Vroomvroom
Post weinig
Ik kom nogal verspreid en -offtopic informatie tegen over wintervelgen, winterbanden, TPMS sensoren en inleer tools.
In dit Topic wil ik dat wat stroomlijnen.
Over TPMS sensoren en het inleren gaat ook nogal wat flauwekul rond en dit lijkt wel de nieuwe melkkoe voor de bandenboeren.
Voor mijn Astra K ST 1.4 heb ik een set nieuwe velgen gekocht in 16 inch (16 ivm sneeuwkettingen).
Hierop komen 205-55-16 H Continental TS860.
Via Ebay een setje niet-universele TPMS sensoren en een inleer tool.
Dat gaat er zo uitzien:

De velgen: Rial Milano Titanium, 16 inch 6,5 J 5x105 ET 38
Deze velgen had ik (helaas in een andere steekmaat) zowel op de zomerset als op de winterset van mijn vorige auto zitten.
Na vier winters geen pekelschade, de voorkant van deze velg valt binnen de wang van de band, dus geen schade door sneeuwkettingen of omvallen bij montage.
Slim te koop onder de € 300
Banden: Continental TS860 205-55 R16 H
De opvolger van de goed uit de testen komende TS850
Slim te koop rond de € 330
De TPMS sensoren: Origineel GM / Schrader artikel 1010070 (4 stuks)
Slim te koop rond de € 110
TPMS inleer tool: EL-50448
Slim te koop rond de $ 50
Totaalprijs??
0ngeveer € 800 (zonder montage en balanceren, maar ja, dat doet mijn buurman voor een kratje....)
De truuk wordt nu heel simpel,
TPMS in de velg i.p.v een ventiel,
band monteren en balanceren zoals gewoonlijk,
winterwielen wisselen voor zomerwielen,
even met de inleertool langs de wielen (5 minuten werk, staat in de handleiding),
pronto.
Ik heb juist niet gekozen voor het klonen van mijn TPMS sensoren omdat de kloonbare sensoren ruim twee keer zo duur zijn en omdat ik nu ook eens de voorwielen met de achterwielen kan laten rouleren zonder dat ik langs de bandenboer of de dealer moet.
Rijden zonder TPMS sensoren is overigens niet toegestaan, ze maken deel uit van de typegoedkeuring van de auto en het is bij de APK (over vier jaar ;-)) een afkeurpunt.
In dit Topic wil ik dat wat stroomlijnen.
Over TPMS sensoren en het inleren gaat ook nogal wat flauwekul rond en dit lijkt wel de nieuwe melkkoe voor de bandenboeren.
Voor mijn Astra K ST 1.4 heb ik een set nieuwe velgen gekocht in 16 inch (16 ivm sneeuwkettingen).
Hierop komen 205-55-16 H Continental TS860.
Via Ebay een setje niet-universele TPMS sensoren en een inleer tool.
Dat gaat er zo uitzien:

De velgen: Rial Milano Titanium, 16 inch 6,5 J 5x105 ET 38
Deze velgen had ik (helaas in een andere steekmaat) zowel op de zomerset als op de winterset van mijn vorige auto zitten.
Na vier winters geen pekelschade, de voorkant van deze velg valt binnen de wang van de band, dus geen schade door sneeuwkettingen of omvallen bij montage.
Slim te koop onder de € 300
Banden: Continental TS860 205-55 R16 H
De opvolger van de goed uit de testen komende TS850
Slim te koop rond de € 330
De TPMS sensoren: Origineel GM / Schrader artikel 1010070 (4 stuks)
Slim te koop rond de € 110
TPMS inleer tool: EL-50448
Slim te koop rond de $ 50
Totaalprijs??
0ngeveer € 800 (zonder montage en balanceren, maar ja, dat doet mijn buurman voor een kratje....)
De truuk wordt nu heel simpel,
TPMS in de velg i.p.v een ventiel,
band monteren en balanceren zoals gewoonlijk,
winterwielen wisselen voor zomerwielen,
even met de inleertool langs de wielen (5 minuten werk, staat in de handleiding),
pronto.
Ik heb juist niet gekozen voor het klonen van mijn TPMS sensoren omdat de kloonbare sensoren ruim twee keer zo duur zijn en omdat ik nu ook eens de voorwielen met de achterwielen kan laten rouleren zonder dat ik langs de bandenboer of de dealer moet.
Rijden zonder TPMS sensoren is overigens niet toegestaan, ze maken deel uit van de typegoedkeuring van de auto en het is bij de APK (over vier jaar ;-)) een afkeurpunt.