• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

CIH 2.2 / 2.0 diverse vraagjes

lenn0

Post weleens wat
Ik heb een nieuwe aankoop gedaan, welke ik deze week hierheen haal en dan eens goed ga bekijken, maar nu al vraag ik me het een en ander af over de motor.

De vorige eigenaar heeft hem gekocht als zijnde een 2.2, er zat blijkbaar ook een ingekort 3.0 spruitstuk op, maar dat had ie al eens verkocht.

Er zou een 2.2 in liggen, maar hoe ga ik bekijken/meten wat de inhoud is?

Onderblok code zegt namelijk 2.0, maar hoeveel zegt dat?

Kop heb ik nog niet goed bekeken, maar zit gewoon een 2.0 inlaatspruitstuk op, waarschijnlijk ook 2.0 kop dus.

Thermostaathuis is wel anders, volgens mij een 2.2, kan dat passen?

Wat me ook al opviel was dat de pijlstok me persoonlijk wat aan de korte kant leek, niet origineel 2.0, dus dat zegt misschien ook al wat.

Kort gezegd zou ik graag hoe ik makkelijk kan zien wat ik nou daadwerkelijk in handen heb, wie helpt me op weg?

op een 2.2 onderblok staat altijd 2.0lmaar kijken even bij het motornummer,daar hoort het bij te staan.

De echte motorcode zoals JS al zegt, zit op dat schuine stukje van het onderblok, vlak onder de rand van de kop aan de bougie zijde, de code van de kop zit aan diezelfde kant naast het vierkante dekseltje op zo'n plat stukje.

2.0 en 2.2 hadden dezelfde gietmal dus vandaar de 2.0 lcijfers die ingegoten zijn.

de peilstok zal we voor de motorsteun staan ipv erachter, dus dat moet je even omwisselen, in het blok zit een aluminium prop die tik je er van onder zo uit (carter eraf) en mep je met dezelfde gang in het gat wat nu open is.

Als d'r een manta carter onderzit, dan is dat vast de reden dat ze hem ingekort hebben.

Henk en John bedankt voor het op weg helpen.

Heb het hele zaakje thuis staan en ben al even aan het kijken geweest.

De motor komt in elk geval uit een rekord en is zichtbaar nog niet zo lang geleden al wel aangepast voor gebruik in manta, maar niet helemaal zoals t hoort vermoed ik.

De peilstok is dus al verwisseld naar de achterkant van de steun, bij nader inzien lijkt de peilstok niet ingekort maar is het probleem juist dat deze veel te diep in het carter steekt. Het past eigelijk net niet op een fatsoenlijke manier en het oliepeil zal ook wel niet kloppen.

Wie kan mij vertellen wat het verschil in afmetingen is van de 2.2 en 2.0 stok?

De pijlstok zit trouwens gewoon regelrecht in het onderblok, niet in een buis zoals ik ook wel eens zie, vandaar dat ik me ook afvraag; heb ik nu de verkeerde stok, of mis ik juist die buis?

(Helaas had ik zo ongeveer al m'n cih spul weggedaan en heb ik nu niet eens iets meer liggen om te kunnen vergelijken of gebruiken, stom dus)

Nog een vraagje:

Ik heb een kabelboom van het injectiesysteem wat aan de voorzijde 3 dezelfde stekkers heeft.

1 bruin

1 zwart

1 geel

er zijn 3 dingen waar ze op passen, de halve maan klep, een temp. sensor met groot goudkleurig zeskant, en een temp sensor met blauwe aansluiting.

Kan iemand me vertellen welke stekker waar hoort?

EDIT:

Ik ben inmiddels een stuk wijzer over wat ik nu heb.

Onderblok en kop zijn beiden 2.2.

Op de kop hadden ze een 2.0 inlaatbuis geprutst... Was er dus maar vanuit gegaan dat er een 2.0 kop op zat.

Nokkenas is 2.0

Ecu is ook 2.0e, kabelboom denk ik ook. (maakt misschien mijn stekkervraag wat makkelijker)

Ik wil nu de boel wat aanpassen naar een beter werkende "standaard" opstelling.

Bedoeling is ingekort 3.0 inlaatspruitstuk met 2.0e injectie te gebruiken.

Wie nog een ingekort spruitstuk heeft liggen ben ik zeer dankbaar. ;)

Ook zoek ik nog een 2.0e thermostaathuis en 4 goede injectors.

Als het goed is past een 2.0 thermostaat huis niet op een 2.2 (ben er namelijk zelf heel erg mee bezig ;) )

op een 2.2 onderblok staat altijd 2.0lmaar kijken even bij het motornummer,daar hoort het bij te staan.

De echte motorcode zoals JS al zegt, zit op dat schuine stukje van het onderblok, vlak onder de rand van de kop aan de bougie zijde, de code van de kop zit aan diezelfde kant naast het vierkante dekseltje op zo'n plat stukje.

2.0 en 2.2 hadden dezelfde gietmal dus vandaar de 2.0 lcijfers die ingegoten zijn.

de peilstok zal we voor de motorsteun staan ipv erachter, dus dat moet je even omwisselen, in het blok zit een aluminium prop die tik je er van onder zo uit (carter eraf) en mep je met dezelfde gang in het gat wat nu open is.

Als d'r een manta carter onderzit, dan is dat vast de reden dat ze hem ingekort hebben.

Henk en John bedankt voor het op weg helpen.

Heb het hele zaakje thuis staan en ben al even aan het kijken geweest.

De motor komt in elk geval uit een rekord en is zichtbaar nog niet zo lang geleden al wel aangepast voor gebruik in manta, maar niet helemaal zoals t hoort vermoed ik.

De peilstok is dus al verwisseld naar de achterkant van de steun, bij nader inzien lijkt de peilstok niet ingekort maar is het probleem juist dat deze veel te diep in het carter steekt. Het past eigelijk net niet op een fatsoenlijke manier en het oliepeil zal ook wel niet kloppen.

Wie kan mij vertellen wat het verschil in afmetingen is van de 2.2 en 2.0 stok?

De pijlstok zit trouwens gewoon regelrecht in het onderblok, niet in een buis zoals ik ook wel eens zie, vandaar dat ik me ook afvraag; heb ik nu de verkeerde stok, of mis ik juist die buis?

(Helaas had ik zo ongeveer al m'n cih spul weggedaan en heb ik nu niet eens iets meer liggen om te kunnen vergelijken of gebruiken, stom dus)

heeft er niemand een goede (liefst al ingekorte) 3 liter buis over inclusief de grote gasklep?

mag ook een complete niet ingekorte zijn, dan laat ik hem zelf wel even dichtlassen.

als het maar het goede oude type is met de grote poorten en de juiste gasklep erop, liefst ook compleet met gele injectors want die heb ik ook nodig.

geen buis die is aangepast om op 2.0 kop te passen, hij moet op een 2.2 kop komen.

Nog een vraagje:

Ik heb een kabelboom van het injectiesysteem wat aan de voorzijde 3 dezelfde stekkers heeft.

1 bruin

1 zwart

1 geel

er zijn 3 dingen waar ze op passen, de halve maan klep, een temp. sensor met groot goudkleurig zeskant, en een temp sensor met blauwe aansluiting.

Kan iemand me vertellen welke stekker waar hoort?

EDIT:

Ik ben inmiddels een stuk wijzer over wat ik nu heb.

Onderblok en kop zijn beiden 2.2.

Op de kop hadden ze een 2.0 inlaatbuis geprutst... Was er dus maar vanuit gegaan dat er een 2.0 kop op zat.

Nokkenas is 2.0

Ecu is ook 2.0e, kabelboom denk ik ook. (maakt misschien mijn stekkervraag wat makkelijker)

Ik wil nu de boel wat aanpassen naar een beter werkende "standaard" opstelling.

Bedoeling is ingekort 3.0 inlaatspruitstuk met 2.0e injectie te gebruiken.

Wie nog een ingekort spruitstuk heeft liggen ben ik zeer dankbaar. ;)

Ook zoek ik nog een 2.0e thermostaathuis en 4 goede injectors.

Nu we toch tot onze oren in de 2.2's zitten:

Ik heb dus ook een 2.2, en zojuist het gekochte 2.2 injectiehuis een beetje begluurd. Nu was het eerste wat me opviel dat de inlaat poorten van het injectiehuis behoorlijk verschillen met de kop......

Nu de vraag: klopt dit, is dit gewoon k.u.t. geengineerd, of heb ik weer iets aparts :???: Zo te zien is het zelf wel aan te passen, maar kapot ben ik er niet van.

imag0455w.jpg

Als het goed is past een 2.0 thermostaat huis niet op een 2.2 (ben er namelijk zelf heel erg mee bezig ;) )

Mooi blokkie.

En die 2.2 injectiebuis is dus de reden dat ik een ingekorte 3.0 er op wil. ;)

Niks apparts dus, het is gewoon een miskleun.

Ik heb 'm net binnen :shock:

ik hou al geruime tijd webers in mijn achterhoofd......misschien toch daar is mee bezig. Biesheuvel zei dat dit blok rond de 150 pk komt met webers, lijkt me wel lekker :jerry

@2000 wrote:Ik heb 'm net binnen :shock:

ik hou al geruime tijd webers in mijn achterhoofd......misschien toch daar is mee bezig. Biesheuvel zei dat dit blok rond de 150 pk komt met webers, lijkt me wel lekker :jerry

Das mooi! koop je een set Webers bij Henk en Nico geven ze nog garantie ook dat je 150 trappelende paarden onder de kap hebt. :thumb

Terug
Naar boven