• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Blauwe rook zafira opc

kep zelf een zafira A opc.

bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.

blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.

cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.

verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.

als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.

@Dikkeminne wrote:kep zelf een zafira A opc.

bij mij zat er veel olie onder aan het blok. turbo vervangen en olieprobleem was opgelost.

blauwe walmen zijn je kleprubbers of je schraapveren of beiden. ik heb toen beiden vervangen en nu geen last meer van rook.

cylinder onder drukzetten kan zodat je je kleprubbers kan vervangen. doe er wel meteen een nieuwe dis.riem op( deze is eraf geweest dus de spanning kan eraf zijn) en nieuwe nokkenaskeeringen.

verbruik van mij is nu ongeveer 1 liter op 10k. zijn beiden geen goedkope reparaties, maar ik heb dit toentertijd bedongen in de aankoopprijs.

als je bougies onder de olie zitten of 1 daarvan is je klepdekselpakking kapot.

Koffie dik kijken toch eerst gaat de garage ermee aan de slag, zal jou bevindingen en ervaring ook mee nemen in het onderzoek.....gezien de zelfde klachten.....

Wat voor soort blok heb ik en turbo? Zafira opc bj 2002

Morgen eind van de dag word de opc naar de garage gebracht altijd spannend dit soort dingen, hopelijk valt het mee........duim duim duim :thumb

Conclusie tot nu toe , turbo is goed lekt niet geen speling in de as, geen lekkage turbo slangen.carterontluchting is niet verstopt(alleen was de pakking lek op aansluiting blok,als ik het goed zeg) hierdoor olie lekkage onderkant...... Mogelijk toch iets in het blok,zuigerveren,schrapers,klepseals ect ect......om nou alles te vervangen zie ik niet zo zitten, dus we proberen eerst het blok met een motor reiniger te reinigen, nieuwe olie 10w40 incl olie filter. En dan kijken we het even aan hoe erg het is of dat het erger word zie ik dan wel weer......

hoi

Ik heb ook pas een Zafira B OPC van 2006 :D welke ook blauw rookt en olie verbruikt :thumbdown . Heb dit aangegeven bij de garage waar ik hem heb gekocht, nu hebben ze er een reinigings olie en daarna andere olie 5W50 met een goedje welke weet ik niet ? nu moest ik dit eerst gaan testen, maar mijn bevindingen zijn niet goed. Na bijna 4000 km te hebben gereden is het olie verbruik wel afgenomen maar nog steeds blauwe rook uit de uitlaat.

Hij rookt bij koudstart klein pluimpje maar warme motor en dan stationiar laten draaien en tufje gas flinke pluim.

Niet te druk om maken joh klein pluimpe blauwe Rook kan ook iets kleins zijn, als het niet erger word, ik ben benieuwd wat de mijne gaat doen op lange termijn, bij mijn gaat er wel 10w40 olie in.... Waarom bij jou 5w50 ?

@Jerk wrote:Volgens http://www.kroonoil.nl" onclick="window.open(this.href);return false; moet er 5w40 olie in :hmmz

Dit zit er bij mij ook in :thumb

dat zit er bij mij ook in. maar zoveel zal het toch niet uitmaken.

maat van me rijdt met z'n X20XER op 0W60 race olie, waar normaal 0w40 in moet.

hij zegt dat die er echt toppie door loopt

Ik meen wat ze vertelde dat de olie dikker zou zijn bij warme motor. Maar ben nu bijna 4000 km verder maar pluimt nog steeds olie verbruik is wel beter maar die elendige rook vind ik echt kwalijk.

Nnou Vandaag nog maar eens gebelt :swear naar mijn dealert in oostmarsum en het verhaal dat het nog steeds rook en nog steed verbruik heeft wel minder. 1 september mag ik de auto brengen dan gaan ze verder met het blauw rook probleem, ben benieuwd wat ze gaan doen met de auto. Ik vind het verder een super auto loopt goed al heeft hij wel eens vermogens val dus net of de turbo wegvalt maar eerst maar eens afwachten met motor.

Vaagheid :???: blauwe rook ontwikkeling is veranderd ipv blauwe rook stationair draaien met gas geven bvb voor een stoplicht staan.

Nu heb ik alleen af en toe een pluim als ik de auto start, maar hij stinkt nog steeds naar onverbrande olie wel iets minder.....geen idee wat dit nu in eens betekend :???:

Bijna zeker te weten dat het je klepseals zijn.......

Heb ook soms wel soms niet stationair met starten als hij koud was wel altijd..

Verleden week alleen de seals laten vervangen en weg met die vervelende pluim!! En lucht haha...

@Rickyvan wrote:Bijna zeker te weten dat het je klepseals zijn.......

Heb ook soms wel soms niet stationair met starten als hij koud was wel altijd..

Verleden week alleen de seals laten vervangen en weg met die vervelende pluim!! En lucht haha...

:thumbup :thumbup king:

Hallo allemaal,

Ik gebruik even dit topic om mijn probleem even te plaatsen.

Ik heb ook blauwe rook uit mijn uitlaat. Ik dacht, omdat ik de turbo al vervangen heb, dat de klepseals gedaan moeten worden. Dus dit staat voor het voorjaar op de planning.

Maar ik merk nu wanneer het oliepeil halverwegen tot minimum op de stok zit de auto niet stinkt naar olie en er geen blauwe rook uit te de uitlaat komt bij het starten of met het wegrijden bij het stoplicht na stationair te hebben gedraaid.

Wanneer ik de oliehoeveelheid weer tot maximaal zet krijg ik dit euvel weer wel.

Iemand een idee hierover?

Had met mijn zafira precies het zelfde. Waren de klepseals. Er zaten er toen 7 los. Ik heb dit klusje al een aantal keer gedaan is ongv. 4 uur arbeid dus laat je niet oplichten met meer tijd voor deze klus.

Grt.

Terug
Naar boven