• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Bougie diesel vervangen welk merk ??

mik83

Post weinig
hallo allemaal

weer is een vraag,zoals menig al weten rij ik in een astra G 1.7DTI 3deurs 2002 met isuzu blok

NU weet ik dat 1 gloei-bougie kapot is,ik wil deze vervangen,maar ik heb eens lopen snuffelen op het net,

maar der worden verschillende aangeboden als ik mijn kenteken intoets,bij een site die ze aanbied.

hoe weet ik nou welke ik precies moet hebben,soms bieden ze 6 verschillende aan.

want moet ik dezelfde soort gloei-bougie aanhouden die er nu inzitten kwa merk ?? of maakt dat niks uit

Wel allemaal voor een diesel.

En als ik hem dan vervangen heb,moet ik dan ook weer langs de dealer,om de storing te laten verwijderen ??

Of doet ie dat automatisch ??

Krijg nu elke keer als ik de auto start zo'n auto/met baco derin tekentje,en na ong 2km gaat ie ook weer uit ( wel heel irri ) en de koude dagen komen der ook weer aan vandaar

alvast bedamkt gr mik83

@xladage wrote:In partbase worden ze gewoon gloeibougies genoemd hoor (en volgens mij is dit ook gewoon een goede benaming, ook al zijn er meer namen voor dit ding), en de functie is an sich niet anders dan een gewone bougie, het zorgt voor de ontbranding van je brandstof.

De werking is dan misschien wel weer anders ;)

daar heeft u het mis. de werking is ander. de bougies van een benzine motor zorgt voor de ontsteking van het brandstof (dus de vonk).

maar met gloeiboeugies naamt zegt het al , dit zorgt dat er voor dat de motor op temerperatuur is voor dat je hem start ( dus bij een diesel voorgloeien bij het starten) en bij een diesel ontbrand het mengsel zelf door de hoge compressie.

@xladage wrote:In partbase worden ze gewoon gloeibougies genoemd hoor (en volgens mij is dit ook gewoon een goede benaming, ook al zijn er meer namen voor dit ding), en de functie is an sich niet anders dan een gewone bougie, het zorgt voor de ontbranding van je brandstof.

De werking is dan misschien wel weer anders ;)

daar heeft u het mis. de werking is ander. de bougies van een benzine motor zorgt voor de ontsteking van het brandstof (dus de vonk).

maar met gloeiboeugies naamt zegt het al , dit zorgt dat er voor dat de motor op temerperatuur is voor dat je hem start ( dus bij een diesel voorgloeien bij het starten) en bij een diesel ontbrand het mengsel zelf door de hoge compressie.

Bedankt, je hebt een lange dag voor mij mooi afgesloten, toen ik je verhaal las, moest ik toch wel lachen

Een diesel heeft geen bougies....tenzij je zelf iets gefabriceerd hebt?

Bedoel je je voorgloeispiralen?

Bedankt, je hebt een lange dag voor mij mooi afgesloten, toen ik je verhaal las, moest ik toch wel lachen

Een diesel heeft geen bougies....tenzij je zelf iets gefabriceerd hebt?

Bedoel je je voorgloeispiralen?

Een diesel heeft WEL bougies, dat zijn de gloeibougies (of gloeistaven) voor het voor en na gloeien.

Na vervangen hoef je verder niks te doen, dan werkt het gewoon.

Ik heb zelf Bosch er in gegooid, en het is raadzaam om ze alle 4 in 1x te doen.

Even prijzig, maar als er 1 stuk is komen de andere drie vrij snel er achter aan.

Overigens, hoe weet je dat er 1 stuk is? Want volgens mij merk je dat alleen met starten.....

Een diesel heeft WEL bougies, dat zijn de gloeibougies (of gloeistaven) voor het voor en na gloeien.

Na vervangen hoef je verder niks te doen, dan werkt het gewoon.

Ik heb zelf Bosch er in gegooid, en het is raadzaam om ze alle 4 in 1x te doen.

Even prijzig, maar als er 1 stuk is komen de andere drie vrij snel er achter aan.

Overigens, hoe weet je dat er 1 stuk is? Want volgens mij merk je dat alleen met starten.....

Merk: Bosch

Verkort: GLP092

Artikelnummer: 0 250 202 137

Omschrijving: Gloeispiraal 9/00-

Prijs: Eur. 22,00 (ex. BTW)

Merk: Bosch

Verkort: GLP092

Artikelnummer: 0 250 202 137

Omschrijving: Gloeispiraal 9/00-

Prijs: Eur. 22,00 (ex. BTW)

Had een collega voor me gedaan

Eigenlijk met een soort spannings-meter,ziet er als volgt uit een soort koperen pen,met ingebouwd lichtje,die hooud je op de gloei-bougie,dan zit er een extern draadje aan die hou je op de min of + pol van de accu.

En als ie oplicht doet ie het nog,en komt er niks op is ie kapot

Bij mij is het de 2e gloei-bougie van links

Je zal best wel een naam hebben voor zo een uitrusting stuk,maar zou het niet weten hoe het noemt,komt vast langs dat antwoord

Daarom zeg ik gewoon lijkt op spannings meter,die je thuis bv ook gebruikt op te kijken op stop-contacten

goeie uitleg denk ikzelf

gr mik83

Had een collega voor me gedaan

Eigenlijk met een soort spannings-meter,ziet er als volgt uit een soort koperen pen,met ingebouwd lichtje,die hooud je op de gloei-bougie,dan zit er een extern draadje aan die hou je op de min of + pol van de accu.

En als ie oplicht doet ie het nog,en komt er niks op is ie kapot

Bij mij is het de 2e gloei-bougie van links

Je zal best wel een naam hebben voor zo een uitrusting stuk,maar zou het niet weten hoe het noemt,komt vast langs dat antwoord

Daarom zeg ik gewoon lijkt op spannings meter,die je thuis bv ook gebruikt op te kijken op stop-contacten

goeie uitleg denk ikzelf

gr mik83

Hey, ik weet wat je bedoelt. Je hebt die dingen ook uitgevoerd als schroevendraaier. Je kunt daarmee inderdaad testen of er spanning op een circuit staat en of dat circuit dus gesloten is.

Persoonlijk zou ik wel gaan voor vier dezelfde gloeispiralen.

En als er eentje kapot gaat en de anderen zijn even oud, lijkt het mij dat de kans groot is dat de andere drie ook op korte termijn kapot gaan.

Hey, ik weet wat je bedoelt. Je hebt die dingen ook uitgevoerd als schroevendraaier. Je kunt daarmee inderdaad testen of er spanning op een circuit staat en of dat circuit dus gesloten is.

Persoonlijk zou ik wel gaan voor vier dezelfde gloeispiralen.

En als er eentje kapot gaat en de anderen zijn even oud, lijkt het mij dat de kans groot is dat de andere drie ook op korte termijn kapot gaan.

mik83 .

ik reageer maar weer is .

vervang alle 4 de gloeibougie,s is een kosten plaatje van aan onderdelen netto 16,50 ex btw per stuk afhankelijk merk ik gebruik NKG en deze prijs is van Bosch . dan ben je weer zo,n 100.000km gesteld en zeker met de aankomende winter .

let wel je hebt nodig een lange goede dop 12mm ik heb zelf een zeskant dop verlengt om maximaal grip op die dingen te hebben ze kunnen bere vast zitten .het is los proberen te krijgen met hand warme motor dan spuiten wd 40 en den vastst /los in en uit draaiend ze er uit nemen beetje pielen maar met een beetje geduld gaat het goed .

bij elkaar als ze los willen ,je kan er heel goed bij fluitje van een cent ,met een uurtje zomaar klaar . je bent gewaarschuwd tegen breken .en na het monteren is je baco lampje ook weer weg hij heeft nu dus een storing .

Bert

Terug
Naar boven