• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Benzinefilter wel / niet vervangen bij onderhoudsbreurt

Ik heb een Corsa 1.2-16V 2002, in het onderhoudsboekje staat brandstoffilter vervangen. Is dat nodig en is dat zelf te doen?

filter kost niet de hele wereld.

Zou hem wel vervangen.

Weet niet hoe handig je bent maar als het hetzelfde filter is als die van de corsa b dan is het een klusje van 2 minuten.

Ik wil mijn benzine brandstoffilter van corsa c 1.2 12V 2002 vernieuwen (volgens onderhoudsboekje is dat nodig).

Er staat beschreven .

Er staat beschreven: Bouw de brandstofdruk af aan de testaansluiting mbv speciaal gereedschap Opel KM-J-34730-91. Dat gereedschap heb ik niet. Heeft iemand dit karwei wel eens gedaan en heb jij dan een paar tips voor mij?

Kan je zelf doen.

Slang even met een ding afknijpen, filtertje vervangen en klemmetje weer weghalen.

Heb het bij de garage gezien, weet niet waarmee ze het afknijpen maar kan vast niet moeilijk zijn :-)

zelf knijp ik nix af.

Ik start de auto vervolgens altijd zonder vonk zodat de brandstof even goed op druk kan komen en alle lucht eruit kan persen.

origineel gepost door Famous

Kan je zelf doen.

Slang even met een ding afknijpen, filtertje vervangen en klemmetje weer weghalen.

Heb het bij de garage gezien, weet niet waarmee ze het afknijpen maar kan vast niet moeilijk zijn :-)

Heel simpel, met een klem tang.

wmr-w84017_18_w.jpg

^^ voorbeeldje

Klikken voor klemtangen voor erg weinig geld: http://cgi.ebay.nl/Draper-Hydraulic..._Hand_Tools_Equipment&hash=item1e5e63e3c6

Als je het filter zelf maar horizontaal houdt, komt er amper wat uit.

Als je pomp in je tank maar niets doet (contact uit) hoef je niet persee wat af te klemmen, beetje lekkage kan je met een doekje opvangen.

Er komt meer uit het filter als je hem schuin houdt...

Als hij dan vervangen is, en je zet hem op contact, gaat hij vanzelf weer druk opbouwen, even wachten en kan je gewoon starten.

Ok, bedankt voor jullie hulp, lijkt me allemaal gemakkelijk te doen.

Ik vraag me af ofdat het echt wel nodig is om zo'n filter elk 4 jaar te vernieuwen want zoveel vuil zal er toch niet in de benzine aanwezig zijn lijkt me.

Heeft iemand zo'n filter wel eens na 4 jaar bekeken hoe vuil dat deze wel is?

Een fluitje van een cent, loopt maar weinig benzine uit als je de snelkoppelingen losmaakt en nieuwe monteren is zo gebeurd. Morgen wil ik nog de oude benzinefilter openzagen om te kijken hoe schoon / vuil de binnenzijde is

Originally posted by OrangeArrow

gewoon loshalen, spuit alleen ff wat benzine in de rondte.. Maarre, zonder speciaal gereedschap lijkt me dat niet makkelijk hoor! Je moet namelijk 2 lipjes naar binnen duwen, en tegelijkertijd het filter van de slang trekken... Heb ik zelf speciaal ding voor.

moet je ff handigheid in krijgen.

op een gegeven moment wip je ze zo los king:

oefening baart kunst

Terug
Naar boven