• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

c20xe blijft uit zichzelf gasgeven

[rquote=1834745&tid=133577&author=2000]Ik had een scheur in het rubber wat tussen de sfi bak en de lmm zit.[/rquote]

Net voordat ik je antwoord las dacht ik dat het ook dat het zo iets kan zijn. Maar toch zou dat als de gasklep dicht staat niet meer voor een verhoogd toerental mogen zorgen. Het is iets met de inlaat/stappenmotor/gasklephuis.

[rquote=1834745&tid=133577&author=2000]Ik had een scheur in het rubber wat tussen de sfi bak en de lmm zit.[/rquote]

Ik heb daar een nieuwe voor gehaald en erop gezet een tijdje geleden, de oude had inderdaad een scheur maar dit lost het probleem nog niet op.

Weet iemand misschien welke sensoren allemaal de stappenmotor beïnvloeden?

[rquote=1834812&tid=133577&author=Vinci][rquote=1834745&tid=133577&author=2000]Ik had een scheur in het rubber wat tussen de sfi bak en de lmm zit.[/rquote]

Net voordat ik je antwoord las dacht ik dat het ook dat het zo iets kan zijn. Maar toch zou dat als de gasklep dicht staat niet meer voor een verhoogd toerental mogen zorgen. Het is iets met de inlaat/stappenmotor/gasklephuis.[/rquote]

Dat ligt er aan, de valse lucht die aangezogen wordt gaat toch buiten de lmm om, dus dan kan in mijn ogen wel het één en ander fout gaan. Bij mij liep ie iig een stuk beter.

Ja, nou je het zegt gaat de lucht van de stappenmotor ook gewoon door de SFI bak heen en die komt onder de gasklep uit.... Ja kan zeker het probleem veroorzaken inderdaad!:thumbup

Ja of de slang ergens in het midden strak om de kurk trekken met een tiewrap, anders zit je nog met het gat in de SFI bak....:hmmz

Dan is er waarschijnlijk geen lek, maar toch een defect in de stappenmotor. Zou er eens een andere tussen hangen....

EDIT: Lees net dat je hem ook al 3 keer hebt vervangen... sorry... dan weet ik het ook even niet meer...

Ja, inderdaad kan er in de kabelboom iets vervelends zitten. Als bijvoorbeeld de bedrading voor de gasklepschakelaar niet goed is kan hij af en toe op 'open' springen en dan gaan de toeren zeker weten omhoog. Kun je meten door een multimeter in de piepstand op de pennen van de ECU te zetten en iemand anders aan de kabel te laten morrelen om te checken of de piep gaat haperen.

Succes nog!

[rquote=1836445&tid=133577&author=Vinci]Kun je meten door een multimeter in de piepstand op de pennen van de ECU te zetten[/rquote]

Wat bedoel je met piepstand? (heb maar een simpele multimeter)

en welke pennen van de ECU moet ik dan hebben?

Piepstand of weerstand meetstand. Sommige meters kun je laten piepen bij nul ohm, dat betekent dat er goede verbinding is. Je kan evt. ook iets maken met een 9V batterij en een ledje en weerstandje in serie. Een led is namelijk ook wel een goede indicator die duidelijk gaat knipperen als de bedrading hapert door een breuk. Maar goed, je kan als je een beste breuk in de kabel hebt vrij snel zien ook in weerstand meet stand of de verbinding slecht is als je er aan beweegt.

Hier is het c20XE schema met de gasklepschakelaar omcirkeld en de pen nummers voor op de ECU:

6Ebjf.jpg

De schakelaar verbindt dus simpelweg pen 52 of 53 aan massa....

[rquote=1837847&tid=133577&author=yo!rick]loopt je gas kabel niet stroef gewoon?

ff wd40 in je gaskabel spuiten[/rquote]

En daarna vervangen dan welteverstaan... Overigens is WD40 wel geinig spul om dingen mee los te maken, maar smeren doet het slechts matig. En het verdampt binnen een week of twee, dus een permanente oplossing is het ook niet. Daarom smeren mensen er graag een open ketting mee, zodat het vuil er niet op aangekoekt blijft zitten. Maar bij intensief gebruik mag je wel je busje WD40 mee in je tas nemen, want hij piept en knarst vaak al weer na een paar kilometer.

Als je echt goed wilt smeren neem dan beter teflon spray, en als je daarvan een topkwaliteit zoekt neem dan die van Interflon....(Fin lube)

ja teflon is beter heb je gelijk in

maar als je geen teflon spray heb staan kan je er ff wd40 in spuiten weet je gelijk of het wel of niet helpt.

Gaskabel loopt niet stroef, gasklep is helemaal dicht.

Als mijn kabelboom af is ga ik wel ff doormeten. in ieder geval alvast bedankt voor de tips.

kleine update, via knippercodes ECU uitgelezen, geen foutcodes.

alles digitaal doorgemeten geen weerstand in de draden en aansluitingen.

zal dan toch ergens een lek moeten zitten ofzo.

zucht...

[rquote=1845011&tid=133577&author=CQPV6]heb je het dash en de bedrading al in je corsa geknutselt?:D[/rquote]

Als ik een keer moet helpen, bel dan even.

Ik begrijp uit dit bericht dat CorsaSletje ook uit het noorden komt ?

@ CQPV6, je hebt mijn nummer toch, U2U anders even.

:D kijk dat noem ik nog eens een schier aanbod:thumbup

Maar Corsasletje komt niet uit het noorden, hij heeft een kabelboom en een A3 dash van mij overgenomen...

En vroeg me af of ie alles er al in had...

We hebben binnenkort nog wel ff contact Freek, ben nl met van alles en nog wat aan de gang:P:P:P :D

Hey Erwin.

Draadboom zit er al in, alleen nog laatste dingetjes tapen.

Heb er veel aan aangepast, heb me alarm in de draadboom geïntegreert en toeterdraadje vervangen voor dikkere draad en via relais + geschakeld nu (dubbele luchthoorn).

Achterkant is verlengd omdat ik een sedan heb dus kwam een kleine meter te kort, heb daar ook gelijk nieuwe trekhaak bedrading gemaakt en geïntegreert in de draadboom.

ga vandaag verder met rolletjes tape opmaken en dan hopelijk eind deze middag dash erin.

Als het af is maak ik wel wat foto's

Groet, Thierry.

ik heb ook precies hetzelfde probleem met mijn c20xe..

dat die in de toeren blijft hang.

en heb ook al alles geprobeert:

7 andere stappemotors.

andre lucht massa meter.

hij is uitgelezen, geen fout code,s

nieuwe thermostaat.

nieuwe pakkingen inlaat pakking enz..

andere computer.

andere gasklep sensor.

ander gasklep huis.

nieuwe slangen,

nieuwe gas kabel.