• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

C20XE met 'betere' oliepomp?

Thanks, maar nee, voor alsnog zie ik één plekje waar het lekt, en inderdaad op de kleppendeksel pakking!! :thumbdown

Zag ineens toen ik de distri kap eraf had gehaald een beetje nat hoekje, als de motor lookt druipt er olie langs de achterkant van de distri kap naar beneden, net boven de thermostaat... Is echt heel lastig te zien zeg!! Maar als ik het met een doekje weg haal zit het er zo weer...:cool:

Bedankt nog allen voor het meedenken!! :wors Ik ga dit eerst eens fixen en wie wet is de lekkage dan geschiedenis...

origineel gepost door Vinci

Allerlei verhalen en geruchten luiden dat de Z20LET oliepomp veeeel beter is voor een C20XE/C20LET. Er zijn wel wat aanpassingen nodig, zoals de carter pan gaatjes op M8 opboren, de aanzuigbuis aanpassen en mogelijk ook de plunjer(?) Andere kruk as keerring.:vertag

Een X20XEV pomp schijnt wel er zo 1 op 1 op te passen, zonder enige aanpassing.:hmmz

De tandwielen, daar schijnt het verschil in te zitten... Voor een 20XE bestaan ook race oliepomp tandwielen van staal die sterker zijn, maar die zijn er prijzig...:cry

Kan iemand hier er iets meer over vertellen wat nou wijsheid is, ben op zoek naar iets wat degelijk is... En weet iemand welke tandwielen er in de X20XEV pomp zitten? :wors

Z20LET pomp:

2745785126_9d376c6960_o.jpg

C20XE/C20LET pomp:

2744948581_8f7823459d_o.jpg

Mijn maat heeft van de week zo een pomp met aanzuigbuis besteld bij duparts kost wel wat maar past er zonder problemen onder als ik tijd heb zal ik er fotos van maken

zit het een beetje te bekijken maar het binnen werk van de let-pomp ziet er bijna het zelfde uit als het binnen werk van een golf4 1.6 oliepomp (a164€ orgineel en 116€ imitatie) Dus zat te denken als de diameters het zelfde zijn dan alleen nog het as gat uitdraaien en hoppa ben je toch een stukkie minder geld kwijt:hmmz

Als iemand de diameters/ breedte maten ed heeft van de let pomp tandwielen,dan kan ik die ff vergelijken met die van de golf pomp.

origineel gepost door cliffvxr

zit het een beetje te bekijken maar het binnen werk van de let-pomp ziet er bijna het zelfde uit als het binnen werk van een golf4 1.6 oliepomp (a164€ orgineel en 116€ imitatie) Dus zat te denken als de diameters het zelfde zijn dan alleen nog het as gat uitdraaien en hoppa ben je toch een stukkie minder geld kwijt:hmmz

Als iemand de diameters/ breedte maten ed heeft van de let pomp tandwielen,dan kan ik die ff vergelijken met die van de golf pomp.

Lijkt me een link experiment, want bij hoge toeren vervormen de onderdelen vaak dusdanig dat ze vast kunnen slaan.:o De passing moet dus met uiterste precisie uitgevoerd worden, te ruim is net als een versleten pomp slecht voor de functie, te krap en het slaat eerder vast...:hmmz

Daar komt bij dat de tandwielen niet je enigste probleem zijn bij een oude pomp;)

Het gedeelte waar je plunjer in loopt is vaak ook ovaal/versleten of waar je tandwielen tegen lopen.

Waarom het wiel uitvinden als het voor weinig te koop is.

origineel gepost door freek corsa

Wie weet of de X22XE olie pomp gelijk is aan een Z20LET pomp ?

Is volgens mij toch een andere, heeft ook een ander nummer...

Duparts is van naam verandert. Is nu fsrs-opelwebshop.nl en dan mail je ff of ze.de olie pomp kit hebben

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk

@yves475 wrote:aanzuigbuis moet je dus nog zelf maken??

Niet bij dat setje van Duparts, maar mijn pomp heb ik los gekocht in Engeland en bleek ook de ovale aansluiting te hebben, en ja die buis moest ik dus zelf gaan maken...

Staat allemaal al in het topic hoor... :vertag

@yves475 wrote:hoe is het plaatsen verlopen? Tevreden??

Bedoel je nou mijn pompje? Tja prima, nadat de aanzuigbuis klaar was ging het plaatsen van deze pomp heel makkelijk eigenlijk!

Ik heb de M8 gaten voor de carterpan met een moertje bovenop gedaan, maar daar zou ik nu netjes M6 draadbussen voor gepakt hebben, maar da's een klein detail....

Inmiddels al weer heel wat kilometers verder trouwens en laat ik het afkloppen, maar die pomp doet het prima!

Ik ben ook van plan deze pomp te bestellen, maar even voor de duidelijkheid. Er is dus geen kant en klare olieaanzuigpijp te bestellen? Welke moet ik dan bestellen om aan te passen?

Jeroen

Duparts heeft de Z20LET pomp ook in een ombouwset voor de C20XE / C20LET, zodat alle juiste onderdelen erbij zitten (pakkingen, olieaanzuigbuis etc.).

Pompje valt me nog steeds niks tegen trouwens.... Heb inmiddels ook een oliedruk meter er op van een Corsa GSI, ben die hele tellerbak aan het ombouwen om in de Kadett te zetten in de toekomst.

http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_OIL_PUMP_-_24406585N.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige nadelen van de pomp zijn:

1. De twee carter bouten zijn op M8 geboord. Simpel op te lossen door er M6 moertjes bovenop te leggen.

2. De keerring heeft een kleinere diameter inwendig, voor de XEV natuurlijk, is eenvoudig op te lossen door er een XE keerring in te zetten van 5 euro....

3. De adapterplaat van de oliekoeler paste er niet sluitend op omdat er een iets te kleine diameter op is gevlakt, kan makkelijk opgelost worden door een klein stukje van de rand van de adapter af te vijlen. Heb zelf de hele adapter en oliekoeler weggelaten. Toch nergens voor nodig voor een weg-auto.

4. Uiteraard is het met de aanzuigbuis knutselen, maar niet al te ingewikkeld als je een 1.7D aanzuigbuis weet op de kop te tikken.

5. Er zit geen fatsoenlijke pakking bij, maar zo'n papieren snert ding.

Hou er rekening mee dat vooral punt 4 wel een tientje of vijf kan kosten, en punt 2 en 5 kosten ook weer wat, dus daarmee verspeel je al een stukje van het prijs voordeel.

Conclusie is dat je als je jezelf een hoop gezeik wilt besparen en een goede pomp zoekt je zeker goed die van Duparts kunt nemen.

Wel raar, heb antwoord van Duparts ontvangen op mijn vraag over de oliedruk van de Z20LET pomp en krijg dit:

"Goede morgen,

De oliepompset voor de C20XE verkopen wij niet meer omdat de aanzuigbuis niet meer leverbaar is.

Het onderdeelnummer waar u op reageert is alleen een oliepomp voor een Z20LET en past niet op de C20XE.

Overigens is de druk van de 2 pompen gelijk.

Met vriendelijke groet,

Fred Steinmetz

Dupartswebwinkel.nl"

Terug
Naar boven