• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

benzine leiding door de manta

mantadevil

Post veel
heb in de manta nu de benzine leidingen door de auto lopen

is een dikke leiding gebruikt voor een 2,4 met webers

wil er straks een ander blok in bouwen en vloerbedekking er weer in,maar zou het kwaad kunnen om deze onder de vloer bedekking te laten liggen of moet ik hem onderlangs gooien.

weet niet of het veilig is dit te laten liggen .

Persoonlijk zou ik ze langst de buitenkant leggen. heb liever dat de benzine op de grond lekt ipv in het interieur moest er ooit lekkage zijn voor de één of andere reden.

Heb het zelf ook door de auto en ook onder het tapijt, heb 8mm koperleiding gebruikt, al bij diverse manta's en ascona's gaat prima.

Over een lek gesproken........................

Er was eens een man onderweg in zijn klassieke Mercedes, plotseling viel de auto dood. Wel verdomme denkt hij, hij doet de motorkap open en omdat het donker was lichte hij bij met zijn aansteker.

Dat had hij beter niet kunnen doen, want de auto vatte vlam en brandde geheel uit.

:cry:cry

verkouden zeker?zodra je een lek onder de kap hebt ruik je het wel hoor.zelfs bij de brandstofpomp buiten de auto ruik je.

en idd binnendoor gaat prima,

morgen ff staalgevlogte leiding halen 2,50 per meter 8 mm:P

heb geen koper door de auto liggen ,maar van die dikke blauwe leiding

dacht zelf ook al bij lekkage ruik je het meteen

origineel gepost door mantadevil

Je ruikt het direct idd, maar ik zou in een dergelijke situatie in ieder geval de brandstofleiding naar een hoger punt dan de brandstofpomp en/of tank leiden om daar na weer naar beneden te gaan. Als de boel dan lek raakt stopt de stroom zodra je de motor afzet en komt alleen het laatste beetje wat in het omlaaglopende deel van de leiding zit er nog uit.

Als je dat niet doet, bestaat de kans dat de brandstof blijft lopen omdat er druk van een hoger punt op de leiding staat.

Als dat hogere punt de tank is zal hij blijven lopen tot de tank zo ver leeg is dat er geen drukverschil meer is.

Een halve liter benzine is minder leip dan de halve tank. Zeker met de dampen die er af komen en jou kunnen bedwelmen tijdens het rijden. Laat staan de rokers onder ons die dan een brand of ontploffing kunnen veroorzaken.

origineel gepost door McKaamos

origineel gepost door mantadevil

Je ruikt het direct idd, maar ik zou in een dergelijke situatie in ieder geval de brandstofleiding naar een hoger punt dan de brandstofpomp en/of tank leiden om daar na weer naar beneden te gaan. Als de boel dan lek raakt stopt de stroom zodra je de motor afzet en komt alleen het laatste beetje wat in het omlaaglopende deel van de leiding zit er nog uit.

Als je dat niet doet, bestaat de kans dat de brandstof blijft lopen omdat er druk van een hoger punt op de leiding staat.

Als dat hogere punt de tank is zal hij blijven lopen tot de tank zo ver leeg is dat er geen drukverschil meer is.

Een halve liter benzine is minder leip dan de halve tank. Zeker met de dampen die er af komen en jou kunnen bedwelmen tijdens het rijden. Laat staan de rokers onder ons die dan een brand of ontploffing kunnen veroorzaken.

Dit is niet helemaal correct.

Aangezien de benzine leiding vanaf de tank luchtdicht is, en dus enkel vloeistof in zit. Zal een lek op een lager punt dan de tank ervoor zorgen dat de hele tank leeg getrokken wordt. Ondanks dat die over een hoger punt heen moet.

Dit omdat de vloeistof die eruit komt, zorgt voor een onderdruk in de leiding, en daardoor weer vloeistof aanzuigt. De ontluchting in de tank zorgt ervoor dat daar geen onderdruk kan ontstaan.

Wie dit niet gelooft, kan het proberen met een groot glas water, en een doorzichtig slangetje. Zuig aan het slangetje totdat het water in de gehele slang zit (net als bij de benz leiding) en zorg dan dat het water uit het slangetje kan (net als een lek) en zie wat er gebeurd.

Bij een lek ga je dus je hele tank inhoud in de cabine krijgen.

Nu is die kans bij koper leiding vrij nihil, maar persoonlijk zou ik het niet doen, en gewoon buiten om leggen. Is naar mijn idee veiliger.

Ik zou ook in het vervelende geval van een ongeval, waarbij de brandstofleiding lek raakt, deze liever onder de auto hebben.

Voor het zelfde geldt zit je klem, terwijl de benzine over je heen spuit :thumbdown

zal straks toch de lpg leidingen onderlangs moeten leggen doe ik gelijk de benzine maar .

ben der dan toch al onder bezig:P

nou die staat in een hoek van de schuur :(

mag tot 30 maart enkel in me bed liggen dus word niets gedaan enkel ideen in me hoofd opslaan:D

en dan 30 maart kijken of ik weer wat mag gaan doen

ik heb koperen leidingen binnendoor leggen. dit leek mij veiliger omdat je met de bodemplaat nog wel eens iets wil raken bij wat ruiger rijden.en aangezien er een hete uitlaat onder de auto hangt...

Terug
Naar boven