• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

[Astra-H - 2004] - Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren

Mag ik vragen waar je deze schema's gevonden hebt, en hoe jij ze ontcijfert :???: Ik zit hier in TIS te kijken, maar kan uit die schema's zo snel niet opmaken waar jij die specifieke data vandaan haalt (PAS module 2008, de te gebruiken pinnen).

Nou moet ik toegeven dat ik me nog niet verdiept heb in dat programma, en dat ik er ook nog niet helemaal uit ben wat ik waar, en hoe kan vinden :p

34xf6yv.jpg

Of zit ik daar überhaupt niet goed te zoeken?

@PsychoMantis wrote:Mag ik vragen waar je deze schema's gevonden hebt, en hoe jij ze ontcijfert :???:

Ik haal de schema's uit TIS. Het scheme dat je hebt meegestuurd is van de module met externe speaker (te herkennen aan het speaker symbool).

In TIS kun je doorklikken op alle modules en verbinding zodat je meer informatie krijg over waar ze naar toe gaan, via welke stekkers en welke pinnen. Als voorbeeld zie je bijvoorbeeld XC22 staan, dat is de omschrijving van een stekker. Als je daar op klikt kun je meer informatie over de stekker opvragen, bijvoorbeeld waar deze in het voertuig te vinden is. Als je goed kijkt zie je ook een nummer bij alle aansluitingen staan, dat is het nummer van de pen in de stekker waar het op aangesloten zit. Ook zie je bij alle kabels een afkorting van de kleuren staan. Als je er met je muiscursor op gaat staan zie je welke kleur een kabel heeft.

Eigenlijk is het redelijk vanzelfsprekend als je door hebt hoe het werkt, ook als je geen ervaring hebt met elektrotechnische schema's

Dus, als ik het goed doe, heb jij gekozen voor:

Merk: Opel

Model: Astra-H

Modeljaar: 2008

Uit het hoofdmenu:

- Elektrische schema's

- Inhoudsopgave

- Carosseriesysteem

- Parkeerhulp

- Stroomkring

- Parkeerhulp (auto's met kofferruimte)

- X131 Elektronische module achter

- Stekkerbezetting en reparatie XR1

2yx5hza.jpg

Overzicht elektrisch schema

2qdzn2g.jpg

29crpeb.jpg

Aansluitingen stekker XR1 + pinnummers

Mocht dit het geval zijn, dan snap ik wel waar je e.e.a. vandaan haalt, maar om nou te zeggen dat het me direct duidelijk is gaat wat te ver :p

Ik heb in ieder geval de afbeeldingen van de 2004 en de 2008 modellen naast elkaar gelegd, en daar zie ik inderdaad dat bij de 2004 versie, er een losse speaker bij staat. Dus mocht ik geen extra speaker aan willen leggen, dan dien ik, bijv. op de sloop, een module van een Astra-H uit 2008 te kopen, correct?

Deze zou dan moeten werken in mijn auto uit 2004 (de reden daarvoor ontgaat me, maar die kan jij me vast vertellen :angel)?

Ot: Hoe kan het trouwens dat TIS en EPC beide aangeven dat mijn auto een 2005 model is, hoewel deze uit november 2004 is?

Edit:

De vraag waarom op XR1 en niet bijvoorbeeld op XR2 hoe ik niet meer te stellen, hier ben ik achter :p

X131 (XR2) Carrosserie achter & achterste elektrische centrale

Pentoewijzing

Pen Kleur Draaddikte Optie Functie

1 Zwart 0.75 Ontstekingsspanning

4 Zwart 2.5 Elektrohydraulische hardtop Regeling achterruitverwarmingselement

4 Zwart 2.5 Elektronische module achter Regeling achterruitverwarmingselement

Elektrohydraulische hardtop

Edit 2:

Een vraagje waar ik het antwoord dan nog net niet op had, jij geeft hier aan om pin 18 te gebruiken, waarom kies jij hier voor 18 en niet voor 22?

Pen Kleur Draaddikte Optie Functie

18 Zwart 0.75 Auto’s met kofferruimte Ontstekingsspanning

22 Zwart 1.5 Elektronische module achter Ontstekingsspanning

@PsychoMantis wrote:Dus, als ik het goed doe, heb jij gekozen voor........Mocht dit het geval zijn, dan snap ik wel waar je e.e.a. vandaan haalt, maar om nou te zeggen dat het me direct duidelijk is gaat wat te ver :p

Dat is inderdaad de plek waar ik alle informatie vandaan haal.

@PsychoMantis wrote:Ik heb in ieder geval de afbeeldingen van de 2004 en de 2008 modellen naast elkaar gelegd, en daar zie ik inderdaad dat bij de 2004 versie, er een losse speaker bij staat. Dus mocht ik geen extra speaker aan willen leggen, dan dien ik, bijv. op de sloop, een module van een Astra-H uit 2008 te kopen, correct?

Klopt, dat is precies wat ik ook heb gedaan. Zelf heb ik een Astra GTC uit 2005 en ik heb via een demontagebedrijf een module van een Astra uit 2008 gekocht. Het onderdeelnummer van die module staat als het goed is in de howto. Je weet dan zeker dat je de juiste module hebt.

@PsychoMantis wrote:

Deze zou dan moeten werken in mijn auto uit 2004 (de reden daarvoor ontgaat me, maar die kan jij me vast vertellen :angel)?

Als het goed is werkt het. Wil je op safe spelen dan moet je een module van voor 2008 nemen die met een apart speakertje werkt. Er zijn namelijk IPC's (tellerunit) die het piepje voor de PAS niet ondersteunen. Op een Duits forum ben ik ooit een overzicht tegengekomen waarin staat welke IPC's (aan de hand van het onderdeelnummer) PAS ondersteunen, maar die heb ik helaas zo niet binnen handbereik.

@PsychoMantis wrote:

Ot: Hoe kan het trouwens dat TIS en EPC beide aangeven dat mijn auto een 2005 model is, hoewel deze uit november 2004 is?

Ik heb geen idee :)

@PsychoMantis wrote:

Een vraagje waar ik het antwoord dan nog net niet op had, jij geeft hier aan om pin 18 te gebruiken, waarom kies jij hier voor 18 en niet voor 22?

Dat is omdat ik alles zo origineel mogelijk aan wil sluiten. Als je op het schema kijkt, zie je dat pin 18 ook de originele plek is waar de spanning voor PAS vandaan komt.

Hierbij nog 2 foto's van de stekker voor PAS als het voorbereid is:

2013-05-31%2021.16.55.jpg

Hier zit de stekker aangesloten op de PAS module

2013-05-31%2021.18.06.jpg

Hierbij heb ik de stekker er even uitgehaald zodat je kunt zien hoe de stekker eruit ziet.

Ik ga er vanuit dat de foto's verder voor zichzelf spreken. Zoals je ziet zit de PAS module vastgeklikt aan de REC.

Thnx voor de info, v.w.b. de foto's is e.e.a. nu duidelijk en ik denk dat ik eerst maar eens even alles goed moet inventariseren voordat ik over ga tot aankoop van de sensoren.

Niet om de laatste reden dat ik zojuist weer een 3-tal mooie foutcodes heb aangetroffen waar ik dus ook nog even mee aan de gang moet :puke

Code 1

P0335 - crankshaft sensor wrong signal C-002

P0335 - crankshaft sensor no signal

P0335 - crankshaft sensor signal is not in the target area C-002

Code 2

111301 - ?

Code 3

111306 - ?

Code 4 (had ik al, transponder is waarschijnlijk defect)

P1614 Wrong transponder key error (the chip is still in the key?)

P1614 Wrong transponder immobiliser key B-006

P1614 immobilizer anti-theft wrong signal B-008

Heb je toevallig enig idee wat de laatste 2 inhouden? Ik kon deze wel op een Duits Opel forum vinden, maar de betekenis ontgaat me even

V.w.b. de 1e (0335), zou dit het teken zijn dat de sensor het gaat begeven, of heeft deze het al begeven (ik meen me te herinneren dat ik deze v/d week ook kreeg, maar de volgende ochtend was deze weer weg (wellicht alleen bij warme/hete motor?)). En is het heel schadelijk als ik hier nog mee door rij?

Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?

Edit:

Het lampje met de sleutel er in gaat na het starten een seconde of 2 uit, gaat vervolgens aan en blijft dus branden

Motorcode indien relevant, Z16XEP

Edit 2:

Linkje naar het betreffende Duitse forum toegevoegd

Edit 3:

Volgens deze website is de 1113 code iets met een ventiel?

1113 - Switch over valve 2

Hoewel deze website iets anders zegt?

U1113 - Loss of Serial Communications for Class 2 Devices

Edit 4:

Oké, wellicht iets te voorbarig geweest, zoals ik al dacht is, net als van de week, het lampje al weer uit :wtf

V.w.b. de 1e (0335), zou dit het teken zijn dat de sensor het gaat begeven, of heeft deze het al begeven (ik meen me te herinneren dat ik deze v/d week ook kreeg, maar de volgende ochtend was deze weer weg (wellicht alleen bij warme/hete motor?)). En is het heel schadelijk als ik hier nog mee door rij?

Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?

Hier zou ik inderdaad een apart topic voor aanmaken. Ik kan je geen duidelijkheid geven over deze foutcode. :hmmz

Code 4 (had ik al, transponder is waarschijnlijk defect)

P1614 Wrong transponder key error (the chip is still in the key?)

P1614 Wrong transponder immobiliser key B-006

P1614 immobilizer anti-theft wrong signal B-008

Heb je al eens een tijdje je reserve sleutel gebruikt? Krijg je dan dezelfde meldingen? De CIM van de Astra is een veel voorkomend probleem, wellicht is daar iets mee aan de hand. Weet je of de terugroepactie al is uitgevoerd op je CIM?

Hier zou ik inderdaad een apart topic voor aanmaken. Ik kan je geen duidelijkheid geven over deze foutcode. :hmmz

Gaan we doen :)

V.w.b. de P1614 codes, ik heb op internet inderdaad ´t nodige gelezen m.b.t. problemen met de CIM, die al dan niet na een update verholpen zouden zijn.

Nu denk ik echter dat het in mijn geval wel aan de sleutel ligt:

Ik ben laatst naar de lokale bouwmarkt gereden om wat spul voor thuis te halen, wat prima ging met de originele sleutel. Vervolgens belde mijn vader mij dat hij wat gereedschap moest hebben, en toen heb buiten de sleutel laten vallen. Vanaf dat moment reageert de sleutel nog wel op de vergrendeling, maar start hij dus niet meer.

De reservesleutel doet het prima, hier rij ik dan ook al een week of 2 mee.

M.b.t. een terugroepactie durf ik niets te zeggen btw, ik heb de auto nu 1 jaar en een beetje, en heb 2 keer een terugroepactie gehad met als kenmerk 08-C-003, dit zou echter volgens de dealer een probleem met de oliedrukschakelaar zijn, wat bovendien volgens hen al verholpen zou moeten zijn met mijn auto (ik kreeg mee, code T1181, wat dat ook in mag houden king:) Dus meer info daarover heb ik niet.

Is er een manier om daar achter te komen (ook al zou dat mijn probleem niet oplossen, is wellicht een update -als die er is- altijd verstandig?)?

Omdat je aangeeft dat je reservesleutel prima werkt denk ik niet dat het probleem in je CIM zit. De reservesleutel zou dan namelijk ook niet of zeer moeizaam werken. Is je sleutel alleen gevallen of is deze uit elkaar gevallen? In dat laatste geval zou je de transponder voor de startblokkering verloren kunnen zijn.

De transponder kun je hier vinden:

Astra-HklapgevalIMMOTRANSPONDER.jpg

Bron: viewtopic.php?f=5&t=174665&start=0

Je kunt de sleutel ook altijd even opnieuw proberen in te lezen als je over een Opcom (of tech2) beschikt.

De sleutel is alleen gevallen en is niet uit elkaar geweest, dus ik denk dat de transponder mogelijk gewoon losgeraakt is (hoewel ik niks hoor als ik met de sleutel schud).

Opcom zit in de bestelling trouwens, ik heb vorige week een berichtje gehad dat deze verzonden is, dus die verwacht ik aankomende week ergens binnen te krijgen en dan zal ik eens kijken wat 'ie zegt :)

V.w.b. het openen van de sleutel en de plaats van de transponder, deze afbeelding had ik inderdaad ook gevonden op internet, maar het betreft hier volgens mij van die sleutels die je voor een paar tientjes kunt bestellen en waar dan geen elektronica in zit, of zo'n set waarmee je een gewone sleutel kan omvormen tot klapsleutel.

Ik heb echter een originele Opel sleutel (waarbij het logo dus ingelegd is i.p.v. een soort van stickertje) en deze kan, voor zover ik heb kunnen ontdekken, niet 1,2,3 uit elkaar... Ik heb wel de baard losgekregen, maar daar houdt 't dan mee op... Wanneer ik het klepje van de batterij verwijder zie ik dan ook alleen maar de batterij en een stukje printplaat en geen schroefgaatjes zoals op bovenstaande foto. Of kijk ik er dan finaal over heen :???:

Er zit inderdaad geen schroefje in de sleutel. Alles zit in elkaar geklikt. Je kunt beide delen van elkaar afhalen (met wat geweld).

Probeer eens een kleine schroevendraaier in de opening te steken die ontstaat bij het uitklappen van de sleutel om zo beide delen voorzichtige van elkaar te wrikken.

Dan zal ik dat vanavond nog eens proberen. Ik heb het laatst al geprobeerd maar ik was bang dat e.e.a. af zou breken zo veel kracht moest ik zetten :s, maar gewoon vanaf de zijkant openen zou dan moeten werken dus?

Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat de transponder bij mijn sleutel niet alleen zo'n buisje zou zijn, maar een heel blokje? Als je de sleutel uitklapt, staan er letters/cijfers aan de binnenkant (geel even uit mijn hoofd), dat zou dan de transponder moeten zijn?

Ik ben nu op kantoor dus doe e.e.a. uit mijn hoofd en kan dus ook even geen foto's of iets plaatsen.

Vanaf de zijkant zou inderdaad moeten werken. Volgens mij is het een los blokje, maar het is al even geleden dat ik mijn sleutel in 2 stukken had liggen dus durf het zo uit mijn hoofd te te zeggen of het veel afwijkt van het plaatje dat ik eerder heb geplaatst.

Zojuist de sleutel open gehad, met de transponder leek niets mis, totdat ik de sleutel voor de 2e keer in elkaar zette :P

De eerste keer uit elkaar gehaald, schoongemaakt en in elkaar gezet, wel reageren op CV, niet starten.

De tweede keer weer open gehaald en toen brak er met het in elkaar zetten een stukje van (volgens mij) de tranponder af -_-

2zz7yau.jpg

De foto had ik gemaakt toen het bordje dus nog heel was, het afgebroken stukje heb ik er later in gephotoshopped

Dat is nooit goed als er stukjes afbreken :???: Heb je de sleutel nog werkend gekregen of lijkt ie nu definitief stuk?

Hehe dat dat niet goed is had ik al bedacht, maar nee ik heb de sleutel nog steeds niet werkend. Overigens reageert de sleutel ook met het afgebroken stukje (transponder?) wel nog steeds op de CV :wtf

Ik ben wel voor de zekerheid bij een sleutelboer geweest hier in Nijmegen, maar die vraagt voor de meest simpele sleutel (recht), zonder CV al € 75,- en inleren kan hij niet (nou zou dat weer moeten gaan met de OP-COM maar toch). De dealer waar ik mijn auto gekocht had zit inclusief inleren op minimaal € 200,-, de dealer waar mijn auto nieuw geleverd was (ik had ze toch aan de telefoon voor de security code dus ik denk ik vraag 't meteen :)) zit voor een klapsleutel inclusief inleren op € 150,-, dus nog even wat dealers afbellen lijkt me het verstandigst :p

Dan wat anders, hoewel ik er dus waarschijnlijk nog even mee wacht, even terugkomend op de parkeersensoren.

Ik heb afgelopen donderdag m'n OP-COM binnen gekregen en ben daarmee in staat geweest om de speedlock aan te zetten. Zoals ook in m'n Opel boekje staat (al is het daar dus een optie) zou je een piepje moeten horen wanneer je de knop om de deuren te sluiten een paar seconden ingedrukt houdt. Dit piepje hoor ik inderdaad ook, maar nou was mijn vraag, komt dit vanuit het instrumentenpaneel (wat zou betekenen dat ik dus geen externe speaker hoef te plaatsen), zit de speaker in de schakeleenheid van dat knopje verwerkt, of hebben deze niets met elkaar te maken?

... Ik ga er hierbij overigens vanuit dat je de parkeersensoren aansluit die gebruik maken van de speaker in je IPC (instrumentenpaneel) de PAS (Park Assistant) module vanaf 2008 werkt op de IPC heb je een oudere PAS module dan moet deze worden aangesloten met een aparte speaker (hiervoor moet je ook weer draden leggen...

De CV hangt niet samen met je transponder dus het kan goed zijn dat je nog prima de wagen open kan maken met de afstandsbediening, maar starten zal hij dan niet omdat de transponder defect is.

Mark

Dan wat anders, hoewel ik er dus waarschijnlijk nog even mee wacht, even terugkomend op de parkeersensoren.

Ik heb afgelopen donderdag m'n OP-COM binnen gekregen en ben daarmee in staat geweest om de speedlock aan te zetten. Zoals ook in m'n Opel boekje staat (al is het daar dus een optie) zou je een piepje moeten horen wanneer je de knop om de deuren te sluiten een paar seconden ingedrukt houdt. Dit piepje hoor ik inderdaad ook, maar nou was mijn vraag, komt dit vanuit het instrumentenpaneel (wat zou betekenen dat ik dus geen externe speaker hoef te plaatsen), zit de speaker in de schakeleenheid van dat knopje verwerkt, of hebben deze niets met elkaar te maken?

Die piep komt vanuit de speaker in het instrumentenpaneel, net als het geluid van je richtingaanwijzer (ja het is geen echt relais dat je hoort). Ik heb inmiddels de link met het overzicht teruggevonden. Je moet alleen even weten welke Alpha code je instrumentenpaneel heeft, maar dat kun je makkelijk achterhalen met Opcom.

Hier de link: http://trueffelwurm.de/cockpit_farbe/index.php/Astra-H_Tachovarianten" onclick="window.open(this.href);return false;

@TvhR wrote:Dan wat anders, hoewel ik er dus waarschijnlijk nog even mee wacht, even terugkomend op de parkeersensoren.

Ik heb even dit topic uit het stof gehaald omdat ik ook graag originelen pdc's in wil bouwen.

Alleen heb ik een vraag aan TvhR, heb je ook de kabelboom vanaf je REC naar de sensoren vervangen zie afbeelding.

Die ik er nu in heb zitten.

Zonder aansluiting voor het kabelboompje naar de sensoren.

5.jpg

Deze met stekker voor het kabelboompje naar de sensoren.

4.jpg

En weet iemand ook wat voor stekker op de witte aansluiting van de module hoort te zitten?

6.jpg

Alvast bedankt.

Ik heb het eerste deel van de kabelboom ook moeten vervangen omdat deze niet voorbereid was.

Terug
Naar boven