@corsaboy wrote:Een piek vermogen is nooit intressant.
Voor geen enkele motor alleen voor cijfers.
Een mooi verloop van je koppelkromme is veel intressanter.
Pk's zijn gerelateerd aan je koppel. Daar is gewoon een formule voor.
Mijn motor heeft bijv van 2000rpm tot 5500 rpm constant + 440nm. Daarna zakt ie in. Die dip moet eruit waardoor ik misschien op piek wel over de 400pk ga halen. Maar dat boeit totaal niet als je een constant presterende motor wil bouwen.
Maar wat er in dit topic gezegd wordt kan de TS geen fuck mee.
Hij vraagt gewoon advies over tuning en of de kap open of dicht staat tijdens de run is dan totaal niet belangrijk. Als beide runs maar op dezelfde wijze onder zover mogelijk gelijke factoren wordt uitgevoerd.
Wanneer je gaat testen in het voorjaar of volop zomer met 32 graden geeft een ander resultaat. Net als je motor afstellen minder in de winter niet echt handig is als je op het randje gaat afstellen. In de zomer is de buitentemp en luchtvochtigheid anders als in de winter dus niet hetzelfde resultaat. Maar ook dat boeit bij een straat auto met een chipje echt niet.
Zolang de uitdraai maar aantoont dat over de gehele linie winst is behaald.
Dan heeft de aanpassing aan de ecu nut gehad.
De een heeft daar wel geld voor over de ander niet.
De economie moet draaiende gehouden worden. Dus ik zeg gewoon lekker doen als je er zelf een goed gevoel aan over gaat houden.
met mijn overgang van de astra g naar de H had ik een probleempje, wat bleek van 75PK/128Nm naar 90PK/125Nm, goed de wagen is 100KG zwaarder maar onderin bleek ik standaard koppel te missen, de G was een 8klepper maar toch het koppel vooral bij lage toeren in de H was er gewoon niet, door de restictiepijpjes eruit te halen en te chiptunen ben ik die dip kwijt, net als anderen wilde ik een soepeler lopende wagen hebben zonder econorm inhouden en dat is goed gelukt.
is het een racemonster, nee natuurlijk niet, als ik dat had willen hebben dan had ik wel een grote V8 gekocht.
je moet er niet enkel een goed gevoel aan overhouden maar aantoonbare resultaten hebben.
overigens ben ik van mening dat opel nooit de 1.4 16 kleppen in de astra H had moeten stoppen maar dat is een ander verhaal