• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

bij laag toerental stationair lampjes aan dashbord

81supporter

Post vaak
Hallo.

Raar probleempje.

Als de auto warm is en hij loopt stationair dan begint het acculampje en het remblok lampje (geloof ik ) te flikkeren.

Accu en dynamo zijn beiden nieuw.

Wie o wie.....

Hallo Wim.

Dank voor de reactie

Hij heeft een DIS ontsteking , kan je dan het toerental wel eens opschroeven ?

Massa zal ik even nakijken , dat is niet al te moeilijk.

Voltmeter in de auto geeft rond de 14 volt aan. ( binnen het groene vlak VDO meter )

Hallo.

Sorry , lange tijd geen tijd gehad voor t forum

Het is dus het remblokken lampje en het accu lampje die bij laag / stationair toerental opgloeien.

Op het moment dat je wat meer gas geeft verdwijnt deze gebeurtenis.

Het komt nu regelmatig voor, eerder af en toe.

Nieuwe dynamo.....zal toch niet in de dynamo iets los zijn....

Spanning gemeten met een plug in voltmeter op de sigaretten aanstekert netjes rond de 13,8V met af en toe een uitschieter naar 14,1V .

Iemand ideeën ?

Waarschijnlijk is het je acculampje dat brandt/knippert bij lage toeren. De gloed hiervan laat het lijken alsof het rem lampje ook licht meegaat.

Meet eens de spanning op de accu met en zonder verbruikers aan met zowel de motor uit als aan. Als dit gewoon goed is ligt het aan de sensor op de dynamo en anders zou het toch aan de accu of dynamo kunnen liggen. Ook dat is te meten ;)

Nope, Remolie lampje zit bij de Fase 1 Calibra via een Diode aan de laadstroom lamp geknoopt,

dus als het laadstroom lampje gaat branden, gaat automatisch ook het Remolie lampje branden.

andersom werkt deze WEL onafhankelijk, als de remolie te laag is, dan zal ALLEEN het remolie lampje gaan branden.

Of dynamo slecht, of te laag stationair toerental, verder niks raars.

willem

Dynamo of te laag toerental, maar toeren lijken mij zelfs vrij hoog dus ik zou je dynamo controleren. Of slipt de riem?

Het is allemaal erg moeilijk te zien , maar zit er op mijn XE een aparte

massakabel aan de dynamo ?

Ik zag wel een beugel ?

Ligt eraan, Multiriem of V-snaar.

Bij een V-snaar zit er meestal wel een Massakabel tussen.

Willem

Dynamo bij multisnaar is niet verstelbaar..

Deze dynamo zit Direct op de motor vast, en voert via de 3 bevestigingspunten zijn massa naar de motor.

Willem

Zet eens een extra massa tussen motor en accu. Lijkt een beetje een massa probleem.

Gaat vaak het snelst door een goeie startkabel te pakken en dan een klem op de - van de accu en 1 op een metalen deel van het blok waar je goeie massa kunt maken.

Ik zal het eens proberen dit weekend.

Ik ben electricien van oorsprong dus dat lukt nog net.

Het is in ieder geval een " rammelend contact " ...alleen waarrrrrr......

Heb net een bod gedaan op een goede kabel-perstang dus massa kabels genoeg !

Moest toch nog zo'n ding hebben voor andere klussen.

Ik vond vandaag een paar krokodillebekken van een oude acculader. Hier even een kabeltje tussen geperst en op diverse plekken op de motor geplaatst.

Dus van de accu min pool naar diverse motorblok punten die massa zouden moeten hebben. Ook rechtsreeks op de massa van de dynamo.

Zonder resultaat.

Alleen de spanning liep wat op naar 14,4 volt in de sigaretten aansteker. ( daar zit een voltmetertje in nu )

De analoge voltmeter blijft ook nog net in het groene gedeelte.

Ik ben bijna bang dat het in de dynamo zit...

Ik heb pech met nieuwe auto onderdelen als ze electrisch zijn denk ik.

Iemand nog een briljant idee voor ik een andere dynamo ga proberen ?

Als de lampjes gaan branden merk ik ook een verandering in het lopen van de motor... ( Belangrijk detail denk ik )

Het beinvloed dus het hele systeem....

Terug
Naar boven