He Willem,
Ik heb een astra g 2002 sport 1.6 16v en ik las net je berichtje over het olie verbruik en de zwarte aanslag in de uitlaat. Nou heb ik daar ook last van en mijn boordcomputer geeft trouw iedere maand aan dat ik bij moet vullen, het is niet super veel dat ik moet bijvullen. Ik rijd eigenlijk alleen maar korte stukjes en heel af en toe wat langere. Ook las ik hier ergens op het forum dat de 16v blokjes wel wat olie lusten. Mijn vraag is eigenlijk, waar komt het door dat m'n uitlaat zo zwart is van binnen en valt er iets tegen te doen of gaat dat in de papieren lopen.
Alvast bedankt voor je/jullie antwoord.
@wim-v6 wrote:Specifieke dingen:
Auto:
- zoals aangegeven de roest rond het tankklepje, en op de achterwielranden, kijk ook even naar de dorpels, komt niet te vaak voor, maar het komt nog wel eens voor..
- Let op onderstel geluiden knakken bonken klapperen.... kraken van voor komt regelmatig voor, dit komt door het vochtige koude klimaat en word veroorzaakt door droge stabilisator rubbers, kan verder geen kwaad.
> Controleer of ALLES werkt naar behoren
Motor:
> Let bij de motor eens op motorgeluiden als tikken rammelen, lekker van uitlaat spruitstuk
> bij aanzetten contact moeten 1 of 2 gele controle lampjes gaan branden, 1 met een motortje erop getekend, en er kan ook een lampje aanwezig zijn met een autootje met een steeksleutel erin.
- deze lampjes moeten bij draaiende motor doven.
> Bij Airco zit er ook een lampje met een radiateurtje met ventilator, deze moet aangaan bij aanzetten contact ne uitzijn wanneer de motor loopt.
!! Let ook op dat niet alle lampjes TEGELIJK uit gaan na starten, dan is er aan geknoeit
> indien aanwezig ABS: lampje met na anzetten contact na een paar tellen doven (motor uit)
> Airbag lampje: Deze moet na aanzetten contact na een paar tellen doven (motor uit)
kijk eens in de uitlaatpijp, of daar geen dikke zwarte aanslag in zit, kan duiden op olieverbruik..
Willem