• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

CIH 16V (ingekorte 24V)

Deze week haal ik nog een compleet 3 liter blok voor onderdelen en reserve cilinderkop.

Als je dan toch bezig bent kan je net zo goed een tweede kopje voorbereiden.

Jep die is me bekend, vandaag langs geweest, heb via hem een reserve blok aangekocht

met gratis een paar tips voor de bouw.

10368388_761479097216739_7907089347975119349_n.jpg

10407692_761479167216732_1994585895326928602_n.jpg

@hillclimber16V wrote:Het heeft inderdaad met de klasse te maken waarin je rijd;

met de 20xe blok rij je niet met een originele onderblok en sta je dus anders

geklasseerd dan met de CIH blok.

Blok mag met alle middelen getuned worden maar moet de juiste type zijn in het voertuig.

Ik blijf het anders ook een uitdaging vinden om te bouwen.

Ze zouden ook meer koppel moeten opleveren dan de xe motoren.

Door zijn korte slag heeft deze motor toch heel andere eigenschappen.

Om de cilinderkop even goed te doen werken is er wel wat werk aan nodig meen ik.

Ik blijf het ander ook een mooi blok vinden voor een C dett

img_0869.jpg

En dan krijg ik de uitlaat ook weer aan de juiste kant in de kadett.

Waar zijn die extra injectoren voor die voor de kelken zitten. Het waarom kan ik nog wel bedenken, het gaat mij eigenlijk om: wanneer komen ze bij? En waarom geen enkele set extra grote?

Net voor de cilinderkop zit ook een rij injectoren op dat blok.

Als je de theorie mag geloven zijn er een aantal redenen.

Bij lage toeren is het beter dat de injectoren dichter bij de kleppen staan om koppel te ontwikkelen.

Bij hogere toeren en dus hogere lucht snelheden is er meer afstand nodig om het mengsel goed te vormen.

Bij zeer hoge vermogens komt ook veel brandstof en moeten dus grote injectoren geplaatst worden

waardoor er een groot debiet nodig is van de brandstofpomp en grote openings tijden duty cycle genoemd

nu één maal boven 80% duty staan de injectoren dus zo goed als altijd open wat het moeilijker maakt om het

mengsel bij te regelen. Als dus twee rijen injectoren opgesteld zijn kan de openingstijd aanzienlijk verkort worden

en zo wel voldoende brandstof injecteren op hoge toeren.

Natuurlijk op een 200 pk blok dient dit tot niets. De Risse blokken draaien tot 11000 toeren en dan is de tijd tussen

injection events steeds korter want je moet ook rekening houden met injector openingstijd en sluitings tijd.

de tijd dat de injector van dicht naar volledig open gaat levert die niet de volledige capaciteit

Met een moderner injectiesysteem is het gebruik van 2 injectoren niet meer zo snel nodig.met oude systemen was het vaak problematisch om grote injectoren kort genoeg aan te sturen voor een goede stationair loop. De moderne injectoren vernevelen ook veel beter als de oude types.

Ik weet zeker dat je met enkele moderne injectoren en een modern management een beter resultaat haalt als met een oude setup.

Terug
Naar boven