• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Benzine prijs

V-power is toch 96 of 97? Is mij toen een keer verteld.

Ik tankte vroeger altijd BP-ultimate, maar nu gewoon Euro98.

Bedankt voor je antwoord McKaamos!

origineel gepost door Stender

V-power is toch 96 of 97? Is mij toen een keer verteld.

Ik tankte vroeger altijd BP-ultimate, maar nu gewoon Euro98.

Bedankt voor je antwoord McKaamos!

V-Power is 98. Als het goed is pompt Shell helemaal geen euro98 meer en is de V-Power als vervanger gekomen.

Voordat de Euro98 er uit ging was de V-Power inderdaad iets lager in octaan.

Euro98 heeft trouwens ook weinig zin als er niet in het boekje staat van je auto dat dat er in moet. Als je auto er niet voor gemaakt is, maakt hij er in de regel ook geen gebruik van.

Enige moment dat Euro98 interessant is, is wanneer je een grote aanhanger rondsleept of je auto op Assen of Zandvoort neerzet voor een paar rondjes hard scheuren.

Op zulke momenten wil je gewoon brandstof die iets klopbestendiger is als Euro95, anders is het slecht voor je motor.

Als je gewoon rondkachelt naar je werk en voor je plezier, dan is Euro95 voldoende.

Ik pleur lekker Euro95 in m'n Corsa iig en die loopt daarmee als een trein. Ik trek geen zware lasten, ik ben een rustige rijder en de motor heeft geen hoge compressiewaarde. Meer als Euro95 is voor mij weggegooid geld.

Edit:

Trouwens, een octaangetal van 150 is ook best mogelijk. Dat werd in de 2de wereldoorlog door de amerikanen in hun vliegtuigen gegoten. Die machines hadden zo'n enorme compressie en zulke ziek dikke turbo's dat dat octaangetal een vereiste was, anders klapten die mooie Rolls Royce Merlin motoren na 30 seconden uit elkaar door het kloppen.

Dus, wijze les: Als je absurd hoge compressie wil en turbo's die groter zijn dan de wielen van je auto, koop dat vliegtuigbrandstof. Daarvan is het octaangetal vele malen hoger dan consumentenbrandstof.

origineel gepost door McKaamos

origineel gepost door Stender

Ik hoorde laatst van iemand dat benzine bij 'goedkope' tankstations van slechtere kwaliteit zou zijn dan die van bijvoorbeeld BP of Shell (de gewone Euro98).

Is dit onzin of wat? Merk er zelf namelijk niks van.

Vette onzin.

B.v. de Euro95 van de Tango is dezelfde als de Q8 pompt (beide Kuwait Oil Group, check de bonnetjes maar eens).

Shell Express pompt dezelfde Euro95 als de normale Shell. Firezone is onderdeel van Brand Oil die weer aan bepaalde andere stations levert, en dus hetzelfde pompt als de rest van de pompen.

Grote verschil is dat bemande stations meer geld kosten, omdat een pomp medewerker loon nodig heeft, er verwarming binnen moet zijn, extra elektra wordt gebruikt voor extra verlichting, etc etc.

Operationele kosten zijn gewoon hoger en daarom is een onbemand "goedkoop" station zo laag in prijs. Het volledige verschil tussen bemand en onbemand gaat op aan het runnen van de tent, en waarschijnlijk maakt een onbemande pomp zelfs nog iets meer winst...

Daarbij is de benaming Euro95 beschermd. Brandstof die zo heet moet voldoen aan een aantal richtlijnen. De meest kenmerkende is dat het octaangetal 95 moet zijn (vandaar Euro95).

Enige is dat je bij sommige pompen b.v. geen Euro98 kan krijgen.

Sowieso verdwijnt de Euro98 nogal uit het straatbeeld omdat VPower, Ultimate, en weetikwatvoorsoortenerzijn de Euro98 vervangen.

In Nederland zit er namelijk nagenoeg geen verschil tussen Euro98 en de dure broertjes. Dat heeft er mee te maken dat het octaangetal niet hoger mag zijn van de overheid.

In Duitsland zit er wel verschil tussen dure brandstof en Euro98, namelijk het feit dat het octaangetal 100 is.

En ja, een octaangetal van 100 merk je, mits je auto heel hard moet zwoegen. Bijvoorbeeld met een caravan heuveltje-op in Italie. Hij loopt dan wat rustiger en zal wat minder last hebben van kloppen/pingelen.

Verder zou de dure brandstof nog wat beter geschoond zijn van zwavel en wat andere reststoffen, maar om heel eerlijk te zijn geloof ik er geen flikker van dat dat nog met de huidige technologie verschil maakt. Brandstoffen zijn sowieso wel nagenoeg perfect gefilterd... Die 0.00001miligram minder CO2 die je auto theoretisch minder zou uitstoten is wat mij betreft verwaarloosbaar en de hogere prijs niet waard.

In Nederland heeft het dus geen ruk zin om dure brandstof te kopen. Je auto heeft het in princiepe niet nodig tenzij het in het boekje staat dat je minimaal Euro98 moet tanken, en dan nog is het lonender om gewoon te zoeken naar een pomp die nog normale Euro98 pompt.

even op inspringen ook al heeft het geen enkele toegevoegde waarde :jerry

firezone hoort bij de salland olie groep, waar onder andere ook texaco inzit...

De tinq en tango zijn van de Q8,

gr

voor de mensen in zeeland die over de a 58 rijden, ff bij afslag rilland er af en naar die diei pomp paralel langs de snelweg rijden dus niet de shell,

daar op het bord staat bijv 1,37(vanmiddag)en als je dan binnen betaald gaat er nog 4 cent af,betaal je buiten betaal je1,37

oftewel binnen is goedkoper dan buiten,is vreemd maar waar,tank er ook om de dag diesel,96 cent terwijl ik ze tegen kom voor 117(r'dam):swear

origineel gepost door mayhem

8% methanol erin, moet je kijken hoe die gaat, en wat voor schitterende CO je hebt.

Nitromethanol (35%nitro) ook goed? :P

Een blikkie van 5 liter is zo opgehaald... Kost alleen zo ziek veel...

Nitrovrij is al ruim 2 euro per liter...

Edit:

Tornado 25% + synthetische olie, 1 liter, 15 euro...

Wij tanken altijd BP 98 Ultimate.. Tikt ook lekker aan met Freebees! Boeiend dat het wat duurder is.. Je kiest er toch ook voor om auto te rijden;)

Benzine van gewassen is echt onzin.

Als dat ooit wat wordt moeten we straks kiezen tussen voedsel of brandstof.

je maakt ook geen benzine van maïs.

Je maakt alcohol van maïs (dat type dat je beter niet naar binnen kunt werken) king:

origineel gepost door manta19sr

voor de mensen in zeeland die over de a 58 rijden, ff bij afslag rilland er af en naar die diei pomp paralel langs de snelweg rijden dus niet de shell,

daar op het bord staat bijv 1,37(vanmiddag)en als je dan binnen betaald gaat er nog 4 cent af,betaal je buiten betaal je1,37

oftewel binnen is goedkoper dan buiten,is vreemd maar waar,tank er ook om de dag diesel,96 cent terwijl ik ze tegen kom voor 117(r'dam):swear

wat doet de lpg daar?:angel

Benzineprijzen stijgen weer lekker ja.

Maar als je dan gaat vergelijken met Europa, of iig de EU.

Dan staat Nederland fier bovenaan.

Denk dat ze in Den Haag het idee hebben dat ze toch ergens 1e mee moeten zijn :s

Maar goed, mijn mening is:

Ze willen allemaal 1 Europa waar alles en iedereen gelijk is.

Maar financieel gaat Nederland met veel dingen aan kop, qua prijzen.

Dus iets klopt er niet, juist, dat slappe gezever in Den Haag!!

Terug
Naar boven