• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Astra G - z16xe stottert bij wegrijden koude motor

Beste Opel-forum leden,

Bij deze wil ik mij graag even voorstellen:

Ik ben Jens, 26 jaar, woonachtig in Berlikum (Friesland), en heb vorige maand mijn eerste opel gekocht:

KDIPSWq

Een mooie blauwe Njoy uit 2003 met z16xe motor.

+- 155.000km en in showroom staat :afro

Hij rijdt heerlijk, behalve:

- hij stottert als ik probeer weg te rijden met een koude motor.

Af en toe gaat het nog als ik zachtjes en met beleid de koppeling op laat komen. Met een warme motor is het probleem volledig verholpen.

- Tussen de 1000 en 2000 toeren met koppeling omhoog rijdt t soms wat schokkerig en nerveus, bij bijvoorbeeld gas geven na een bocht in de 2e versnelling.

Nu heb ik al wat hier op het forum rondgekeken en dan komen de veertjes (?) van de koppeling naar boven als oorzaak. Zelf zat ik te denken richting een vuile EGR klep of gasklephuis (wat ik niet verwacht omdat de auto compleet dealer onderhouden is, dat ook duidelijk kan zien aan de nieuwe GM onderdelen en duidelijke zorg aan de auto)

Het is geen grote ergenis, maar een auto in deze staat verdient ook een soepel perfect rijdende auto.

Iemand tips?

Andere goed stap is gasklep reinigen en het gaatje voor carterventilatie opboren naar 2mm

Het kost niets (als je het zelf doet), en kan de oorzaak zijn.

Verder voorkomt het vervolg fouten, zoals oplopende carter druk en olie lekkages.

Terug
Naar boven