• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Centraal topic: Banden en Velgen

bandenmaat 205 40 R16 past onder een Kadett e sedan met 16inch velgen met ET waarde 30.

Achter moet dan echter de wielrand vlak gemaakt worden (dus geen rand meer naar binnen stekend)

Ik heb nog een set staal liggen van een astra g 195 60 15.

Nu wil ik die onder mijn corsa B zetten.

Kom ik dan weg kwa ruimte.

Of moet ik lagere banden monteren?

Banded 7,5j et35 in front and 9j et30 in the back...

HPIM1238.JPG

ff vraagje,

origineel opel rekord c ==> et waarde 37 en 5.5j

nieuwe set velgen ==> et waarde 7 en 7j

past dit zonder probleem ?

grtz

Meten is weten.

Naar binnen krijg je 11mm extra ruimte, naar buiten komt er 49mm bij.

(7-5,5) * 2.54 = 38,1mm

binnen en buiten komt de helft daarvan erbij, dus 38,1 / 2 = 19,05mm

30mm ET minder betekent dat de boel 30mm extra naar buiten gaat, dus 19,05-30 = ongeveer negatief 11mm.

Naar buiten komt er nog eens 30mm bovenop, dus 19,05+30 = ongeveer 49mm

@Robert Smit 8v wrote:bij mij is voor een tijdje geleden band van de corsa er af gelopen. Nu blijkt dat er heel iets een slag in de velg zit. Weet iemand of dit gerepareerd kan worden? Wat kan ik hiermee?:hmmz

groeten Robert

Als je 13" stalen hebt, kan ik je verder helpen ;)

Op de link die je plaatste staat 5x100 en 5x105, misschien dat hij bij jou met ingevulde auto wel de goede geeft?

Maar je moet de velgen met steekmaat 5x110 hebben! :thumb

Oke.. Raar dat hij deze velgen aangeeft als ik opel vectra c intik.

Dan moet ik opzoek naar 5x110.

Tnx man :thumb

Daar heb je zogenaamde schuifbouten voor nodig :) Let wel op voor je naafdiameter :) Heb indertijd centreerringen op maat moeten laten maken van 66.6 naar 65.1 :p

J: De breedte van je velg. is gemeten in inches dus 8J is 8 inch.

ET: De waarde die bepaald hoe diep je velg in je wielkast valt. Hoe lager je ET hoe verder je velg naar buiten steekt.

Bij Opel Vectra C zit dit rond de 35.

etwaarde.gif

Centreerring: deze dient om je velg op zijn plaats te houden. Als je naafgat van je velg groter is dan je naafdiameter dan moet je deze opvullen met een centreerring. Doe je dit niet, kan dit heel gevaarlijk worden. Je stuur begint te trillen en je bouten kunnen afbreken omdat ze deze kracht niet aankunnen.

Bij de vectra C is deze 65.1.

centreerring1.jpg

Steekmaat: De steekmaat van een velg heeft betrekking tot het monteren van je velg op je auto. Deze wordt omschreven met 2 cijfer: het aantal bouten die je per velg nodig hebt en de afstand in mm die tussen het hart van de bouten de denkbeeldige cirkel in je velg zit. Bij een steekmaat van 4x100 heb je dus 4 bouten die recht over elkaar 10 cm van elkaar afstaan.

Bij de Vectra C is deze 5x110 maar mits schuifbouten kan je ook velgen nemen met een steekmaat van 5x108 en 5x110.

steek4.gif

steek5.gif

Bouten: De middelen die ervoor zorgen dat je wiel niet gaat lopen hé :D je hebt ook zogenaamde schuifbouten. Het grote verschil van de schuifbouten/moeren zit hem in het feit dat het conische gedeelte van de bout/moer nu een soort van losse ring is geworden. Deze losse ring heeft een speling van ongeveer 2-3 mm. Hierdoor blijft dus de gemonteerde velg netjes gecentreerd zitten op de naaf en kan deze toch perfect worden aangetrokken zonder dat frictie kan ontstaan.

Schuifbout:

schuifbout.jpg

Is veel om rekening mee te houden in het begin maar hoop dat je hier iets mee bent. :)

LET OP

de 13 inch S/R kruisvelgen passen NIET op een C ascona ik had ze er op zonder problemen tot dat ik mijn remblokken ging vervangen!!!! bleek dat het kon omdat mijn blokken op waren

David

Terug
Naar boven