• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Bobine geconstrueerd om kapot te gaan..., garage profiteert...

Ik heb hier een Corsa D uit 2007 rijden met zo'n 125.000 km op de teller met nog steeds de eerste bobine, dus het is niet altijd raak.

Daarnaast lees ik op Engelse forums goede resultaten met deze MSD bobinebrug:

Die voor de 1.4 turbo's, dus misschien past het ook voor andere modellen.

Deze MSD geeft flink hogere spanning. Heb ik op een getunede Mokka B14NET zitten, helpt goed tegen vonk-uitval als je met hoge vuldruk en hoge toeren rijdt.
Zeer tevreden over, alleen nog niet veel KM's mee gemaakt, dus kan over levensduur niks zeggen.

Gr,
The Duke

Misschien een goed idee en het kost niks alleen de moeite om in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 waar onderin kleine polymeer ringetjes zitten spuit deze in met wd40 of kruipolie.

Ook het weerstandje bespuiten kan vast extra bescherming geven.

Waar olie zit kan vocht geen plaats krijgen en kan korrosie minder optreden. :praying:

Ook iets dat vaak genoemd wordt door anwb monteurs als oorzaak van defect raken bobine's is een slechte bougie,deze tijdig vervangen dus.

Ik ben in dubio. In 2019 heb ik de bobine moeten laten vervangen bij ongeveer 38.500 kilometer (zie blz. 2). Op internet kom ik tegen dat het wijs is om de bougies iedere 30.000 kilometer te vervangen. Dit kost ongeveer € 40,-.
Mijn kilometerstand nu is rond de 78.000 kilometer.
Veel korte ritjes maak ik niet. Merendeel is woon/werk á 180 km. per week ongeveer. 30 kilometer per enkele rit.

Vrij recent heb ik contact met mijn garage gehad om voor later deze maand een APK en onderhoudsbeurt in te plannen. Aan telefoon vragen ze altijd al of er bijzonderheden zijn. Toen ik het vervangen van de bobine (door de Wegenwacht onderweg) enkele jaren geleden aan haalde en dat ik dit graag voor een volgende keer wil voorkomen door nu de bougies te vervangen werd dat weggewuifd.
Er wordt erkend dat de bobine van dit type motor vaker stuk gaat maar dat dit een andere oorzaak heeft. Zij houden 60.000 km. of 5 jaar aan. Als ik wil dat het vervangen wordt kan dat natuurlijk!
De garage zit in een kerkdorp van ongeveer 500 inwoners waar ze de klanten bij voornaam kennen. Ze bellen ook altijd van tevoren of je akkoord gaat met grote reparaties (remblokken/remschijven, nieuwe banden etc.). Ze denken ook graag mee.
Van de andere kant verdienen ze meer aan een nieuwe bobine dan aan bougies. Ik weet niet zo goed of ik moet geloven dat het een andere oorzaak heeft! Het liefste zou ik het laten vervangen met zekerheidsgarantie dat de bobine mij niet alsnog laat staan……
Mijn bougies zitten er nu 3 jaar, bijna 30.000 km. op.

voor elektronische onderdelen kunnen ze nooit garantie geven want dat kan altijd kapot gaan , mijn corsa c van 2001 die ik in 2019 heb gekocht heeft nog nooit een nieuw bobine gehad en hij heeft nu 195000 km gelopen

Hallo,

Ik zou gewoon de garageuitgangspunten volgen... Je hebt niet aangegeven wat voor blok of je hebt maar zeker voor een oudere astra zijn dit reële waarden. Mijn gebruikerservaring met een getunde A16LET is bougies 50000km /vier jaar (standaard Bosch) of 75000km/4 jaar (NGK irridium) en ca. 100000km of max. vier jaar met de standaard (Delphi) bobine. Inmiddels de 5e en tevens laatste bobine gemonteerd bij 300000km (NGK bobine i.c.m. irridiumbougies. Al 50000km geen klap verkeerd en in theorie zou ik nu 450000km moeten kunnen halen...... (ca. >6000 draaiuren)

Mvg, Astranaut

Hallo,

Sorry ik ben niet volledig geweest inderdaad. Mijn auto is van september 2015 en heeft een 1.4 90 pk. motor.

Mvg eerste-Opel

Terug
Naar boven