• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Brandstof verbruik Grandland X

quandor

Post vaak
Sinds week 3 van november rijd ik een Grandland X diesel (1.6) handeschakeld, 18" velgen.

Eerste tankje leverde 1 op 16,4 op en het inmiddels 4e tankje gaf een resultaat van 16,8.

We kruipen na bijna 3500 km richting de 1 op 17. Echt tevreden ben ik pas als ik ergens tussen de 1 op 17,5 a 1 op 18 uitkom.

Ik ben benieuwd naar het brandstofverbruik van zowel benzine alsmede dieselrijders.

Om geen appels met peren te vergelijken is het handig om naast de brandstof, ook de velgmaat en het al dan niet handmatig of automatisch schakelen te vermelden als je reageert.

Ik heb mijn eerste 600km er op zitten, maar gemiddeld heeft me dat ca. 1:13.1 gekost (7.6/100). Ik rij een benzine 1.2T 130Pk (handmatig) op 18inch velgen. Ik ben dit wel gewend van mijn vorige auto (Astra J), die de eerste kilometers ook erg onzuinig reed (7.4/100). De motor moet nog ingereden worden en het weer zit ook niet mee. Wind, regen, dit heeft behoorlijke invloeden op je verbruik. Met de Astra zat ik zomers uiteindelijk rond de 1:15.6 (6.4/100km).

Kennelijk zijn er veel leaserijders die in een Grandland X rijden, want dit door mij gestarte topic wordt niet bijster veel beantwoord. :no-money:

Dan zelf maar een update plaatsend : binnen de stad 75%, buiten de stad 25%. Verbruik gemiddeld tot nu dit jaar : 1 op 17.2

Ik zit nu op 1500 km, en ik denk dat ik 75% op de snelweg zit. Maar met de 1 op 12.8 (handmatig, benzine) ben ik nog niet echt happy, ook al is het lease... sta op deze manier wel erg vaak bij het tankstation :scratch: haha

1.2 automaat benzine 3124 km wv 65% groteweg gemiddeld 1 op 14,8 voorheen een mokka 1.4 gehad na 42000 km gemiddeld 1 op 16,6 ik ben er tevreden mee

Afgelopen weekend de route Enschede-luxemburg-Maastricht-Enschede gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,35

1 op 16,6 met een automaat? Da's heel netjes. Ik heb inmiddels met mijn handgeschakelde 1.6 diesel 10.800 Km gereden en heb een totaal gemiddelde van 1 op 17,3.

Lijkt mij juist reden voor tevredenheid? De Mokka was qua auto 1 'slag' minder (groot) en als je Grandland nu al (na pas 3250 Km) op hetzelfde niveau brandstof wegslobbert als je Mokka, dan betekent het dat de Grandland op termijn dus iets zuiniger gaat rijden dan je voormalige Mokka.

Nieuwsgierig als ik ben : vanwaar de overstap van de Mokka naar de Grandland? De Mokka was toch ook een prima 'smoelende' auto met een zelfs nog hogere instap dan de Grandland.

[quote quote=18358818]Na zo’n 2300 km valt mij het verbruik nog niet mee, is namelijk nu 8,09 l/100km Rij voornamelijk snelweg en vanwege de vakanties is het daar nu redelijk rustig (dus kan lekker doorrijden…
wpml_wink.gif
)[/quote]

Ik kom na de 8200 km ook niet onder de 7.2l/km.

Wel een handbak dan.

Ook meest snelweg en dan rij je redelijk door ;-)

Als je alleen maar over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam zou rijden dan kon het wel een stuk zuiniger B-)

Na een kleine 16.000 Km zit ik (totaal gemiddeld vanaf de eerste kilometers) op 5,7 l / 100 Km (1 op 17,27). Is niet echt slecht, maar ik hoop / verwacht toch echt rond de 1 op 17,5 of nog beter.

Handgeschakelde 1600 diesel (Innovation met 18" wielen)

Ja, ik ben tevreden over mijn auto. Enigste waar ik aan moest wennen was het motorvermogen. Ik heb een 2.0 Astra SW diesel voor deze Grandland ingeruild en die Astra had 170 Pk terwijl mijn Grandland 120 Pk heeft. Dát merk je.

Wat het brandstofverbruik van jouw Grandland betreft : het is redelijk bizar wat jouw auto verbruikt, tenzij...……………….. ik weet niet hoe ik het diplomatiek moet verwoorden dus daarom maar even zo:

tenzij je rijdt als een oud mannetje of vrouwtje van een jaar of 95 die waar je 50 mag, 30 rijdt, waar je 80 mag, 60 rijdt en die op de snelweg de cruisecontrol op 85 zet.

Kijk maar even naar onderstaande link (écht brandstofverbruik van een kaartmaatschappij) dan zal je zien dat jouw gemiddelde bizar is. Er is namelijk in Nederland geen Grandland X bezinebezitter -die middels deze kaartmaatschappij tankt- (op jou na dus) die gemiddeld beter scoort dan 1 op 14,45.

http://www.werkelijkverbruik.nl/default.aspx

[quote quote=18358824]

mmarkvoort wrote:
Ik kom na de 8200 km ook niet onder de 7.2l/km. Wel een handbak dan. Ook meest snelweg en dan rij je redelijk door
wpml_wink.gif
Als je alleen maar over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam zou rijden dan kon het wel een stuk zuiniger
wpml_cool.gif

Zelf rij ik hier in Zuid West Nederland. Dus 90% veel dorpen met 60 en 80km wegen. 10% snelweg maar niet boven de 100/120 km/u. En bijna altijd alleen in de auto. Vandaar dat mijn verbruik misschien wat gunstiger is dan gemiddeld? Maar ook de rechtervoet speelt een grote rol in het verbruik.[/quote]

Rechtervoet speelt ook zeker mee..... :-)
Aangezien ik lease rij maakt het me ook niet echt heel veel uit als ie wat minder zuinig rijdt :-) Hoef het niet zelf te betalen gelukkig.

Straks op vakantie let ik er wel wat meer op. Dan kost het mijzelf geld ;-)

Terug
Naar boven