• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

c20xe aan getrag 240: welke koppelingsplaat

Mad Max

Post weleens wat
Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Ik heb me c20xe eindelijk bemachtigd en de getrag is ook onderweg. Nu lees ik op http://frontpage.mantacabrio.nl/mantac20xe.htm het volgende:

Komvliegwiel c20xe Mooiste is om koppelingplaat c24ne of c20let met drukgroep c20xe te monteren, deze zijn even groot.

Platvliegwiel c20xe Koppelingsplaat c24ne met drukgroep c20xe past de koppelingsplaat alleen andersom. Koppelingplaat c20ne en drukgroep c20xe, maar is iets kleiner dan koppelingplaat c20xe.

Verder lees ik hier en daar dus dat de koppelingsplaat van een c20let ook op een plat vliegwiel zou passen.

Nu was ik dus benieuwd wat er precies past en wat niet

Mijn c20 is een 2.5, dus met plat vliegwiel.

Max

Mooiste is om koppelingplaat c20let met drukgroep c20xe te monteren,

dit heb ik ook met een top lager van 1800s en bruk lager van een 1800s 5 gang

C20let plaat heeft dezelfde vertanding als de getrag. De hoofdvraag is eigenlijk werkt dit op een plat vliegwiel? Die website zegt namelijk alleen konvliegwiel. Nu moet ik toegeven dat ik nooit een komvliegwiel heb gezien, dus lastig kan inschatten waarom het een wel zou werken en het ander niet.

Mooiste is om koppelingplaat c20let met drukgroep c20xe te monteren,

dit heb ik ook met een top lager van 1800s en bruk lager van een 1800s 5 gang

C20let plaat heeft dezelfde vertanding als de getrag. De hoofdvraag is eigenlijk werkt dit op een plat vliegwiel? Die website zegt namelijk alleen konvliegwiel. Nu moet ik toegeven dat ik nooit een komvliegwiel heb gezien, dus lastig kan inschatten waarom het een wel zou werken en het ander niet.

Let bij gebruik van zo'n "CIH-koppelingsplaat" dat je de plaat er gespiegeld op moet leggen, dus "schwungradseite" dus niet tegen het vliegwiel, maar tegen de bak.

Let bij gebruik van zo'n "CIH-koppelingsplaat" dat je de plaat er gespiegeld op moet leggen, dus "schwungradseite" dus niet tegen het vliegwiel, maar tegen de bak.

Dat heeft met het verenpakket te maken en die past niet in het vliegwiel en wel weer in de drukgroep. Ik heb zo zelf ooit m'n setje met 9" erin gebouwd, tegenwoordig heb ik dat probleem niet meer, heb geen verenpakket meer en gewoon een star hart.

Maar je merkt het vanzelf, de meesten raken in panniek als "schwungradseite" niet aan "schwungradseite" past en het kan zo prima, bij mij ging iedere keer het verenpakket kapot en heb dus uiteindelijk gekozen voor een star hart.

Dat heeft met het verenpakket te maken en die past niet in het vliegwiel en wel weer in de drukgroep. Ik heb zo zelf ooit m'n setje met 9" erin gebouwd, tegenwoordig heb ik dat probleem niet meer, heb geen verenpakket meer en gewoon een star hart.

Maar je merkt het vanzelf, de meesten raken in panniek als "schwungradseite" niet aan "schwungradseite" past en het kan zo prima, bij mij ging iedere keer het verenpakket kapot en heb dus uiteindelijk gekozen voor een star hart.

origineel gepost door ben-limo-16v

Koppelingsplaat van een c20let heeft toch een andere vertanding dan een getrag 240. Gewoon een plat vliegwiel en bijbehorende drukgroep van een xe pakken met een koppelingsplaat van een cih. Heb ik jaren mee gereden zonder problemen. En inderdaad het toplagertje niet vergeten.

Hier heb ik ook mee gereden en gesprint, ik had een c24ne plaat erop.

origineel gepost door ben-limo-16v

Koppelingsplaat van een c20let heeft toch een andere vertanding dan een getrag 240. Gewoon een plat vliegwiel en bijbehorende drukgroep van een xe pakken met een koppelingsplaat van een cih. Heb ik jaren mee gereden zonder problemen. En inderdaad het toplagertje niet vergeten.

Hier heb ik ook mee gereden en gesprint, ik had een c24ne plaat erop.

Ik heb er een schijf tussen zitten van een vectra-b 2.0 diesel

Vertanding van getrag 240 as en dezelfde diameter als plat vliegwiel c20xe. Werk reeds 5 jaar perfect.

Ik heb er een schijf tussen zitten van een vectra-b 2.0 diesel

Vertanding van getrag 240 as en dezelfde diameter als plat vliegwiel c20xe. Werk reeds 5 jaar perfect.

origineel gepost door mr-turbo

Geen wonder dat ie steeds kapot ging... de belasting is dan de verkeerde kant op..:P

Ik neem aan dat de reactie op mijn post slaat.

Nee, dat was niet de reden en bovendien maakt dat geen flikker uit.

De verenplaat kon de belasting niet aan die ik nodig had en je kan kiezen voor een zwaarder pakket, maar ik had al eerder gereden met starre platen en dat beviel ook wel en is een stuk goedkoper.

origineel gepost door mr-turbo

Geen wonder dat ie steeds kapot ging... de belasting is dan de verkeerde kant op..:P

Ik neem aan dat de reactie op mijn post slaat.

Nee, dat was niet de reden en bovendien maakt dat geen flikker uit.

De verenplaat kon de belasting niet aan die ik nodig had en je kan kiezen voor een zwaarder pakket, maar ik had al eerder gereden met starre platen en dat beviel ook wel en is een stuk goedkoper.

Bij zware belasting misschien wel inderdaad.

Ik heb er al zo'n 12 jaar een 24ne plaat tussen zitten...ook omgedraaid idd. Ik heb er niets geen last mee.

En toch heb ik ook best wel vaak een zwaar rechtervoetje.

Bij zware belasting misschien wel inderdaad.

Ik heb er al zo'n 12 jaar een 24ne plaat tussen zitten...ook omgedraaid idd. Ik heb er niets geen last mee.

En toch heb ik ook best wel vaak een zwaar rechtervoetje.

In ieder geval wordt de boel bij mij ook behoorlijk belast en de voering e.d. is altijd goed gebleven, echter de plaat waar de veren in zaten "lubberde" uit na 1-2 rally's, dus is besloten (ook vanwege de kosten) om een organische sportplaat met vast hart te gebruiken, geen sinterbrons, die houden het bij mij ook niet lang genoeg uit.

Deze gaat wel een seizoen mee.

Sowiso maakt het niks uit voor de meeste gebruikers, op sportief vlak is het vaak een ander verhaal, maar dan sta je vaak net als ik voor de keus of je wel of niet een vast hart wil doen, in zo'n geval kan dus een zwaardere drukgroep dus ook een meespelende factor worden.

In mijn geval rij ik dus ook niet met een 240, maar met een 265 bak.

Terug
Naar boven