• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

C20xe Starten op een motorbok?

Fearless heeft dit volgens mij ook gedaan met zen XE met carbs. Die kwam toen achter een lekke keering/pomp ( weet het niet precies meer )

Dat is wel handiger als je em dan nog uit de auto hebt

Ik bracht mn blok naar een "tuner" die het blok kon laten draaien en vervolgens vermogens kon meten.

Ik had alles wel zon beetje vernieuwd (op het onderblok na)

En zo kwamen we achter een stel lekke keerringen. Ben achteraf blij dat ik er toen achter moest komen. Als het blok er al in hing dan kon ik mooi keeringen vervangen onder de auto.

Ik bracht mn blok naar een "tuner" die het blok kon laten draaien en vervolgens vermogens kon meten.

Ik had alles wel zon beetje vernieuwd (op het onderblok na)

En zo kwamen we achter een stel lekke keerringen. Ben achteraf blij dat ik er toen achter moest komen. Als het blok er al in hing dan kon ik mooi keeringen vervangen onder de auto.

Originally posted by Dennisman

Als ik zie dat die gasten op youtube hem starten op een pallet en zonder koeling dan moet het met een motor bok zeker wel lukken.

dus je gaat een motor reviseren en dan starten zonder koeling.. wil je alleen weten of die aanslaat of wil je ook controle dat het blok niet lekt..

Olielekkage is niet binnen 2 seconden lopen te traceren.

Maar goed moet je ook zelf weten.

Tis gelukkig niet mijn motor

Originally posted by Dennisman

Als ik zie dat die gasten op youtube hem starten op een pallet en zonder koeling dan moet het met een motor bok zeker wel lukken.

dus je gaat een motor reviseren en dan starten zonder koeling.. wil je alleen weten of die aanslaat of wil je ook controle dat het blok niet lekt..

Olielekkage is niet binnen 2 seconden lopen te traceren.

Maar goed moet je ook zelf weten.

Tis gelukkig niet mijn motor

Nee wel met koeling,net wat je zegt kleine lekkages zijn niet gelijk te zien.

Maar ik moet eerst nog een brandstofpomp zien te vinden,als het zo ver is zal ik wel een filmpje maken.

Nee wel met koeling,net wat je zegt kleine lekkages zijn niet gelijk te zien.

Maar ik moet eerst nog een brandstofpomp zien te vinden,als het zo ver is zal ik wel een filmpje maken.

Het is mogelijk alleen zoals hier genoemd is veel werk en een motor kan wel een paar tellen zonder koeling maar om te controleren of ie goed loopt kan je beter gewoon doen als ie in de auto hangt je vertrouwd je eigen werk toch wel?

Heb het laatst wel met een vrachtwagen motor gedaan in de takel gehangen de brandstof leiding in een vaatje diesel en starten maar :D maar dat was wel een 2 de hands blokkie en wilde even kijken of ie op 6 cilinder liep

Het is mogelijk alleen zoals hier genoemd is veel werk en een motor kan wel een paar tellen zonder koeling maar om te controleren of ie goed loopt kan je beter gewoon doen als ie in de auto hangt je vertrouwd je eigen werk toch wel?

Heb het laatst wel met een vrachtwagen motor gedaan in de takel gehangen de brandstof leiding in een vaatje diesel en starten maar :D maar dat was wel een 2 de hands blokkie en wilde even kijken of ie op 6 cilinder liep

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het doen, ook als je je eigen werk niet vertrouwd.

Ik had verdorie ook nieuwe keerringen gemonteerd maar toch lekte de troep.

Heb alles opnieuw gedaan met vloeibare pakking rondom de keering, tot nu toe nog steeds een droog blok.

Alleen kan ik mijne weer uitelkaar halen omdat ie olie zuipt (klepseals....:argue, denk je een goeie gereviceerde kop te kopen......)

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het doen, ook als je je eigen werk niet vertrouwd.

Ik had verdorie ook nieuwe keerringen gemonteerd maar toch lekte de troep.

Heb alles opnieuw gedaan met vloeibare pakking rondom de keering, tot nu toe nog steeds een droog blok.

Alleen kan ik mijne weer uitelkaar halen omdat ie olie zuipt (klepseals....:argue, denk je een goeie gereviceerde kop te kopen......)

Ik ben nu al aardig opweg om te starten,maar ik zit nog een beetje te kijken met de stekker die van de motorboom na het contactslot gaat.

Er zitten 5 draden in deze stekker.. Rood Zwart/geel Blauw Blauw/rood Groen

Rood is de constante +

Zwart/geel is denk ik de geschakelde +

Blauw ? is wel vrij dik koelvloeistof temp? Maar er gaat ook een blauwe en een rode draad op de bobine

Groen is de toerenteller is niet echt belangrijk

Rood/blauw (dun)?brandstofpomp

Dus als ik hem nu wil starten Rood en Zwart/geel aan de plus de min aan het blok. de externebrandstofpomp ook aan de accu.

Een rode dikke kabel van de accu na de startmotor en dan met de zwart/rode kabel contact maken op de + van de accu dan moet het lukken toch?

Ik ben nu al aardig opweg om te starten,maar ik zit nog een beetje te kijken met de stekker die van de motorboom na het contactslot gaat.

Er zitten 5 draden in deze stekker.. Rood Zwart/geel Blauw Blauw/rood Groen

Rood is de constante +

Zwart/geel is denk ik de geschakelde +

Blauw ? is wel vrij dik koelvloeistof temp? Maar er gaat ook een blauwe en een rode draad op de bobine

Groen is de toerenteller is niet echt belangrijk

Rood/blauw (dun)?brandstofpomp

Dus als ik hem nu wil starten Rood en Zwart/geel aan de plus de min aan het blok. de externebrandstofpomp ook aan de accu.

Een rode dikke kabel van de accu na de startmotor en dan met de zwart/rode kabel contact maken op de + van de accu dan moet het lukken toch?

Heb je niet een ontstekingsmodule op je bobine? Daar moet er wel een op zitten voor een XE, een twee draads bobine is niet genoeg (wel zelfde spoel, maar spanning wordt door de module geregeld)

Hier is dus die zwart-gele draad voor, die dus naar die ontstekingsmodule moet lopen die onder de bobine gemonteerd zit normaal. Deze loopt ook naar de ECU. (pin 3 op de module en pin 27 op de ECU) Dit is op zich wel geschakelde +....

Verder is Blauw idd temp.

Rood-zwart startmotor relais (+)

Rood-blauw is voor de teller (pulsgever afgelegde afstand)

Heb je niet een ontstekingsmodule op je bobine? Daar moet er wel een op zitten voor een XE, een twee draads bobine is niet genoeg (wel zelfde spoel, maar spanning wordt door de module geregeld)

Hier is dus die zwart-gele draad voor, die dus naar die ontstekingsmodule moet lopen die onder de bobine gemonteerd zit normaal. Deze loopt ook naar de ECU. (pin 3 op de module en pin 27 op de ECU) Dit is op zich wel geschakelde +....

Verder is Blauw idd temp.

Rood-zwart startmotor relais (+)

Rood-blauw is voor de teller (pulsgever afgelegde afstand)

Ja dat klopt er gaat een stekker op die onstekingsmodule ik geloof met 4 pinnen,maar ik zie dan van die module 2 draden na de bobine lopen en die zijn blauw en rood.

Dus vandaar dat ik even zat te kijken wat ik nu met die blauwe moest doen.

Dan denk ik dat die kan starten,en wil starten.

Terug
Naar boven