• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Benzine prijs

@Vinci

oeps heb ik ff gemist dat verhaal over v-power en kassa

dacht echt dat ik er meer km's mee maakte

dit is dus de laatste keer geweest thanx man voor de info

Groeten Peer:D

Een hoop mensen weten het niet, ik vind het verbazingwekkend. Wist al ruim 20 jaar dat alle benzine hetzelfde is... tenzij het octaangetal anders is...

Het is niet een gehalte, maar een getal.... veel gemaakte fout....

Kortweg bepaald het octaangetal het zelfontbrandings punt onder druk. Een diesel motor werkt JUIST op dit principe want daar heb je geen bougies, diesel ontbrandt gewoon door de druk in de cylinder.

Een motor die een hoog octaangetal benzine vraagt gaat met een te laag octaangetal benzine 'pingelen' wat betekent dat de ontbranding al plaats vindt voordat de bougie vonkt, puur door de druk. Die ontbranding vindt dan ook plaats voordat de zuiger over het bovenste dode punt is. Dit is dan net alsof je op de fiets kracht zet met je been voordat het pedaal over het bovenste punt is en dan trap je dus effectief terug.

Voor een motor is dit ZEER SCHADELIJK natuurlijk.

Hoger octaan kun je vrijwel altijd tanken, maar lager octaan is oppassen. Vooral als je de motor extra zwaar gaat belasten, bijvoorbeeld als je in de bergen gaat rijden met een caravan, of gaat racen met je auto. Hoger octaan is weliswaar soms slecht voor rubbers en kunststoffen, maar voor de metalen delen, met name zuigers, drijfstangen en de krukas is hoger octaan altijd beter.

[rquote=1892740&tid=143947&author=Vinci]Een hoop mensen weten het niet, ik vind het verbazingwekkend. Wist al ruim 20 jaar dat alle benzine hetzelfde is... tenzij het octaangetal anders is...[/rquote]

ik ben niet zo in de brandstof thuis maar wat doet het octaangehalte dan?

De auto's moeten toch blijven rijden.. En voorlopig rijden ze niet allemaal op stroom dus er zal toch getankt moeten blijven worden.. Leuk is anders maar This niet anders..

Het is niet een gehalte, maar een getal.... veel gemaakte fout....

Kortweg bepaald het octaangetal het zelfontbrandings punt onder druk. Een diesel motor werkt JUIST op dit principe want daar heb je geen bougies, diesel ontbrandt gewoon door de druk in de cylinder.

Een motor die een hoog octaangetal benzine vraagt gaat met een te laag octaangetal benzine 'pingelen' wat betekent dat de ontbranding al plaats vindt voordat de bougie vonkt, puur door de druk. Die ontbranding vindt dan ook plaats voordat de zuiger over het bovenste dode punt is. Dit is dan net alsof je op de fiets kracht zet met je been voordat het pedaal over het bovenste punt is en dan trap je dus effectief terug.

Voor een motor is dit ZEER SCHADELIJK natuurlijk.

Hoger octaan kun je vrijwel altijd tanken, maar lager octaan is oppassen. Vooral als je de motor extra zwaar gaat belasten, bijvoorbeeld als je in de bergen gaat rijden met een caravan, of gaat racen met je auto. Hoger octaan is weliswaar soms slecht voor rubbers en kunststoffen, maar voor de metalen delen, met name zuigers, drijfstangen en de krukas is hoger octaan altijd beter.

[rquote=1894001&tid=143947&author=Rottentweetie]De auto's moeten toch blijven rijden.. En voorlopig rijden ze niet allemaal op stroom dus er zal toch getankt moeten blijven worden.. Leuk is anders maar This niet anders..[/rquote]

Zo is dat ! Ik rijd er niet een milimeter minder om :D

Als ik de auto moet gebruiken dan gebruik ik hem.

Groet, Rik

De auto's moeten toch blijven rijden.. En voorlopig rijden ze niet allemaal op stroom dus er zal toch getankt moeten blijven worden.. Leuk is anders maar This niet anders..

[rquote=1892147&tid=143947&author=GlennGSI][rquote=1892101&tid=143947&author=carboncorsa]ben al blij dat ik 5min van me werk woon.

lekker op de Fiets.[/rquote]

ik woon zo'n 1,5 a 2km van men werk.. maar ga wel met de auto :') binnenkort alst mooier weer/warmer word ga ik met de spartamet weer[/rquote]

hier net z'n 1:D

[rquote=1894001&tid=143947&author=Rottentweetie]De auto's moeten toch blijven rijden.. En voorlopig rijden ze niet allemaal op stroom dus er zal toch getankt moeten blijven worden.. Leuk is anders maar This niet anders..[/rquote]

Zo is dat ! Ik rijd er niet een milimeter minder om :D

Als ik de auto moet gebruiken dan gebruik ik hem.

Groet, Rik

[rquote=1892147&tid=143947&author=GlennGSI][rquote=1892101&tid=143947&author=carboncorsa]ben al blij dat ik 5min van me werk woon.

lekker op de Fiets.[/rquote]

ik woon zo'n 1,5 a 2km van men werk.. maar ga wel met de auto :') binnenkort alst mooier weer/warmer word ga ik met de spartamet weer[/rquote]

hier net z'n 1:D

Terug
Naar boven