• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

benzinedruk-regelaar

Idd trashmetal. Jou opmerking heeft zonder toelichting dan ook totaal geen relevantie voor dit topic. En een te hoge of te lage brandstofdruk zul je vaak terugvinden in de uitlaatgassen, de motor loopt er namelijk te rijk of te arm door.

De hoeveelheid lucht die binnenkomt regelt weinig aan de inspuithoeveelheid of brandstofdruk ZOALS deze is door een te hoge brandstofdruk (dit moet die meten in de uitlaat) De ECU regelt wel de inspuithoeveelheid afhankelijk van lucht temp, luchtdruk, luchthoeveelheid etc..

Maar met een te hoge of te lage brandstofdruk loopt de motor nooit optimaal. Dus als de TS het maximale uit zijn setup wilt halen koopt die een Instelbare BDR en laat die finetunen op een testbank (of als de auto reeds gefinetuned is met een uitlaatgasmeter, nadeel is dat voor dat optimale de chip dan ook weer opnieuw aangepast moet worden...)

Of je er peekaa's of nM mee wint weet ik niet. Als het dusdanig afwijkt... Misschien. Of je het gaat merken... I dunno... Of je motor het fijner vind en je gereviseerde blokje het er langer door uithoudt? Wellicht wel, waarschijnlijk wel zelfs...

Waar het op neer komt is dat met de aanpassingen die jij reeds hebt ik verwacht dat de originele BDR volstaat... Maar wil jij het perfect hebben? Zeker doen! Ik heb aan een blokje gewerkt met bijna dezelfde specs en 135/140pk op de wielen.. een instelbare BDR gaf perfect afgesteld hetzelfde resultaat als de originele bdr..

Dus is het dan beter? Ja want je weet nu dat het goed is? Of nee want je hebt er geen pk's bij? Wat is beter voor jou?

Advies, ga eerst maar eens op de rollerbank en laat hem daar afstellen. Letop net naar zon chipper gaan welke met de kap open en zonder lamda chipt. Want meestal schrijven die wel wat op maat maar weet je nog niet of het nu goed is, vaak loopt die dan veel te rijk in bepaalde of arm op bepaalde momenten. Kom je er dan achter dat je benzine druk tekort komt ga dan kijken naar een andere drukregelaar.

Heel simpel pas een chip opmaat(rollenbank) bij een gerenommeerd bedrijf laten maken als je helemaal klaar bent met tunen van je motor.

Anders moet je na een volgende aanpassing weer je chip laten herschrijven.

De TS heeft naar mijn mening op dit moment voldoende aan zijn standaard originele BDR (=brandstofdrukregelaar).

Deze komt pas te kort in de hogere toeren en aangezien hij een standaard chip heeft, komt hij daar niet.

De begrenzer zit op zo'n 6500 toeren.

Met chippen en het verleggen van de toerenbegrenzer krijg je het extra vermogen vrij, dus begrenzer op 7250 tot 7500.

Op dit moment zou de TS een powerboostvalve (PBV) kunnen overwegen, welke ingesteld wordt op de standaard druk van de originele regelaar.

Een PBV is een dubbel membraams instelbare BDR, dit betekent dat bij volgas er een hogere brandstofdruk wordt geleverd tov van de ingestelde druk.

Dit houdt wel in dat de originele drukregelaar moet worden verwijderd of doorboord moet worden om hem uit te schakelen.

Op deze manier heb ik ook gereden en uiteindelijk tot zo'n 175pk uit de x16xe gehaald met relatief tamme nokkenassen.

Daarnaast ken ik diverse andere x16xe motoren die op deze manier prima hebben gefunctioneerd.

Terug
Naar boven