• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

C20LET Calibra Foutcode 18

lemmuh

Post weleens wat
Vandaag eindelijk mn donorauto weer aan de praat gekregen na een hoop gedoe.

Dynamolagers waren gaar en dynamo had een te hoge laadspanning waardoor ik een berg foutcodes had.

Dynamo vervangen... Multiriem verkeerd, was er een voor een model zonder airco, andere riem besteld en geprobeerd te monteren. Riem te lang :o

Blijkt dat ik een DiaVia airco heb waardoor ik een afwijkende maat riem nodig had.

Eindelijk alle goede spullen en alles gemonteerd, ga ik een stukje rijden, motorlampje aan. Knippercode bekeken.

Code 18 => Klopsensor geen signaal, ECU fout.

Nu wil ik graag weten of de klopsensors van een C20XE en een C20LET hetzelfde zijn omdat ik nog een complete C20XE heb staan.

Of zou ik door die te hoge accuspanning mijn ECU opgeblazen hebben?

Jeroen

Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.

Wat me net ineens opviel, zolang ik de diagnosestekker overbrugd laat en dan ga rijden, dan rijdt ie wel fatsoenlijk. Loopt die dan in diagnosestand/noodloop? Ook aanslaan doet ie dan net iets langer over als normaal.

En wat me opviel, als ik start schiet mn toerenteller even naar 3000rpm en valt dan netjes terug, terwijl de motor net aanslaat. Is dat normaal? Of is dat een teken dat er een sensor raar doet?

Jeroen

Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.

Wat me net ineens opviel, zolang ik de diagnosestekker overbrugd laat en dan ga rijden, dan rijdt ie wel fatsoenlijk. Loopt die dan in diagnosestand/noodloop? Ook aanslaan doet ie dan net iets langer over als normaal.

En wat me opviel, als ik start schiet mn toerenteller even naar 3000rpm en valt dan netjes terug, terwijl de motor net aanslaat. Is dat normaal? Of is dat een teken dat er een sensor raar doet?

Jeroen

[rquote=1840541&tid=140394&author=lemmuh]Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.

Jeroen[/rquote]

dat van het starten heb ik ook.

ik vermoed dat dit normaal is,heb een paar filmpjes bekeken die hetzelfde doen.

gewoonlijk is het de bedrading naar de klopsensor.

heb ik zelf ook gehad.

bedrading is hetzelfde van een cali c20xe.

[rquote=1840541&tid=140394&author=lemmuh]Mooi, dan kan ik de klopsensor eens omzetten.

Jeroen[/rquote]

dat van het starten heb ik ook.

ik vermoed dat dit normaal is,heb een paar filmpjes bekeken die hetzelfde doen.

gewoonlijk is het de bedrading naar de klopsensor.

heb ik zelf ook gehad.

bedrading is hetzelfde van een cali c20xe.

Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.

Heb ze in het verleden bij een Astra GSI wel eens omgedraaid waarna ik meteen een aantal storingen kreeg en met de auto was NIET te rijden. Maar dat is bij mij niet het geval. Auto rijdt vrij aardig maar zodra er wat meer gas gegeven wordt onder het rijden gaat motorlampje aan.

Waar haalt de toerenteller eigenlijk zijn signaal vanaf? Toevallig die 3 polige stekker op de ontsteking? De stekker op de motor is helemaal poreus en zit een beetje gammel vast, maar de 3 draadjes zitten er nog onbeschadigd aan.

Jeroen

Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.

Heb ze in het verleden bij een Astra GSI wel eens omgedraaid waarna ik meteen een aantal storingen kreeg en met de auto was NIET te rijden. Maar dat is bij mij niet het geval. Auto rijdt vrij aardig maar zodra er wat meer gas gegeven wordt onder het rijden gaat motorlampje aan.

Waar haalt de toerenteller eigenlijk zijn signaal vanaf? Toevallig die 3 polige stekker op de ontsteking? De stekker op de motor is helemaal poreus en zit een beetje gammel vast, maar de 3 draadjes zitten er nog onbeschadigd aan.

Jeroen

[rquote=1840607&tid=140394&author=lemmuh]Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.

Jeroen[/rquote]

klopt.

ik heb toen een nieuwe klopsensor gemonteerd zonder succes.

heb deze zeker 20 keer eraf gehad om alles proper te maken.

heb toen de bedrading vervangen en probleem was opgelost.

heb toen ook niks aan de oude bedrading gevonden,vreemd,maar zolang het probleem opgelost is,is het goed:P

[rquote=1840607&tid=140394&author=lemmuh]Kijk dat klinkt al goed, bedrading repareren kost niets :D Stekkers zitten overigens zeker weten goed.

Jeroen[/rquote]

klopt.

ik heb toen een nieuwe klopsensor gemonteerd zonder succes.

heb deze zeker 20 keer eraf gehad om alles proper te maken.

heb toen de bedrading vervangen en probleem was opgelost.

heb toen ook niks aan de oude bedrading gevonden,vreemd,maar zolang het probleem opgelost is,is het goed:P

is t vanaf +- 3000 rpm dat t lampje aan gaat?

zoja, vervang dan je rotor,verdeelkap en bougie's maar... heb t zelf ook gehad

enne, is die gechipt? zoja, ff verse euro98 erbij

is t vanaf +- 3000 rpm dat t lampje aan gaat?

zoja, vervang dan je rotor,verdeelkap en bougie's maar... heb t zelf ook gehad

enne, is die gechipt? zoja, ff verse euro98 erbij

Ja, en als foutcode blijft ie aangeven code 18. Dus ik ga eerst even de klopsensor + bedrading controleren/vervangen. En ik kan wel even rotor en kap omzetten van mn C20XE.

Jeroen

klopsensor gaat niet stuk,of je motor pingeld als de ziekte of

je klopsensor heeft geen goede verbinding

de grote platte stekker,naast de kop

loshalen,flink inspuiten,beide kanten met remmenreiniger,

droogblazen en in elkaar klikken

stekkers omgewisseld is 1250 toeren

toerental uitslag tijdens starten

komt meestal doordat het inlaatspruitstuk er een keer is af geweest

op de injektor galerie beide moertjes loshalen

massakabel van de linkse naar de rechtse en van de rechtse naar de min van de accu,moertje er weer op

en dan zal je 4x4 lampje ook uitblijven na starten (gevolg van onjuisttoerental

Ja, en als foutcode blijft ie aangeven code 18. Dus ik ga eerst even de klopsensor + bedrading controleren/vervangen. En ik kan wel even rotor en kap omzetten van mn C20XE.

Jeroen

klopsensor gaat niet stuk,of je motor pingeld als de ziekte of

je klopsensor heeft geen goede verbinding

de grote platte stekker,naast de kop

loshalen,flink inspuiten,beide kanten met remmenreiniger,

droogblazen en in elkaar klikken

stekkers omgewisseld is 1250 toeren

toerental uitslag tijdens starten

komt meestal doordat het inlaatspruitstuk er een keer is af geweest

op de injektor galerie beide moertjes loshalen

massakabel van de linkse naar de rechtse en van de rechtse naar de min van de accu,moertje er weer op

en dan zal je 4x4 lampje ook uitblijven na starten (gevolg van onjuisttoerental

Ik heb de beide massapunten op de brandstofrail met een extra kabel aan elkaar verbonden en vanuit daar rechtstreeks naar de accu + nog een extra massa van cilinderkop naar de accu.

De brede stekker aan de verdelerkap zijde (5 polig volgens mij) heb ik losgehaald ingespoten met contactreiniger, drooggeblazen en met contactspray ingespoten en weer ingestoken.

Toerenteller blijft omhoog gaan bij starten, tot ong. 3.000rpm en valt dan terug stationair toerental.

Wat ik overigens niet snap, dat 4x4 lampje, zekering 19 eruit en toch blijft het lampje aan? Morgen even mn dashbord openen of er nergens aan geknoeid is. Of is dit normaal dat het lampje aanblijft als de zekering eruit is?

Overigens, waar zit de 4x4 computer?

Jeroen

zekering 19 eruit is lampje aan

links achter de zekeringskast zit je 4wd stuurapparaat

staan 2 witte letters op WL

welke foutcode heb je op de 4x4

Ik heb de beide massapunten op de brandstofrail met een extra kabel aan elkaar verbonden en vanuit daar rechtstreeks naar de accu + nog een extra massa van cilinderkop naar de accu.

De brede stekker aan de verdelerkap zijde (5 polig volgens mij) heb ik losgehaald ingespoten met contactreiniger, drooggeblazen en met contactspray ingespoten en weer ingestoken.

Toerenteller blijft omhoog gaan bij starten, tot ong. 3.000rpm en valt dan terug stationair toerental.

Wat ik overigens niet snap, dat 4x4 lampje, zekering 19 eruit en toch blijft het lampje aan? Morgen even mn dashbord openen of er nergens aan geknoeid is. Of is dit normaal dat het lampje aanblijft als de zekering eruit is?

Overigens, waar zit de 4x4 computer?

Jeroen

zekering 19 eruit is lampje aan

links achter de zekeringskast zit je 4wd stuurapparaat

staan 2 witte letters op WL

welke foutcode heb je op de 4x4

Terug
Naar boven