• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

C20ne Turbo project, voor Blubbering

Zo goedemiddag allen,

We zijn weer een stukje verder. Het blok is compleet uit elkaar gehaald en leek nog goed.

Het blok hebben we opnieuw gehoond en er zijn nieuwe zuigerveren ingekomen. Nieuwe drijfstang lagers en krukaslagers. Ik moet zeggen dat na het monteren van de nieuwe lagers het allemaal behoorlijk strak loopt. Kunt de krukas met moeite ronddraaien. Toch met voldoende olie gemonteerd. Is dit erg of gebruikelijk bij het monteren van nieuwe lagers.

zuigerbodemkoeling sproeiers zijn geïnstalleerd

olie pomp gemonteerd van eenC20LET motor. Aanzuigbuis voor de olie dubbel uitgevoerd zodat hij voldoende kan opzuigen.

vliegwiel geslepen en sinterplaat voorzien van nieuwe voering

motorruimte gespoten

paddle tires zijn binnen (hopelijk zijn de aandrijfassen sterk genoeg)

ondertussen is ook het inlaat spruitstuk bijna klaar, voor afdichting naar de kop gaan we o-ringen gebruiken

stalen koppakking is gehaald, 12.9 bouten thuis liggen M12x1.25 in plaats van origineel M11x1.25

Nu zijn we op het punt gekomen dat we moeten kiezen of de standaard pakking met standaardbouten. Of de stalen koppakking met de 12.9 bouten, hiervoor moet de kop lichtelijk aangepast worden en moet de draad in het onderblok (M11-->M12) opnieuw getapt worden.

Twijfel....hierboven lees ik al dat met een standaard koppakking en kopbouten 315pk zou kunnen, zijn er nog meer meningen?? Zou ze graag horen ook betreffende de krukas.

Respect voor de hoeveelheid tijd geld en moeite die je erin steekt :thumb

Ik heb zelf geen ervaring met 300+ pk met standaard materiaal, maar zie niet waarom dit niet mogelijk zal zijn.

Wel wil ik je waarschuwen voor de sterkte van de standaard C20NE zuigers, die zijn niet sterk.

Ik gebruik zuigers van de C20LET, daarvoor is mijn cilinderkop aangepast.

Bedankt voor jullie reacties.

Vandaag weer aan de sleutel geweest, één lager schaal zat verkeerd om en blokkeerde de krukas. Omgedraaid en van het probleem af....scheelt weer.

Motorblok zit weer in de auto, lucht inlaat is nu bijna af nu bezig de injectie rail aan te passen.

Nu zijn we op het punt gekomen dat we moeten kiezen of de standaard pakking met standaardbouten. Of de stalen koppakking met de 12.9 bouten, hiervoor moet de kop lichtelijk aangepast worden en moet de draad in het onderblok (M11-->M12) opnieuw getapt worden.

Twijfel....hierboven lees ik al dat met een standaard koppakking en kopbouten 315pk zou kunnen, zijn er nog meer meningen?? Zou ze graag horen...zaterdag weer aan de gang.

Met vier weken hebben we een wedstrijd en moet hij op de rollerbank zijn geweest. Binnenkort E85 ophalen uit Duitsland, wordt allemaal nog spannend.

Gegroet,

Ik zou gewoon orginele kopbouten gebruiken. Dat de koppakking gaat lekken heeft niet zo zeer met de kopbouten te maken. Vlakken en juiste volgorde aanrekken en goede kwaliteit pakking zijn van belang. En waarom zou je voor de stale pakking andere bouten nodig hebben?

@Haasje17

richtvermogen is 300pk. Ik heb er geen gevoel bij of de standaard kopbouten en pakking dit aankunnen. Bij een stalen koppakking hoef je niet perse andere bouten toe te passen, maar als we het dan doen doen we het ook "goed".....

Onderblok schijnt tot 300-350pk de boel voor korte duur wel aan te kunnen.

Ik heb in de planning om met standaard C20XE koppakking en standaard C20NE kopbouten 300-350 pk te gaan draaien.

De kop en alles is al gemonteerd.

Mijn ervaring met aanpassen van kopbouten is juist niet goed. Zeker als je de draad zelf gaat tappen zou ik het niet doen.

Als je de mogelijkheid hebt neem dan in ieder geval sterkere bouten voor de krukaslagerkappen en ARP boutjes voor de drijfstanglagerkappen.

Die voor de krukas zijn bij de fabory te krijgen, 12.9 alleen de lengte moet je misschien iets inkorten of imbus nemen. Geen ringen eronder leggen!!

Bij de ARP bouten de lagerkap iets verzinken met een boor, daar onder de kop van de bout een kleine radius is die anders in je lagerkap snijd. Daardoor breken dan de boutjes door dat de lagerkap dan los gaat zitten.

Standaard zuigers van een NE vertrouw ik to zo'n 200-240 PK, dan is het voorbij met het gegoten spul. Vooral lachgas vinden die niet echt prettig.

Bij mij zijn de drijfstangen gepolijste van een XE/LET en de zuigers gesmeede van AISA uit brazilie.

Wat belangrijk is, is dat je de slotspeling van de 1e en 2e zuigerveer iets vergroot doordat je met iets meer warmte rijdt door de Turbo en vooral het lachgas. Dit verhindert dat de slotspeling 0 wordt en je veren kunnen breken door dat ze zich kapot drukken.

Dit hier is van Wiseco.

http://www.aa1car.com/library/ringendgap_wiseco.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij een 86mm boring! (niet de zuiger meten) kom je dan bij een pure lachgasmotor op 0,602mm voor de 1e zuigerveer en 0,645 voor de 2e veer.

Gewoon 86mm x 0,0070 =0,602mm (die " in de tabel is fout, het is een factor, geen maat, anders zou je inch in het kwadraat krijgen).

Zoals vermeld is was bij mij de koppakking ook een standaard met standaard kopbouten en 315 PK op E85. Bij het demonteren was niets te zien, alles 100% OK.

Terug
Naar boven