• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Boardcomputer geeft geen melding?

Het schijnt dat de trekhaak leverancieren hier ook last van hebben. Meerdere merken met Check control. Ze hebben hier een interface(relaibox) voor gemaakt.

Hier word het 1 en ander beschreven of de CC pulsen.

Check control interface

of deze box bevat relais, of hij zit vol met mosfets.

Test met fading leds werkt wel op de werkbank, echter niet in de kentekenplaatverlichting. Pulsen blijven zichtbaar, omdat led met een hele lage stroom al oplicht.

Relais, of een printje met mosfets en externe 12v voeding lijken de oplossing.

Fets hebben het voordeel niet al te veel stroom op te nemen aan de gate. Dus zal door je CC niet opgemerkt worden.

Kan ook gebruikt worden voor de rest van de verlichting.

Het lijkt me zo, dat wanneer er al een trekhaak gemonteerd zit op je auto , al zo'n interface/module aanwezig is. wellicht dat je de kentekenverlichting hiervan af kun pakken om je leds te laten werken, zonder de pulsen.:hmmz

Wat ik hieraan kan toevoegen:

Ik rij voor het werk met een vrachtwagen-aanhanger combinatie.

In okt 2010 kreeg ik een nieuwe vrachtwagen om mijn 2jaar oude aanhanger te trekken.

Daarvoor had ik een oudere vrachtw, waarbij onderstaand euvel niet aan de orde was.

Aanhanger had al van het begin led-verlichting (rem, richting- en normale verlichting).

Bij de eerste keer dat ik de aanhanger aankoppelde (aan nieuwe vr8wagen), en de verlichting checkte viel het mij op dat beide richtingaanwijzers van de aanhanger pulseerden in een bepaald tempo. En dat gebeurde continu, zolang het contact aanstond. 1x per sec een pulsje. Net of de alarmverlichting aanstond.

Dit heb ik opgelost door er parallel een gloeilampje naast te plaatsen.

De computer meet dus of er een aanhanger meegaat aan de hand van de richtingaanwijzers.

Misschien is het pulseren van de kentekenplaat-leds al op te lossen met parallel 1 lampje van 5 watt ??

Wat ik hieraan kan toevoegen:

In okt 2010 kreeg ik een nieuwe vrachtwagen om mijn 2jaar oude aanhanger te trekken.

Daarvoor had ik een oudere vrachtw, waarbij onderstaand euvel niet aan de orde was.

Aanhanger had al van het begin led-verlichting (rem, richting- en normale verlichting).

Bij de eerste keer dat ik de aanhanger aankoppelde (aan nieuwe vr8wagen), en de verlichting checkte viel het mij op dat beide richtingaanwijzers van de aanhanger pulseerden in een bepaald tempo. En dat gebeurde continu, zolang het contact aanstond. 1x per sec een pulsje. Net of de alarmverlichting aanstond.

De computer meet dus of er een aanhanger meegaat aan de hand van de richtingaanwijzers.

Misschien is het pulseren van de kentekenplaat-leds al op te lossen met parallel 1 lampje van 5 watt ??

[rquote=1888548&tid=139714&author=Henkieo]Wat ik hieraan kan toevoegen:

[/rquote]

Dit is ook al getest, led pulsen blijft...

Dit heeft te maken met het meetcircuit. Aangezien gloeilampen traag of helemaal niet reageren op korte pulsen zie je dat niet.

Leds daarintegen hebben een hoge weerstand, en daarom heel gevoelig voor pulsen. (daarom worden leds ook gebruikt voor signaleringen.

Meetcircuit uitschakelen kan een polossing zijn, alleen heb je dan geen lampcontrole meer.

Het vreemde is dat kentekenplaat verlichting niet valt onder de lampcontrole..

[rquote=1888548&tid=139714&author=Henkieo]Wat ik hieraan kan toevoegen:

[/rquote]

Dit is ook al getest, led pulsen blijft...

Dit heeft te maken met het meetcircuit. Aangezien gloeilampen traag of helemaal niet reageren op korte pulsen zie je dat niet.

Leds daarintegen hebben een hoge weerstand, en daarom heel gevoelig voor pulsen. (daarom worden leds ook gebruikt voor signaleringen.

Meetcircuit uitschakelen kan een polossing zijn, alleen heb je dan geen lampcontrole meer.

Het vreemde is dat kentekenplaat verlichting niet valt onder de lampcontrole..

Ben nog druk met het 300 pagina's dikke instruktieboek van de Vec, zal even opzoeken wat allemaal nog meer gevoed wordt door de groep waarop ook de kentekenpl verl zit.

Dat zou moeten verklaren waarom er gepulst wordt, en of het zinvol is om uit te schakelen.

Anders toch maar via een relais schakelen.

Ben nog druk met het 300 pagina's dikke instruktieboek van de Vec, zal even opzoeken wat allemaal nog meer gevoed wordt door de groep waarop ook de kentekenpl verl zit.

Dat zou moeten verklaren waarom er gepulst wordt, en of het zinvol is om uit te schakelen.

Anders toch maar via een relais schakelen.

Ik heb dat vandaag eens bekeken. Blijkt dus dat de Vec-C 3 zekeringkastjes heeft. Ik denk wel 60 verschillende afgezekerde groepjes. Laat er nou geen 1 zijn waar uberhaupt bij staat kenteken verlichting of koplamp rechts of enigzins verlichting ??

Alle verlichting wordt dus blijkbaar gevoed, gecontroleerd en geschakeld vanuit de verschillende control-units.

Ik heb dat vandaag eens bekeken. Blijkt dus dat de Vec-C 3 zekeringkastjes heeft. Ik denk wel 60 verschillende afgezekerde groepjes. Laat er nou geen 1 zijn waar uberhaupt bij staat kenteken verlichting of koplamp rechts of enigzins verlichting ??

Alle verlichting wordt dus blijkbaar gevoed, gecontroleerd en geschakeld vanuit de verschillende control-units.

Je BC geeft inderdaad geen melding, maar als je de foutcodes met je OP-COM uitleest zie je wel dat het kapotte lampje gedetecteerd is.

Je BC geeft inderdaad geen melding, maar als je de foutcodes met je OP-COM uitleest zie je wel dat het kapotte lampje gedetecteerd is.

Die die van mij nog terug op halogeen zetten. Alles is er uit, geen xenon, sportfilter gril, leds...Alles is er uit gegaan vandaag, zelf de originele CCr2006 terug gezet.

Die die van mij nog terug op halogeen zetten. Alles is er uit, geen xenon, sportfilter gril, leds...Alles is er uit gegaan vandaag, zelf de originele CCr2006 terug gezet.

Vandaag juist overal leds in geplaatst, kenteken, stadslichten en interieur.

Kenteken pulst inderdaad 5 x

Stadslichten pulsen 16 x per kant onafhankelijk van elkaar ( wel een geinig gezicht :))

Interieur bij de binnenspiegel : als je de deur lang open laat staan zodat de verlichting vanzelf dooft, wordt ook hier gepulst.

Nu nog wachten op mijn OPCom voor de foutcodes :hmmz

Vandaag juist overal leds in geplaatst, kenteken, stadslichten en interieur.

Kenteken pulst inderdaad 5 x

Stadslichten pulsen 16 x per kant onafhankelijk van elkaar ( wel een geinig gezicht :))

Interieur bij de binnenspiegel : als je de deur lang open laat staan zodat de verlichting vanzelf dooft, wordt ook hier gepulst.

Nu nog wachten op mijn OPCom voor de foutcodes :hmmz

Terug
Naar boven