• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra G - geratel v-snaar/waterpomp/startmotor(?)

Step-han

Post weleens wat
Hallo,

Sinds het ongeluk maakt mijn auto een raar geluid (topic van het ongeluk). Dit geluid lijkt vanaf de v-snaar, waterpomp of startmotor te komen. Als je meer toeren maakt wordt het geluid erger en sneller. De auto is door de dealer gemaakt, dealer zegt dat er niks ernstigs aan de hand is maar ik vind het zelf erg irritant en heb er geen fijn gevoel bij.

Ik heb hiervan een filmpje gemaakt maar het geratel hoor je wel wat harder dan dat het werkelijk is.

[youtube:1jkob4u0]

Eerst loopt de motor stationair dan op 2500 toeren, daarna op 4000. Als de auto stationair loopt hoor je de v-snaar ook slagen maken.. (in iedergeval niet geluidloos met motorkap dicht)

ASTRA-G-CC; X1.6SZR (75pk)

Wie o wie weet wat dit kan zijn?

Groeten,

Stephan

Lijkt inderdaad wel op een nokkenas. De oliekanaaltjes in de nokkenas willen bij de 8 kleppers nog wel eens dicht gaan zitten (sludge e.a.), waardoor de smering minder word en de nokkenas zal gaan inslijten.

Lijkt inderdaad wel op een nokkenas. De oliekanaaltjes in de nokkenas willen bij de 8 kleppers nog wel eens dicht gaan zitten (sludge e.a.), waardoor de smering minder word en de nokkenas zal gaan inslijten.

Bij de waterpomp gaat het geluid WEL mee op de motortoeren, deze word door de Distributieriem aangedreven namelijk.

Willem

Bij de waterpomp gaat het geluid WEL mee op de motortoeren, deze word door de Distributieriem aangedreven namelijk.

Willem

Het zou de waterpomp kunnen zijn, onze astra G (1.6 8V) maakte ook zo'n geluid toen de waterpomp kapot was, de schoepen raken dan de buitenkant van de behuizing.

Weet je wanneer de laatste keer de waterpomp vervangen is ?

Want vanaf een filmpje is het erg lastig het goed te beoordelen, je zou misschien kunnen zien of de pulley van de waterpomp slingert.

mark

Het zou de waterpomp kunnen zijn, onze astra G (1.6 8V) maakte ook zo'n geluid toen de waterpomp kapot was, de schoepen raken dan de buitenkant van de behuizing.

Weet je wanneer de laatste keer de waterpomp vervangen is ?

Want vanaf een filmpje is het erg lastig het goed te beoordelen, je zou misschien kunnen zien of de pulley van de waterpomp slingert.

mark

Waterpomp draait toch sneller naarmate je meer toeren maakt. Wordt indirect aangedreven door de krukas.

Waterpomp draait toch sneller naarmate je meer toeren maakt. Wordt indirect aangedreven door de krukas.

Ik denk zelf dat het probleem echt bij de v-snaar/multiriem startmotor of waterpomp zit. Het geluid komt namelijk echt links achter vandaan (als je voor de auto staat). En niet bij de kleppen in de buurt.

Misschien moet ik toch maar even langs een andere dealer rijden om te vragen of hun even kunnen kijken.

Ik denk zelf dat het probleem echt bij de v-snaar/multiriem startmotor of waterpomp zit. Het geluid komt namelijk echt links achter vandaan (als je voor de auto staat). En niet bij de kleppen in de buurt.

Misschien moet ik toch maar even langs een andere dealer rijden om te vragen of hun even kunnen kijken.

Okay. Dan lijkt het me toch iets wat gerelateerd ligt aan kleppen of zuigers inderdaad. Kapotte hydrostoter? Weet niet of die bij jouw blok gebruikt zijn. Ga anders eens langs een andere Opel-dealer, om te vragen om zijn mening.

Het is lastig om zo op te lossen, op afstand, via internet.

Okay. Dan lijkt het me toch iets wat gerelateerd ligt aan kleppen of zuigers inderdaad. Kapotte hydrostoter? Weet niet of die bij jouw blok gebruikt zijn. Ga anders eens langs een andere Opel-dealer, om te vragen om zijn mening.

Het is lastig om zo op te lossen, op afstand, via internet.

Ben vanmiddag bij mijn eigen dealer geweest, deze zei dat het waarschijnlijk iets met de multiriem is. Hij dacht aan de spanner, dynamo of misschien wel de waterpomp. Ben nog even langs een andere dealer gegaan en deze zei ongeveer hetzelfde.

Het filmpje vertekend het geluid wel heel erg want het geluid komt niet bij de kleppen vandaan.

Ben vanmiddag bij mijn eigen dealer geweest, deze zei dat het waarschijnlijk iets met de multiriem is. Hij dacht aan de spanner, dynamo of misschien wel de waterpomp. Ben nog even langs een andere dealer gegaan en deze zei ongeveer hetzelfde.

Het filmpje vertekend het geluid wel heel erg want het geluid komt niet bij de kleppen vandaan.

draait ie niet, alleen tikken zal erger worden.

je kan zelf eens je klepdeksel los halen en de nokkenas op slijtage controleren

Terug
Naar boven