• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

automaatbak niet goed, of een ander probleem?

hmz.. omboren niet mijn voorkeur, maargoed... t kan..

de keus naar een 3.0 motor is inderdaad beter.

maar waarom altijd vervangen, en niet gewoon repareren..?

vind het maar wat rare praat..."flikker dat blok er toch uit, en hang er een nieuwe in" ...

je komt bij de dokter ook niet, die zegt.. knip de duim maar weg, en koop maar een prothese...

succes met je wagentje verder !

Ik kan jullie reachties beide wel begrijpen.

Heb zelf ook flik lopen kloten met carburateurs.

Injectie er op is sleutel om en lopen.

Plus meer pk en zuiniger met injectie.

Waarom vervangen en niet repareren:

Een carby die al 3 ton zijn werk heeft gedaan is uitgesleten alle bewegende delen hebben hun werk gedaan en wat ze nu nog doen is extra.....

injectie daaraan tegen is electronisch en technische gezien niet te verslijten.....op wat kleine bewegende delen na zoals gasklep huis lagers na en injectoren die vast gaan zitten na..

Is dit systeem haast niet te verslijten ivm een carby die mechanisch is en verslijt.

Daarom mijn keuze naar ombouw..Repareren gaat met als gevolg dat der (vermoedelijk een dure 2de hands of een revisie set aan de pas komt) met als gevolg dat het ding nog veel drinkt en weinig presteert ivm de 3l injectie blokken.

Daarom heeft na mijn idee tijd en geld steken in een oud carby blok niet echt veel zin als de weg naar de toekomst (lol) open ligt met motoren als de 30E C30NE C30SE chev 350 ;)

is een tijdje geleden alweer dat ik iets poste hier, maar met de monza gaat het nu wel aardig goed

ik heb het brandstoffilter vervangen en kan nu eindelijk goed op de snelweg rijden zonder stotteren en doen

het idee blijft toch om over ongeveer een half jaar er een jongere 3liter in te gooien want het 2.8 blok met carburateur is zoals gse zegt al aardig mechanisch versleten. de carburateur zit een nieuwe middenpakking tussen maar af en toe lekt de carburateur gewoon leeg en duurt het wat langer met starten omdat de carburateur eerst volgepompt moet worden.

ook loopt hij bij een warme motor veels te hoog stationair(zo rond de 1600/1800 toeren)

maar ondanks alle kleine puntjes blijft het prachtig om in de monza te rijden :D

Ff kleine ervaring:

1 januari 2013 half 3 snachts heb ik mijn Monza A1 1978 platgereden die ik 7 jaar en 7 dagen heb gehad daarin lag een motor die ik zelf had samengestelt uit van alles:

Kop C30NE 0,4mm gevlakt onderblok was een A2 ontsteking was een electronische van een A2 bj 83 zonder poes pas injectie systeem was een L jetronic systeem met de injectoren van LE met de brandstofdruk regelaar van een L (0,5 bar meer) oliepomp was een 30% meer volume pomp met een diesel deksel en de radiateur was der 1 van een A1 met airco (dikker koelblok) dynamo was een 90ah dynamo van een B-Senator 3 liter met opties..

Toen heb ik het wrak hier maar laten staan motor liep zonder problemen en had geen schade.

Toen enkele maanden in een Mercedes W126 500 SE rondgereden maar dat merk en manier van dingen ontwerpen stond met absoluut niet aan dus dat ding weer verkocht en doen heb ik me precies dezelfde monza terug gekocht als ik had:

1978 Monza A1 met een 2800 carby motor....en die motor was traaggggggg zoooop alle vloeistoffen die in de motor ruimte zitten alles lekte...(inclusief remvloeistof reservoir dit lekte ook)

Vervolgens mijn oude wrak maar weer te voorschijn getovert en alles omgebouwd:

Remmen stoelen bumpens vering velgen motor bak tellers half interieur en en en en.

En ik kan je echt zeggen doen die ombouw naar een fatsoenlijke motor maar die 140pk carby blokken van 30-35 jaar hebben hun uren wel gedraaid in de regel dus een frisse 3 liter met 170-180pk zullen een wereld van verschil betekenen en al zeker in verbruik zal bv een C30NE C30SE echt zuiniger zijn.

Terug
Naar boven