origineel gepost door Roelof
Zo, wat een onzin daar, een aardlus werkt als een antenne?
Het probleem van een aardlus ontstaat als je alle apparaten niet op hetzelfde aardpunt aansluit.
Als je de radio voor in de auto aan een massa hangt en je versterker achterin kan er een niveauverschil op de aarde ontstaan, het niveauverschil zal ook deels door de RCA massa gebrobeerd worden op te vangen maar aangezien daar audio op staat zullen de veranderingen in massaniveau daar hoorbaar gemaakt worden.
Een aardlus zelf is een loop waarin een resonantie kan ontstaan, het is een winding en een kortgeslotenwinding heeft een resonantie.
Simpele oplossingen om bijgeluiden op een RCA kabel te voorkomen zijn:
1) een transformator gebruiken (ontkoppelt de massa's)
2) de massa ontkoppelen door te onderbreken en een condensator over de breuk te plaatsen.
3) een balanced driver bij de radio te plaatsen.
Precies! :thumbup Dat apparaten niet op het zelfde aardpunt zou ik alleen nog anders omschrijven, want daar is niet veel mis mee zolang de uiteinden die onderweg allerlei wisselspanningen genereren door inductie elkaar maar niet tegen komen (ster massa) Immers loopt er zonder stroomkring ook geen stroom...
Weet je wat ik nog de mooiste oplossing vind? De voedings massa ground liften in de versterker, ben je ook van alle gezeik af en heb je tenminste geen invloeden op de audio kwaliteit... Het enige waar je op uit bent om aardlussen te verhelpen is de lus ergens te verbreken en alle krachtige auto eindversterkers van een beetje zichzelf respecterende merken gebruiken een schakelvoeding om de 12V eerst op te schroeven. Daar zit een transformator in zodat je volledige galvanische scheiding kan krijgen. Waarom dat dan niet ook doen? Het is mij altijd een raadsel.
:wtf
Ik heb zelf inmiddels een aardige selectie aan car audio versterkers ontworpen en gebouwd en bouw ze tegenwoordig altijd met ground lift functie... Wel zo professioneel.. Zie hier mijn (inmiddels al weer achterhaalde) car audio voedings ontwerp:
Mijn versterkers en de kekabeling die ik gebruik geeft nooit problemen. Alles is muisstil, ruis en brom vrij en klinkt super strak! Mijn versterkers hebben ook nog een rendement van meer dan 90% en een 2x500 watt eindtrap bouw ik in een kastje van 23x12x4cm!!!:agent En blijft dus nagenoeg ijskoud!
Maar +1 inderdaad voor de balanced line driver!:thumbup Nooit begrepen dat bij car audio niet standaard symmetrische bekabeling wordt toegepast! Dat voorkomt nog een hele hoop instraling van storingsgeluiden die bij asymmetrische bekabeling op de audio massa terecht komen.
Ik zie het altijd zo:
Als je wilt dansen (audio weergeven) heb je een stevige vlakke ondergrond (massa) nodig. Op een kasseien ondergrond (brom) of een grasveld (ruis) of iets dergelijks is dansen veel lastiger....
Ook van toepassing op slappe voedings spanning. Alsof je op mul zand danst. Daar is de condensator dus van toepassing....
Ik gebruik voor car audio dus meestal symmetrische bekabeling en gebruik voor asymmetrisch signaal dan de kernen voor audio massa en signaal en knoop de mantel aan de kant van de versterker (aan één kant dus!!) aan de massa... Alle storing die de mantel onderweg dan oppikt kan nergens anders heen dan afvloeien naar massa. Er ontstaat wel spanning, maar er gaat absoluut geen stroom lopen... Dus geen ruis en brom...:vertag
Van dit spul dus: