• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Blokrevisie X16XE

EdGSI

Post vaak
Heren,

Omdat mijn blok nogal veel olie verbruikt wil ik de kleprubbers vervangen. Maar het kunnen ook de zuigerveren zijn. Dus als we toch bezig zijn , wou ik hem een beetje reviseren :jerry

Ik dacht zelf aan de volgende dingen:

*Zuigerveren

*Kleprubbers

*Koppakking

*Cylinderwanden hoonen

*Distributie , waterpomp , spanrollen etc

*Krukaskeerrring? (Zit redelijk wat smurrie op de bak ;) )

Zijn er nog dingen die ik dan beter ook gelijk kan vervangen?

Als dit allemaal gemaakt zou zijn , zou je dit dan kunnen zien als een bijna nieuw blok?

Moet hiervoor het blok uit de wagen , of kan het blok gewoon erin blijven ?

En ja dit gaat zeker wat geld kosten natuurlijk , maar daarna kun je wel weer een aantal jaren vooruit of niet dan?

Carosserie is nog kneiterhard , nergens roest. En de lak van mijn auto vind ik voor zijn leeftijd er ook nog strak uitzien :afro Dus daarom denk ik , waarom niet? ;) En een Corsa C vind ik gewoon echt niet mooi king:

Een vriend van me is bezig met het reviseren van zijn blok van de chevrolet monza.En hij zei dat dit allemaal wel meevalt als je weet waar je op moet letten / wat je moet doen. En hij wou me hierbij wel helpen :D

Aan wat voor een kostenplaatje moet ik denken als ik het zelf wil doen ? ;)

Was zaterdag bij een automaterialenzaak geweest , en daar het probleem uitgelegd.

Hij zei dat het aan de zuigerveren zou liggen , dat was een vaker voorkomend probleem bij de 1.6 16v's van Opel.

Hij kon me de zuigerveren , kleprubbers , distri etc voor 800euro vervangen.

Dit lijkt me opzich toch nog een nette prijs of niet?

Als je dan toch kiest voor de grondige aanpak, dan zou ik ook bijv. carterpan- en klepdekselpakking vervangen, EGR-klep en gasklep schoonmaken etc. Alleen het bovenblok aanpakken is dan ook maar half werk.

De door jou genoemde dingen kun je volgens mij met ingebouwd blok wel aanpakken. Maar nogmaals, als je echt grondig te werk wil gaan, dan betekent dat ook motor eruit en alles aanpakken wat slecht of dringend aan vervanging toe is. Dan kun je het naderhand ook beschouwen als een min of meer nieuw motorblok.

Als je dan toch kiest voor de grondige aanpak, dan zou ik ook bijv. carterpan- en klepdekselpakking vervangen, EGR-klep en gasklep schoonmaken etc. Alleen het bovenblok aanpakken is dan ook maar half werk.

De door jou genoemde dingen kun je volgens mij met ingebouwd blok wel aanpakken. Maar nogmaals, als je echt grondig te werk wil gaan, dan betekent dat ook motor eruit en alles aanpakken wat slecht of dringend aan vervanging toe is. Dan kun je het naderhand ook beschouwen als een min of meer nieuw motorblok.

Die 4 zuigers kloppen over het algemeen aardig tegen de cilinderwanden, met alleen honen kom je er dan niet. Onderblok boren/honen en voorzien van overmaat zuigers+veren. Heb je een goede, maar dure basis......

Die 4 zuigers kloppen over het algemeen aardig tegen de cilinderwanden, met alleen honen kom je er dan niet. Onderblok boren/honen en voorzien van overmaat zuigers+veren. Heb je een goede, maar dure basis......

Als je het echt goed wilt doen:

Onderblok:

Onderblok boren

Onderblok honen

1ste overmaat zuigers

nieuwe zuigerveren

koppakking

kopbouten

oliefilter

olie

carterpanpakking

oliepomppakking

krukaslagers

krukaskeerringen

drijfstangbouten

vliegwielbouten

Koppeling:

druklager

drukgroep

koppelingsplaat

bakolie

Cilinderkop:

kop controleren op problemen

klepzittingen opnieuw frezen

kleppen opnieuw inwerken

kopvlakken

Kleprubbers

klepdekselpakking

bougies

bougiekabels

egr klep

egr pakking

egr afdopplaat

Distributie:

distributieriem

spanrollen

waterpomp

Koelvloeistof

en volgens mij ben ik vast nog wat vergeten!

Heel veel van het standaard spul is goed via ebay te krijgen.

Als je het echt goed wilt doen:

Onderblok:

Onderblok boren

Onderblok honen

1ste overmaat zuigers

nieuwe zuigerveren

koppakking

kopbouten

oliefilter

olie

carterpanpakking

oliepomppakking

krukaslagers

krukaskeerringen

drijfstangbouten

vliegwielbouten

Koppeling:

druklager

drukgroep

koppelingsplaat

bakolie

Cilinderkop:

kleppen opnieuw inwerken

kopvlakken

Kleprubbers

klepdekselpakking

bougies

bougiekabels

egr klep

egr pakking

egr afdopplaat

Distributie:

distributieriem

spanrollen

waterpomp

Koelvloeistof

Jep, volgens mij ben je inderdaad wat vergeten ;)

Ik mis bijv. de schaallagers van de nokkenassen?

Maar verder ben je aardig compleet. Waar je ook nog voor kunt kiezen (aanrader) als het blok toch zo uit elkaar ligt, is om het netjes te spuiten, heb ik destijds ook gedaan met dit als resultaat:

DSCF4739.JPG

Heb alleen ff een foto van de kop bij de hand, maar heel mij blok, hitteschild en uitlaatlijn is antraciet gespoten met hittebestendige verf.

Jep, volgens mij ben je inderdaad wat vergeten ;)

Ik mis bijv. de schaallagers van de nokkenassen?

Maar verder ben je aardig compleet. Waar je ook nog voor kunt kiezen (aanrader) als het blok toch zo uit elkaar ligt, is om het netjes te spuiten, heb ik destijds ook gedaan met dit als resultaat:

DSCF4739.JPG

Heb alleen ff een foto van de kop bij de hand, maar heel mij blok, hitteschild en uitlaatlijn is antraciet gespoten met hittebestendige verf.

Wat kost zo'n geintje?

Dit is recent vervangen bij mij:

Koppeling:

druklager

drukgroep

koppelingsplaat

bakolie

bougies

bougiekabels

egr klep

egr pakking

Distributie:

distributieriem

spanrollen

waterpomp

Koelvloeistof

@Corsa_GSi wrote:Als je het echt goed wilt doen:

Onderblok:

Onderblok boren

Onderblok honen

1ste overmaat zuigers

nieuwe zuigerveren

koppakking

kopbouten

oliefilter

olie

carterpanpakking

oliepomppakking

krukaslagers

krukaskeerringen

drijfstangbouten

vliegwielbouten

Koppeling:

druklager

drukgroep

koppelingsplaat

bakolie

Cilinderkop:

kleppen opnieuw inwerken

kopvlakken

Kleprubbers

klepdekselpakking

bougies

bougiekabels

egr klep

egr pakking

egr afdopplaat

Distributie:

distributieriem

spanrollen

waterpomp

Koelvloeistof

Wat kost zo'n geintje?

Dit is recent vervangen bij mij:

Koppeling:

druklager

drukgroep

koppelingsplaat

bakolie

bougies

bougiekabels

egr klep

egr pakking

Distributie:

distributieriem

spanrollen

waterpomp

Koelvloeistof

@Corsa_GSi wrote:Als je het echt goed wilt doen:

Onderblok:

Onderblok boren

Onderblok honen

1ste overmaat zuigers

nieuwe zuigerveren

koppakking

kopbouten

oliefilter

olie

carterpanpakking

oliepomppakking

krukaslagers

krukaskeerringen

drijfstangbouten

vliegwielbouten

Koppeling:

druklager

drukgroep

koppelingsplaat

bakolie

Cilinderkop:

kleppen opnieuw inwerken

kopvlakken

Kleprubbers

klepdekselpakking

bougies

bougiekabels

egr klep

egr pakking

egr afdopplaat

Distributie:

distributieriem

spanrollen

waterpomp

Koelvloeistof

Dat is zonde, want om bij de koppeling te komen, was het blok al van de versnellingsbak af. Dat moet nu opnieuw. En persoonlijk zou ik de koelvloeistof, distributieriem, bougies en EGR-pakking niet opnieuw gebruiken. Spanrollen kun je wel opnieuw gebruiken.

Mijn revisie kostte me ongeveer €1100, maar bij mij zagen de zuigerwanden er nog erg goed uit, dus ik heb ze niet opnieuw laten honen en ik had ook geen overmaatse zuigers nodig. Ook heb ik de klepzittingen niet opnieuw laten frezen.

Vlakken van de kop heb ik zelf gedaan. Ik heb ook nog een hydrostoter vervangen, maar dat kost niet zoveel.

Dat is zonde, want om bij de koppeling te komen, was het blok al van de versnellingsbak af. Dat moet nu opnieuw. En persoonlijk zou ik de koelvloeistof, distributieriem, bougies en EGR-pakking niet opnieuw gebruiken. Spanrollen kun je wel opnieuw gebruiken.

Mijn revisie kostte me ongeveer €1100, maar bij mij zagen de zuigerwanden er nog erg goed uit, dus ik heb ze niet opnieuw laten honen en ik had ook geen overmaatse zuigers nodig. Ook heb ik de klepzittingen niet opnieuw laten frezen.

Vlakken van de kop heb ik zelf gedaan. Ik heb ook nog een hydrostoter vervangen, maar dat kost niet zoveel.

Al die delen los moet je op internet bestellen, scheelt je zeker een kwart tot een helft in de kosten.

Dan krijg je het gewoon thuis gestuurd, enige nadeel is dat je zelf goed uitzoeken moet wat je precies nodig hebt.

Al die delen los moet je op internet bestellen, scheelt je zeker een kwart tot een helft in de kosten.

Dan krijg je het gewoon thuis gestuurd, enige nadeel is dat je zelf goed uitzoeken moet wat je precies nodig hebt.

Hmm moeilijke keuze.. want heb pas 88.000 op de teller..

Ik zat zelf te denken om een C20Let erin te lepelen alleen de auto stampt uit 1999 dus betaal je hoop centjes om het op papier te krijgen...

Hmm moeilijke keuze.. want heb pas 88.000 op de teller..

Ik zat zelf te denken om een C20Let erin te lepelen alleen de auto stampt uit 1999 dus betaal je hoop centjes om het op papier te krijgen...

Geloof me bij een C20LET ombouw ben je nog veel meer geld kwijt, aangezien je die ook gereviseerd er in wil hangen!

Daarnaast moet je dan ook een andere bak, ophaning aanpassen, remmen aanpassen en ga zo maar door!

Terug
Naar boven