• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Centraal topic: Banden en Velgen

voor zo lang het er onder zat stond het mooi! :D krijg eind deze maand ATS Cup er onder kijken hoe dat staat en past :thumb

staat mooi eronder kijk maar naar nybra zijne en ik heb ze ook onder mijn hatchback

548050_335289376553754_413389086_n.jpg

en nog twee sets :P

@Seth wrote:J: De breedte van je velg. is gemeten in inches dus 8J is 8 inch.

J is de rand welke de band vasthoud, de vorm van het velgbed zogezegd.

J heeft niks met breedte te maken, de 8j staat voor 8 inch, J velgbed.

Via steekmaat.nl:

Opel - Meriva (2010 - )

Steek:5x110

Naafdiameter:65.1

ET Waarde:35

Montage:Bout - 12 x 1,50

Ik heb er nu 17" onder zitten, origineel vanaf aflevering.

Maar we willen naar 18" of 19"... met welke ET-waarde kom ik dan goed weg? En dan 8j of ...???

Eventueel later nog 3cm verlagen...

Normaal zonder verlaging kan je tot 8,5J - 9J breed gaan zonder dat ze uit de wielkasten steken als je ET waarde ook rond de 35 is. 5 meer of 5 minder kan geen kwaad. Als je met verlagen ga beginnen kan je beter je velgen eerst passen voor je ze koopt. Als je band een klein beetje moest aanlopen kan je dit oplossen met een smallere band (215 ipv 225) en/of je wielkasten laten omrollen.

Het word weer zomer en de banden zijn eigenlijk al aan vervanging toe.

Nu twijfel ik tussen mijn 18inch

en mijn 19 inch bbs velgen.

Ik vind de 235/35/19 iets te oncomfortabel.

Maar nu de vraag: met welke band(en) hebben jullie goede ervaringen en welke wat minder? Ik heb vroeger de Wanli S1088 gehad en die waren eigenlijk prima! Bij de 18 inch had ik Pirelli Pzero geloof ik, die vond ik waardeloos in de regen. Nu heb ik 19 inch Continental, maar beginnen ook gladjes te worden.

En ik hoor sommige van jullie ook praten over de nokian banden, vrij positief maar zelf geen ervaring mee.

Budget rond de 400 eu ongeveer, 18 of 19 inch, voorkeur dikte 40. 35 is iets te plat.

Ben zeer tevreden over Hankook en niet te spreken over Toyo Proxes T1 Sport... Bridgestone Turanza vond ik ook een puike band maar mijn volgende gaan Michelins worden om te proberen...

Ik ervaar momenteel drama met mijn skelterbandjes op de Corsa. 165-70-13 dacht ik. Heb er Minerva (...) winterbandjes onder liggen momenteel. Gisteren in de regen overal flink schuiven/onderstuur.. Wanneer ik bij een stoplicht sta waar het flink nat is, vol wielspin bij het wegtrekken terwijl ik niet ons overdreven veel gas gaf. De hele voortrein is dan aan het schudden.

Tijdje terug in de regen remde ik omdat het stoplicht op oranje sprong en ik wilde stoppen. [Geen ABS] Niet eens overdreven hard geremd. Mn wielen blokkeerde en schoof zo het kruispunt op :shock: Ik snap er niks van. Het is ook alleen in de regen.

Het is dat de Minerva bandjes bij aanschaf erbij zaten, maar zit te denken ze zsm te vervangen. Is dit normaal de problemen die ik ervaar? Alle bandjes liggen in de juiste richting op de velg.

Sommige banden hebben weinig grip in de regen.

Op mijn 18 inch had/heb ik pirelli Pzero's liggen.

Doodeng die banden in de regen, maar met droog weer niks mis mee!

Ik had ook Minerva's , ben blij dat de Vectra nu op Dunlop staat! king:

Glijden en glibberen met nat wegdek en Minerva's ! :thumbdown

Moet je de Toyo Proxes T1 sport eens gebruiken in maat 215-40-18. Geen klote grip met regen en als het droog is moet je ook niet te sportief rijden... Ga volgende keer Michelins proberen...

Ik ben op zoek naar centreerringen van 66.6 naar 65.0. Ik weet het, heel dun ringetje.

Nu kwam ik deze tegen:

CEN666651centreerring 66,6-65.1 groen (BIM)

Maar dat is een 65.1. Zou die 0.1 nou echt iets uitmaken?

@Wess1988 wrote:Ik ben op zoek naar centreerringen van 66.6 naar 65.0. Ik weet het, heel dun ringetje.

Nu kwam ik deze tegen:

CEN666651centreerring 66,6-65.1 groen (BIM)

Maar dat is een 65.1. Zou die 0.1 nou echt iets uitmaken?

Opel is 65.1mm, die mm dat komt zeker goed.:D

Mijn voorbanden cuppen extreem veel op beide schouders terwijl ik de druk altijd keurig boven de 2,1 en onder de 2,3 bar houd. Na 40.000 km hebben beide schouders op beide banden geen profiel meer. Het gaat om Imperial Ecodriver 3 banden op een Opel Astra G. Her en der lees ik dat cuppen op beide schouders altijd veroorzaakt wordt door een te lage banden spanning. De voor de Astra G voorgeschreven spanning is van 2,1 tot 2,3 bar afhankelijk van de belading. Dat kan ik dus niet rijmen met de slijtage en ik nijg er nu naar om de banden een paar tiende bar meer op te pompen dan wordt voorgeschreven.

Kan de aanbevolen bandenspanning verschillen per merk / type band?

Kunnen er andere oorzaken zijn voor het gelijkmatig slijten van beide schouders?

Kan dit een kwaaltje zijn van het merk / type band dat ik erop heb liggen?

@_gerben_ wrote:Mijn voorbanden cuppen extreem veel op beide schouders terwijl ik de druk altijd keurig boven de 2,1 en onder de 2,3 bar houd. Na 40.000 km hebben beide schouders op beide banden geen profiel meer. Het gaat om Imperial Ecodriver 3 banden op een Opel Astra G. Her en der lees ik dat cuppen op beide schouders altijd veroorzaakt wordt door een te lage banden spanning. De voor de Astra G voorgeschreven spanning is van 2,1 tot 2,3 bar afhankelijk van de belading. Dat kan ik dus niet rijmen met de slijtage en ik nijg er nu naar om de banden een paar tiende bar meer op te pompen dan wordt voorgeschreven.

Kan de aanbevolen bandenspanning verschillen per merk / type band?

Kunnen er andere oorzaken zijn voor het gelijkmatig slijten van beide schouders?

Kan dit een kwaaltje zijn van het merk / type band dat ik erop heb liggen?

De banden spanning die opel op geeft is veel te laag.

Hoeveel inch velgen heb je.

Een astra g staat minimaal al.op 2,4 bar.

En hoe groter de velg hoe hoger de druk.

Ik rijd met mijn vectra in de maat 225/45-18 op 2,9 bar rond om. En 9 van de 10 keer zit ik er alleen in zonder bagage.

Terug
Naar boven