• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Chippen Z19dth met M32 Bak

Precies, heb al diverse auto's laten chippen en afstellen (O.a. bij Freddy Cane, Dbilas, DP Engineering en Miruni) en dat duurt echt tijd.

Je doet een installatie run en vervolgens laadt je een standaard sport programma in de ecu en dat ga je fine tunen met diverse aanpas sessie en rollenbank tests.

Dit soort afstelling kost natuurlijk meer dan alleen een ander programma erin!

Ik heb vandaag een ritje met de opcom gedaan van 30 kilometer en wat me opvalt is dat de turbo druk niet boven de 1.5 bar komt dit is dus nog de normale waarde.

Volgens opcom is de maximaal geleverde motor koppel 372NM waarschijnlijk dat hier ergens de catch in zit.

De egr is dicht geschreven en schoon maar blijft in de opcom op 4% staan, electrisch afkoppelen zet hem wel dicht maar nog steeds geen hoger koppel.

Ik ga voorstellen om een run met werkende egr te doen en kijken wat er dan uit komt.

Ik heb zelf een Vectra C Z1.9DTH.

Ben hem zelf aan het fine tunen. Zit nu op mijn 12de programma :-).

Kwa vermogen zit ik nu rond +200Pk en 450Nm.

De koppelwaardes welke de ecu uitstuurt kloppen niet.

Dus de waardes die je in opcom ziet hebben weinig waarde.

Er zit een tabel in de ecu waarin de inspuithoeveelheid word omgerekend naar Koppel (Nm).

Hier heeft Opel niet hun best op gedaan. Deze klopt gewoon niet.

De software begrenst ook niet op de mappen waar hij op zou moeten begrenzen.

Wat mij voornamelijk tegen viel van de z19dth is het wegrijden met aanhanger.

Onder de 1250 Tpm. doet ie gewoon niks.

Met een origineel programma moest je flink op de koppeling rijden omdat hij gewoon weg afsloeg.

Dit kun je verhelpen door diverse mappen aan te passen.

Naar chiptuning zou dat bij jou ook beter moet zijn en niet slechter.

Het probleem bij deze motor is dat zoals ik al zei hij niet alleen op de mappen begrenst waar hij

normaal op begrenst. Dus de chiptuner zal wat extra tijd erin moeten steken om het juist te

krijgen.

Door met opcom log files te maken kun je uiteindelijk na enig zoekwerk vinden in welke mappen

de inspuiting begrenst word.

Ik heb de EGR ook uitgeschakeld. Zal bij mij eens kijken wat ie in Opcom aangeeft.

Een run met EGR aan zal waarschijnlijk geen verschil uitmaken.

Heb bij mij de turbodruk op 1,6 bar staan. Opcom geeft trouwens iets meer aan om

onduidelijke reden t.o.v. tech 2.

Maak eens een log-file in de derde versnelling vanaf 1250 tot 4500 toeren met opcom

in de mode "measuring blocks" en dan dacht ik "additional blocks" (tweede van boven).

Aan de hand van de log-file kun je zien wat er fout gaat en wat het vermogen nu is.

Kan ook een mechanisch probleem zijn.

Ik heb vandaag een run met een log gedaan maar ik kan er eigenlijk weinig wijs uit maken een groot exel bestand waar alle losse parameters niet over kolommen zijn verdeeld.

Ik heb mn beslissing genomen overmorgen ga ik weer terug naar de stock software van opel.

Ik ben er niet content genoeg mee en mn vriendin vind het ook niet bepaald harmonischer aanvoelen.

De karakterestiek voor de tuning was vele malen fijner!

Ik vond de opbouw van vermogen als die niet gechipt was altijd beter dan met chiptuning..............rustiger, hij was soepeler, wel duidelijk meer koppel en vermogen als ie gechipt is maar hij was altijd vrij explosief.

Ik heb het dan wel over een Z20LET/ LEH motor.

Uitdraai van mijn vorige Astra G OPC

Foto-CFB4EKJQ-D.jpg

Nou heb ik laatst wel een grafiek van ik meen Klasen voorbij zien komen die mooi opbouwend was.

Mijn huidige auto ga ik ook na wat onderzoek via internet ook zeker niet laten chippen. De autofabrikanten maken de motoren niet meer zoals jaren terug, met veel speelruimte die veel meer vermogen toelaat. Het moet allemaal goedkoper tegenwoordig. Kijk naar de Z16LER , deze gaan vaak stuk na het chippen, ook bij goede tuners. Deze zullen wel beweren af en toe van niet, maar ik geloof er niet in. Ook de M32 bakken zijn al niet al te best, op z'n zachts gezegd. Nog een voorbeeld de koppeling van een Zafira OPC van 2003, stuk zwakker als die van 2002. Feit is dat na het chippen een motor meer slijtage heeft dan als je hem orgineel houdt. Je rijdt er toch na en meer vermogen gebruik je ook. Turbodruk is hoger dus ook meer slijtage.

Het blijft leuk een auto chippen, meer vermogen en rij beleving maar ik lees ook vaak dat mensen een hoop "problemen" hebben met de auto veroorzaakt door overmatige slijtage en dus hoge kosten. Of er wordt geklaagd dat de koppeling al op is na 100.000.

@Jones Newton wrote:Ik heb vandaag een run met een log gedaan maar ik kan er eigenlijk weinig wijs uit maken een groot exel bestand waar alle losse parameters niet over kolommen zijn verdeeld.

Ik heb mn beslissing genomen overmorgen ga ik weer terug naar de stock software van opel.

Ik ben er niet content genoeg mee en mn vriendin vind het ook niet bepaald harmonischer aanvoelen.

De karakteristiek voor de tuning was vele malen fijner!

Zou je me je log-file willen toe sturen?

Dat de karakteristiek voor het tunen vele malen fijner was ligt aan de manier van programmeren.

Het is ook maar net wat de klant wilt.

In principe kun je alle kanten op. Je zou hem zelfs zo kunnen programmeren dat hij tot 80 of 90%

(wat je maar wilt) van je gaspedaal gewoon nog origineel is.

Normaal gesproken is juist de verandering van de karakteristiek van de motor het pluspunt

van chippen (Minder terug schakelen. Makkelijker oppakken vanuit lager toerentallen. Vermogen breder

uitstrijken over het toerental waardoor hij ook door blijft trekken in de hogere toerentallen. Minder aan/uit effect.)

Dat de slijtage hoger is naar het chippen snappen we denk ik allemaal.

Alleen de marge waarin het hoger is o.a. afhankelijk van de manier van programmeren.

Bij mijn auto zit rond 2600 tpm. het max. koppel. Terwijl de motor het al bij 2000 - 2100 tpm. kan leveren.

Hierdoor bespaar je de bak en de koppeling incl. massavliegwiel.

Als je niet tevreden bent en je vriendin moet er ook mee rijden. Dan kan ik wel begrijpen dat je weer

terug naar origineel wilt.

Ik ben afgelopen dinsdag terug geweest bij de tuner, bij de eerste testrit vond de collega chipper hem ook al terughoudend in de lagere toeren.

toch op hun initiatief op de testbank gegaan en ik mis 20 pk en 30 NM in de originele mapping...

rond de 2700 toeren haal ik mn maximum koppel.

Hun vermoeden gaat uit naar de variabele turbo omdat hij hoger in de toeren wel een mooie kromme heeft.

morgen even op de brug kijken of de stang van de turbo nog vrij wilt bewegen

Terug
Naar boven