• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

c20xe in een d kadett het draadboom verhaal...

tocus

Post weinig
hallo opelfreaks,

jullie zullen wel denken "alweer iemand die met het draadboom probleem zit" ik kan alleen maar zeggen: ja dat klopt hahaha,

ik heb de wel bekende oranje d kadett uit deventer gekocht en daar lag al een c20xe in, (lopend en wel)

alleen viel deze motor zo nu en dan uit,

en omdat ik het goed wil hebben, ben ik begonnen met het vervangen van de draadboom omdat er nogal aan omgesloldeert was aan de draadboom,

ik heb een draadboom gepakt van een c20xe die ik nog liggen had, helaas bleken er een paar verschillen te zijn zoals:

de dikke stekker (rechts naar boven wijsend,) zit niet op de nieuwe kabelboom (stekker komt op de oude kabelboom pas na de injechtoren..)

deze draaden heb ik in het begin zitten van mijn nieuwe kabelboom.. ( mischien sommige wel de zelfde draaden als aan het eind van de oude kabelboom...)

de kabel die rechts uit de foto loopt heb ik aan de plus gelegt zover ik weet is dat noodzakkelijk,

oude kabelboom met de "vreemde" (aan de linkerkant) stekker eraan, die ook op de oude orginele kabelboom op de motor zat..

deze 3 kabels heb ik al aan de plus van de accu gelegt (omdat men tegen mij zei dat dit de aanstuur draden moesten zijn...)

ALVAST REUZE BEDANKT voor de antworden op deze vraag,

ik wil graag weer rijden in de D dett....

nou dat is een beetje een puinhoop.

sorry dat ik het zeg.

Om je toch op weg te helpen.

Die groene draad moet naar je dahsboard.

Dat is het toerenteller signaal.

Verder zie ik een rood /blauwe draad voor je brandstofpomp.

Je moet even opletten dat je de goeie neemt. Die ene is dikker als die andere.

Meet ze even na.

Verder dien je alleen constante + te zetten op een volledig rode draad.

En geschakakelde + alleen op de zwarte draad.

Ik hoop dat je ecu het overleefd heb nadat je zomaar ergens 12 volt om gooit.

nou dat is een beetje een puinhoop.

sorry dat ik het zeg.

Om je toch op weg te helpen.

Die groene draad moet naar je dahsboard.

Dat is het toerenteller signaal.

Verder zie ik een rood /blauwe draad voor je brandstofpomp.

Je moet even opletten dat je de goeie neemt. Die ene is dikker als die andere.

Meet ze even na.

Verder dien je alleen constante + te zetten op een volledig rode draad.

En geschakakelde + alleen op de zwarte draad.

Ik hoop dat je ecu het overleefd heb nadat je zomaar ergens 12 volt om gooit.

owh ja.

Zelf zou ik voor een boom gaan die gewoon in super nette staat is waar nog niet in geknipt is.

Zelfs in je 'nieuwe' boom is al geknipt en missen dus wat delen etc.

Maak het jezelf niet te moeilijk want je krijgt straks storingen waar je uren na kunt lopen zoeken

owh ja.

Zelf zou ik voor een boom gaan die gewoon in super nette staat is waar nog niet in geknipt is.

Zelfs in je 'nieuwe' boom is al geknipt en missen dus wat delen etc.

Maak het jezelf niet te moeilijk want je krijgt straks storingen waar je uren na kunt lopen zoeken

Normaal bestaan de kabelbomen voor een D kadett uit 2 delen.

1 voor je startmotor, dynamo en oliedruk en koelwater.

2 boom voor je motor onstekings en injectiesysteem.

Bij een XE boom zitten een deel van de 1 in de boom 2 verwerkt.

Kijk eens bij jou wat waar heen gaat.

Kleuren die van belang zijn staan allemaal op Corsa nova tuning en die gelden ook voor een Kadett D

Normaal bestaan de kabelbomen voor een D kadett uit 2 delen.

1 voor je startmotor, dynamo en oliedruk en koelwater.

2 boom voor je motor onstekings en injectiesysteem.

Bij een XE boom zitten een deel van de 1 in de boom 2 verwerkt.

Kijk eens bij jou wat waar heen gaat.

Kleuren die van belang zijn staan allemaal op Corsa nova tuning en die gelden ook voor een Kadett D

Het probleem met dit soort dingen als je er nog onervaren in bent dat je heel snel fouten maakt. Ik zou eigenlijk aanraden niet zomaar alles hard op de accu aan te sluiten maar met een lampje er tussen, dan begrens je zowel de stroom en je ziet ook of er heel veel stroom wil gaan lopen. Dat beperkt of voorkomt zelfs schade en geeft dus gelijk een indicatie.

12V uit de accu kortsluiten is gelijk fik en rook.....

Op zich is het allemaal niet super ingewikkeld werkend te maken, heb zelf nog niet zo lang geleden voor het eerst een C20XE ingebouwd (uberhaupt de eerste motor ombouw van mijn leven) en ook zwaar dingen moeten aanpassen in de bedrading. En dan had ik nog wel een zeer strakke originele Vectra C20XE kabelboom....

Waar kom je eigenlijk vandaan? Misschien woon ik of iemand anders in de buurt om eens te komen assisteren....

Het probleem met dit soort dingen als je er nog onervaren in bent dat je heel snel fouten maakt. Ik zou eigenlijk aanraden niet zomaar alles hard op de accu aan te sluiten maar met een lampje er tussen, dan begrens je zowel de stroom en je ziet ook of er heel veel stroom wil gaan lopen. Dat beperkt of voorkomt zelfs schade en geeft dus gelijk een indicatie.

12V uit de accu kortsluiten is gelijk fik en rook.....

Op zich is het allemaal niet super ingewikkeld werkend te maken, heb zelf nog niet zo lang geleden voor het eerst een C20XE ingebouwd (uberhaupt de eerste motor ombouw van mijn leven) en ook zwaar dingen moeten aanpassen in de bedrading. En dan had ik nog wel een zeer strakke originele Vectra C20XE kabelboom....

Waar kom je eigenlijk vandaan? Misschien woon ik of iemand anders in de buurt om eens te komen assisteren....

de nieuwe draadboom heb ik zelf door geknipt, dus ik wist wat ik deed,

het is momenteel nog een puinhoop omdat nog niks is in gewerkt, als je de oude boom zag dan is het NU al een stuk op geknapt terwijl ik nog niks heb weg gewerkt,

(heb inmiddels al weer een andere draadboom) alleen die gaat naar mijn reserve c20xe voor een ander projecht,

maar als ik het zo hoor steld het niks meer voor, de dikke rode draad op de plus, de dikke zwarte op de geschakelde plus en de rood/blauwe (dikke of dunne weet dus nog niet welke..) ook op geschakelde plus anders trekt ie mijn accu leeg..

en dan zou hij het inprincipe moeten doen, ik heb nog een andere ecu liggen (mocht hij wel stuk zijn..)

er komt iemand mij tevens helpen, zodra ik het weet is het voldoende ben blij dat er mensen / opelfreaks zijn die je zo bij staan met deze projechten, (als ik dit een beetje door heb kan ik mijn c20let ook in de c kadett coupe leggen...)

jongens bedankt, voor mensen met andere info of meer info ik ben er erg blij mee... ik moet het tenslotte nog wat leren,

de nieuwe draadboom heb ik zelf door geknipt, dus ik wist wat ik deed,

het is momenteel nog een puinhoop omdat nog niks is in gewerkt, als je de oude boom zag dan is het NU al een stuk op geknapt terwijl ik nog niks heb weg gewerkt,

(heb inmiddels al weer een andere draadboom) alleen die gaat naar mijn reserve c20xe voor een ander projecht,

maar als ik het zo hoor steld het niks meer voor, de dikke rode draad op de plus, de dikke zwarte op de geschakelde plus en de rood/blauwe (dikke of dunne weet dus nog niet welke..) ook op geschakelde plus anders trekt ie mijn accu leeg..

en dan zou hij het inprincipe moeten doen, ik heb nog een andere ecu liggen (mocht hij wel stuk zijn..)

er komt iemand mij tevens helpen, zodra ik het weet is het voldoende ben blij dat er mensen / opelfreaks zijn die je zo bij staan met deze projechten, (als ik dit een beetje door heb kan ik mijn c20let ook in de c kadett coupe leggen...)

jongens bedankt, voor mensen met andere info of meer info ik ben er erg blij mee... ik moet het tenslotte nog wat leren,

dankjewel vinci, maar kun jij mij dan ook uit leggen wat die dunnere doet (blauw rode) die tevens op de zelfde plek uit de kabelboom komt zetten?

of kan die gewoon afgesloten worden en dan is het klaar?

(morgen avond maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg..)

dankjewel vinci, maar kun jij mij dan ook uit leggen wat die dunnere doet (blauw rode) die tevens op de zelfde plek uit de kabelboom komt zetten?

of kan die gewoon afgesloten worden en dan is het klaar?

(morgen avond maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg..)

hmm

ik zeg:

pak een kabelboom uit een Kadett E c20xe, en bouw die erop, is bijna plug and play in een D kadett

de kabelboom waar je nu mee loopt te kloten is er 1 van een vectra/astra/calibra

en ff een kleuren schema voor je dankzij Corsa-Novatuning

Kleur Betekenis

Bruin / Geel Diagnose

Bruin / Wit Diagnose

Bruin / Blauw Motronic lampje dashbord

Rood Constante +

Groen Toerentellersignaal

Rood / Blauw Brandstofpomp

Blauw Koelwatertemperatuur

Zwart Geschakelde +

Zwart / Rood Startmotor

Blauw / Groen Oliedruk lampje

Blauw / Wit Dynamo

Blauw / Geel Oliedruk meter (optioneel)

Bruin Massa

hmm

ik zeg:

pak een kabelboom uit een Kadett E c20xe, en bouw die erop, is bijna plug and play in een D kadett

de kabelboom waar je nu mee loopt te kloten is er 1 van een vectra/astra/calibra

en ff een kleuren schema voor je dankzij Corsa-Novatuning

Kleur Betekenis

Bruin / Geel Diagnose

Bruin / Wit Diagnose

Bruin / Blauw Motronic lampje dashbord

Rood Constante +

Groen Toerentellersignaal

Rood / Blauw Brandstofpomp

Blauw Koelwatertemperatuur

Zwart Geschakelde +

Zwart / Rood Startmotor

Blauw / Groen Oliedruk lampje

Blauw / Wit Dynamo

Blauw / Geel Oliedruk meter (optioneel)

Bruin Massa

dat die kabelboom misschein van een vec is of cali maakt niks uit. Het is alleen makkelijker als de boom onverknipt is.

Als je de 2 delen hebt voor de motor ( startmotorboom en injectie/onstekingsboom) dan hoef je alleen maar de grote ronde stekkers aan de D kadett te solderen en klaar..

Dan moet ie lopen. Komen dan alleen nog extra draden bij voor je motroniclampje en dergelijke.

Terug
Naar boven