• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

BE nodig?

Opelkees

Post veel
even een vraagje:

ik moet effe een autootje ophalen op een kar.

nu weegt de auto 1550kg de aanhanger 580kg

daar komt dan een auto van ongeveer 1000kg op

heb je daar BE rijbewijs voor nodig om te slepen?

Ja, zonder BE mag je "maar" maximaal 750kg trekken

Met BE mag je max 3500kg MITS je auto geschikt is om zware lasten te trekken..

ja

Zonder E geldt de volgende regel.

Het te trekken gewicht mag niet hoger zijn dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig (trekken gewicht = ledig gewicht aanhanger + max toegestane lading , ongeacht of je dat bereikt of niet)

Met een max totale massa (auto+aanhanger+lading) van 3500 kg

Voorop gesteld dat het trekkend voertuig het gewicht ook mag trekken uiteraard

In dit geval dus 30 kg te veel (nu zullen ze daar niet zo moeilijk over doen)

Maar weet dus niet wat het maximale toegestane gewicht is van de aanhanger

Bij BE geldt enkel dat het trekkend voertuig het gewicht mag trekken.

origineel gepost door obiewan

Dit is vorig jaar aangepast (zie vorige post)

ik dacht iets anders je mag tot en met 3500 kilo te zamen mits de trekkende auto zwaarder is dan de aanhanger met last

met be mag je tot en met 7500 rijden.

groeten willem:thumbup

voor de duidelijkheid:

Toegestane maximum massa is dus ledig gewicht + max toegestane lading (ongeacht of je dat gaaat gebruiken of nie)

Een andere manier om te weten te komen of B volstaat, is gebruik te maken van onderstaande vragenlijst:

Vraag 1: Is de toegestane maximum massa van de aanhanger meer dan 750kg?

Nee --> Rijbewijs B

Ja --> ga door naar vraag 2

Vraag 2: Is de toegestane maximum massa van de aanhanger meer dan het ledige gewicht van het trekkende voertuig?

Ja --> Rijbewijs BE

Nee --> ga door naar vraag 3

Vraag 3: Is de toegestane maximum massa van de auto + aanhanger meer dan 3500kg.

Ja --> Rijbewijs BE

Nee --> Rijbewijs B

NOTE: Dit betekent dat je met slechts rijbewijs B mag rijden met een camper van 3500 kg + een aanhanger met een toegestane maximum massa van minder dan 750 kg.

Boven 3500 kg in principe C+E volgens mij, tenzij je met BE combinaties gaat rijden...daarmee is wel weer meer gewicht toegestaan

origineel gepost door Freestyler

ja

Zonder E geldt de volgende regel.

Het te trekken gewicht mag niet hoger zijn dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig (trekken gewicht = ledig gewicht aanhanger + max toegestane lading , ongeacht of je dat bereikt of niet)

Met een max totale massa (auto+aanhanger+lading) van 3500 kg

Voorop gesteld dat het trekkend voertuig het gewicht ook mag trekken uiteraard

In dit geval dus 30 kg te veel (nu zullen ze daar niet zo moeilijk over doen)

Maar weet dus niet wat het maximale toegestane gewicht is van de aanhanger

Bij BE geldt enkel dat het trekkend voertuig het gewicht mag trekken.

okee kan er wel op gokken dus haha toch maar es BE gaan halen want ben van plan hem vaker te gaan gebruiken

bedankt voor de info:thumbup

origineel gepost door obiewan

Met BE mag je max 3500kg MITS je auto geschikt is om zware lasten te trekken..

Deze kloppen bijde niet.

Met BE mag je Veel meer trekken dan 3500 kg, let wel op dat boven de 7499kg een Chauffeurs diploma nodig is..

en bereken voor E gaat niet over mee te nemen gewicht maar Het Toegestane Maximum massa aanhangwagen..

Dat houd in gewicht aanhanger + lading.

Dus als jij met een 1000kg zware kadett een aanhanger trekt die een maximum toegestane maximum massa heeft van minder dan 1000kg, is er niks aan de hand.

Wil jij een aanhanger mee nemen die 1500kg mag wegen met inbegrip van lading, dan mag je er niet mee rijden, zelfs niet als de aanhanger LEEG is.

Samenstel (auto + aanhanger) mag ook niet zwaarder zijn als 3500kg

Willem

ja als je niet te ver moet zou ik gewoon de aanhanger erachter hangen en de gok wagen

en als je gewoon rydt en het spul voor mekaar heb wordt je niet zo gauw aangehouden door oom agent

dus gewoon doen dus

Ik heb tot nu toe altijd zonder E gereden.. nooit problemen gehad. Je moet net ''pech'' hebben. Als je ''onkundig'' met de aanhanger rijd heb je natuurlijk wel meer risico dat je aangehouden word. Van de winter wil ik men E een keer op men rijbewijs hebben..

Mja en als je spullen in orde zijn en het is maar een klein stukje....zo kun je ook wel gaan beredeneren als je achter het stuur van een vrachtwagen kruipt zonder C. Feit blijft dat je iets bestuurd zonder de juiste papieren.

De kans is idd klein maar als je gepakt word is dat geen malse bekeuring, je krijgt meestal een transactievoorstel, 190 euro ofzo, niet grappig iig.

Dus het er gewoon op gokken zou ik niet doen eerlijk gezegd, vooral nu al die caravans op pad gaan deze tijd van het jaar ligt het accent bij surveillance juist op het in orde zijn van zaken rondom het trekken van een aanhanger.

Vraag of er misschien een maatje of familielid wel BE heeft en laat die rijden.

origineel gepost door GlennGSI

Ik heb tot nu toe altijd zonder E gereden.. nooit problemen gehad. Je moet net ''pech'' hebben. Als je ''onkundig'' met de aanhanger rijd heb je natuurlijk wel meer risico dat je aangehouden word. Van de winter wil ik men E een keer op men rijbewijs hebben..

rij maar iemand invalide ofzo dan, je bent gewoon niet verzekerd als het puntje bij paaltje komt!

en dus blijf je,je hele leven betalen voor een ander!

origineel gepost door black champion

rij maar iemand invalide ofzo dan, je bent gewoon niet verzekerd als het puntje bij paaltje komt!

En dan hoef je het nog niet eens zelf schuld te zijn ook nie...

ik zou het er wel op gokken, maar goed ieder zijn eigen keuze.

mocht je er tog op gokken zorg dat je uiterlijk in orde staat, een degelijke kar, goede verlichting, zet met 2 spanbanden de auto vast die je vervoert, dan valt het allemaal wel mee, rij je in een fuik moet je niet zeuren je weet dat het eigenlijk niet mag en moet je gewoon betalen, heb ik ook gehad jaar of 8 terug, 2 maanden voor ik afreed met ce

origineel gepost door black champion

Klopt, en dat is dan mijn eigen risico.. Tis ook niet zo dat ik dagelijks op de weg zit met een aanhanger.. denk eerder aan missschien 1 keer in de 5 a 6 maand ofzo. En dan niet een aanhanger van 7 meter maar een normaal dingetje. Toevallig met men D kadett overzetten naar de garage met een autoambulance.

Gewoon met alleen de auto kun je ook iemand invalide rijden.. het enigste voordeel voor jezelf is dan dat het betaald word voor je ( als je motor op kenteken staat enzovoort ), echter veranderd dat niks voor de situatie van het slachtoffer. Mijn ervaring is ook dat ik alerter achter het stuur zit met aanhanger.

Zit natuurlijk ook een verschil in of je vaak met een aanhanger rijd ofniet. Ik rij op de openbare weg heel weinig met een aanhanger. Echter bij me op het terrein van men werk rij ik dagelijk met heftruck/vrachtwagens + opleggers, aanhangers, schamelwagens enzovoort.

regelmatig een tandem erachter hangen.

ik rijdt zowiezo wel wat verantwoordelijker met aanhanger.

maar heb m er zelfs een keer met belachelijk lage snelheid er dwars achter gehad.

Lag wat op een rotonde waardoor deze erg glad was geworden..

gelukig geen schade.

ongeluk is zo gebeurt..

willem

Terug
Naar boven