gaat goed, dan merk ik niks
- Met een zeer licht voetje rijden gaat ook goed
- Wanneer ik wat meer gas geeft, gaat de auto wat schokken, en houdt hij wat in
- Soms vol ik daarnaast ook een trilling waarvan de frequentie meestijgt met het toerental
- Pas als hij in de hoge toeren terecht komt draait het weer soepel
- In z'n vrij en dan gas geven, dan merk je het inhouden van de motor ook
- Ik heb er nog op gelet of het veel uitmaakt of de motor koud of warm is. Dit is niet altijd het geval. Maar vanochtend toevallig wel...
Ik heb natuurlijk al wat rondgekeken op dit mooie forum, de volgende dingen staan op de nominatie als mogelijke oorzaken:
- Bobine of bougies (test: brug+bobines los op motor leggen, starten, en kijken of ze alle vier vonken. Zou ook misfire error op Opcom moeten geven.)
- EGR defect (test: stekker uit EGR trekken, kijken of hij beter loopt)
- EGR/gasklep schoonmaken
- Carterventilatie
Hebben jullie nog ideeën? Welke ligt het meest voor de hand?
Kloppen de testjes die ik erbij geschreven heb? En zijn er nog andere tests mogelijk, voor bijvoorbeeld de andere mogelijke oorzaken?
Bedankt voor jullie hulp!! :dank-u: