• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

BE nodig?

Originally posted by Opelkees

even een vraagje:

ik moet effe een autootje ophalen op een kar.

nu weegt de auto 1550kg de aanhanger 580kg

daar komt dan een auto van ongeveer 1000kg op

heb je daar BE rijbewijs voor nodig om te slepen?

Die fout die hier gemaakt word is dat je niet de gewichten op moet tellen maar het maximale gewicht van de aanhanger moet weten. Het maximale gewicht van de aanhanger (= eigen gewicht + maximale toegestane last) met een B-rijbewijs mag niet zwaarder zijn dan het ledige gewicht van je auto. En beide bij elkaar opgeteld mag niet meer dan 3500 kg wegen.

Volgens mij is de 750kg limiet voor ongeremde aanhangers maar dat weet ik niet zeker.

Er is 1 duidelijkheid. Als je aanhanger 2-assig is (4 wielen) mag die heel veel gewicht hebben (+1500 kg) en is het onmogelijk om een auto te vinden dat je hem met B kunt trekken.

origineel gepost door Roelof

Originally posted by Opelkees

even een vraagje:

ik moet effe een autootje ophalen op een kar.

nu weegt de auto 1550kg de aanhanger 580kg

daar komt dan een auto van ongeveer 1000kg op

heb je daar BE rijbewijs voor nodig om te slepen?

Die fout die hier gemaakt word is dat je niet de gewichten op moet tellen maar het maximale gewicht van de aanhanger moet weten. Het maximale gewicht van de aanhanger (= eigen gewicht + maximale toegestane last) met een B-rijbewijs mag niet zwaarder zijn dan het ledige gewicht van je auto. En beide bij elkaar opgeteld mag niet meer dan 3500 kg wegen.

Volgens mij is de 750kg limiet voor ongeremde aanhangers maar dat weet ik niet zeker.

Er is 1 duidelijkheid. Als je aanhanger 2-assig is (4 wielen) mag die heel veel gewicht hebben (+1500 kg) en is het onmogelijk om een auto te vinden dat je hem met B kunt trekken.

Ongeacht het eigen (leeg)gewicht van de trekkende auto mag je met een B-rijbewijs altijd een aanhanger trekken met een maximaal totaalgewicht van 750 kilo.

Bij een zwaardere auto mag je geen aanhanger trekken waarvan het maximaal totaalgewicht groter is dan het leeggewicht van de trekkende auto. Het maakt daarbij niet uit of de aanhanger al of niet is beladen. Dus achter een Corsa een lege paardentrailer of autoambulance hangen met een B-rijbewijs is dus niet toegestaan. Naast het risico van een bekeuring ben je niet verzekerd.

origineel gepost door papahkilo

Ongeacht het eigen (leeg)gewicht van de trekkende auto mag je met een B-rijbewijs altijd een aanhanger trekken met een maximaal totaalgewicht van 750 kilo.

Ook dit is een veel gemaakte fout.

Je mag enkel (max) 750 kg ongeremd achter je auto hangen, als die auto hiervoor is goedgekeurd

Dit wil dus zeggen, dat je dus niet zomaar 749 kg achter een panda mag hangen, als die volgens kenteken maar 400 ongeremd mag trekken (waardes even ter verduidelijking)

Dit is dus zeker niet toegestaan.

Ongeacht of je E hebt of niet. De auto mag het gewoon niet trekken.

Vandaar ook de waardes op het kenteken bewijs, max te trekken gewicht geremd en ongeremd.

Heeft er dus ook mee te maken of de auto er wel of niet voor gebouwd is.

Opel Vivaro gaat prima hoor

voorbeeld:

Opel Vivaro 2.5 CDTi 2005:

Leeg gewicht: 1750kg

kenteken trekgewicht: 2000kg

aanhanger:

Max gewicht (aanhanger + lading op kenteken aanhanger): 1500kg

> 1750kg + 1500kg is 3250kg en dus onder de 3500kg

> 1500kg is minder dan de 1750kg van de Vivaro

Huppa, Dubbelasser erachter en gaan zeg ik dan.. zonder E bij B

Maar helaas zijn de Meeste autoambu's met een max gewicht van 2000Kg

enkele ander voorbeelden:

> AHW = AanHangWagen

> Max Totaal gewicht AHW = op kenteken of type plaat van de aanhanger aangegeven aanhanger gewicht, dus leegeweicht anhager + laadvermogen

> Max gewicht Samenstel is leeggewicht Auto + Max totaal gewicht AHW

VOORBEELD 1:

Leeggewicht auto: 1350kg

max trakgewicht auto: 1500kg

max gewicht totaal gewicht AHW : 1400kg

mag je rijden zonder E bij B: NEE

- Voor de auto blijf je binnen de max trekgewicht, dat is dus geen probleem indien je E bij B hebt

VOORBEELD 2:

Auto leeggewicht 1110kg

max trekgewicht: 1200kg

AHW max totaalgewicht kenteken: 1100kg

Mag je rijden zonder E bij B: Ja

- totaal gewicht van de aanhager blijft onder leeggewicht trekkend voertuig

VOORBEELD 3:

Leeggewicht Auto 2200kg

Trekgewicht Auto: 3000kg

MAX totlaagewicht AHW: 1500kg

Mag je rijden zonder E bij B: NEE

- Max gewicht samenstel is meer als 3500kg (3700kg)

- Dit mag wel getrokken worden met E bij B rijbewijs

VOORBEELD 4

leeggewicht auto: 700kg

max trekgewicht auto: 550kg

Max totaalgewicht aanhangwagen 749kg

Mag je rijden zonder E bij B: Ja

- aanhanger blijft onder de 750kg, en mag ten alle tijden worden gereden zonder E bij B

- je mag de aanhanger niet verder beladen dan een max totaalgewicht van 550kg

BE Combi:

wij hebben op de zaak een BE combi welke een behoorlijk totaal gewicht mag hebben.

namelijk 7449kg samenstel gewicht

Dit mag je rijden ZONDER rijbewijs C!!

De Combi zelf:

Trekkend Voertuig:

Merk: Mercedes Benz

type: Sprinter 416 CDi

gewicht Leeg 2150kg

max voertuig gewicht: 3500kg

max te trekken aanhanger gewicht: 5340kg

max samenstel gewicht is dus: 8840kg (LET OP, nog steeds BE)

Onze trailer is 3999kg om onder de 7.500kg te blijven.

je hebt boven de ton namelijk een chauffeurs diploma nodig, ook bij een BE combinatie

Willem

origineel gepost door Freestyler

origineel gepost door papahkilo

Ook dit is een veel gemaakte fout.

Je mag enkel (max) 750 kg ongeremd achter je auto hangen, als die auto hiervoor is goedgekeurd

Dit wil dus zeggen, dat je dus niet zomaar 749 kg achter een panda mag hangen, als die volgens kenteken maar 400 ongeremd mag trekken (waardes even ter verduidelijking)

Dit is dus zeker niet toegestaan.

Ongeacht of je E hebt of niet. De auto mag het gewoon niet trekken.

Vandaar ook de waardes op het kenteken bewijs, max te trekken gewicht geremd en ongeremd.

Heeft er dus ook mee te maken of de auto er wel of niet voor gebouwd is.

Ben het helemaal met je eens. Naast het feit of je het juiste rijbewijs hebt speelt ook de technische kant mee. Al gaat het daarbij volgens mij om het feitelijk gewicht van de aanhanger en niet om het maximaal toelaatbaar gewicht van de aanhanger.

Anders gezegd: Als ik een aanhanger met een maximaal gewicht van 2000 kilo achter mijn Meriva wil hangen mag dat (met een BE-rijbewijs) als de aanhanger beladen is tot maximaal 1200 kilo (het max trekgewicht van mijn Meriva).

Hier een link:

Politie b+e rijbewijs

Even de gegevens invullen en je weet het.

Toegestane maximum massa kun je op de rdw site terug vinden.

Deze is nl. belangrijk aangezien alleen het gewicht wat op het kenteken staat niet (lediggewicht) van toepassing is.

T.m.m. gaan ze vanuit+maximale toegestane lading van de aanhanger.

Dus als de aanhanger max. 1000kg mag laden en je heb er maar 500 opstaan gaan ze van de 1000kg uit!!

Edit: Tmm en ledig gewicht auto=> verschil hiertussen is laadvermogen auto!

origineel gepost door wim-v6

Opel Vivaro gaat prima hoor

voorbeeld:

Opel Vivaro 2.5 CDTi 2005:

Leeg gewicht: 1750kg

kenteken trekgewicht: 2000kg

aanhanger:

Max gewicht (aanhanger + lading op kenteken aanhanger): 1500kg

> 1750kg + 1500kg is 3250kg en dus onder de 3500kg

> 1500kg is minder dan de 1750kg van de Vivaro

Huppa, Dubbelasser erachter en gaan zeg ik dan.. zonder E bij B

Maar helaas zijn de Meeste autoambu's met een max gewicht van 2000Kg

Willem

Misschien een beetje laat, maar ik moet je toch echt even verbeteren Wim.:P

Je zit bijna goed, echter ga jij uit van het leeg gewicht v/d auto. Dit terwijl je het max. beladen gewicht van het trekkende voertuig moet nemen.

Als je een Vivaro hebt van leeg 1750KG, en hij mag 2500KG max wegen beladen. Dan mag er zonder 'E' nog een aanhanger achter met een maximum toegestane massa van 1000KG.

De eisen zijn:

Max. gewicht aanhanger lager als leeg gewicht auto.

Totale maximale combi gewicht mag niet boven de 3500KG zijn.

Even een plaatje ter verduidelijking:

schema%20B-BE.gif

Als je een auto op gaat halen, dan doe je dat (neem ik aan)met een tandemasser, daar moet je zowiezo BE voor hebben

is ook niet waar zet je der een bus voor wat 2000 mag trekken en tandemasser weegt 1900 bijv mag het waarschijnlijk weer wel

maar gewoon b-e halen weet je zekker dat je goed zit

origineel gepost door eddepet007

is ook niet waar zet je der een bus voor wat 2000 mag trekken en tandemasser weegt 1900 bijv mag het waarschijnlijk weer wel

maar gewoon b-e halen weet je zekker dat je goed zit

in dat geval is de toegestane maximum massa van de combinatie boven de 3500kg -> BE

Inderdaad, zoals hierboven.

Het hele verhaaltje heeft niks te maken met tandemasser of niet. Alleen om de werkelijke maximale gewichten. Dus zoals het plaatje zegt!

@eddepet007

Sorry, kan er niks aan doen. Maar je bent er nog niet:P.

In jou stelling mag het alleen als de bus leeg 1699KG of meer weegt, en maximaal 1800KG beladen mag wezen.

Dus een bus en tandemasser (of forse enkelasser) gaan bijna nooit zonder 'E' .

't Is gewoon een slap zooitje regels hier in NL.

Mijn oom en tante hebben een caravan. En een Vec-C station. Eerst hadden ze een 1.9CDTI 88KW, waarmee je de caravan combi met alleen B mocht besturen. Nu hebben ze een Vec-C sw V6-cdti 134KW(met een geluid om amen te zeggen:wors), door het hogere maximale gewicht van de V6 mag de combi nu niet meer zonder 'E' bestuurd worden. En het zijn nog wel gelijke auto's:wtf.

En wat zou voor een persoon onervaren met (zware) aanhanger makkelijker rijden. 120 of 184PK, nou de V6 dus..:hmmz

zei ook stel :

maar das theorie

maar idd is allemaal wat vaag

gewoon simpel tot 750 kg b daar boven b E ben je van alle gezeik af

Terug
Naar boven