• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

CIH motor timing Nokkenas

Ga ik vanavond proberen. Ik had gehoopt om uitsluitsel te krijgen, maar zoals je zegt: het is het proberen waard ;)

Ik heb het geprobeerd, en.............het heeft niets geholpen :hmmz Dus een andere nokkenastiming was het ook niet. Na het bijstellen van de ontsteking is er geen verschil merkbaar. Lijkt wel iets feller, maar het bokken blijft.

Ik heb het geprobeerd, en.............het heeft niets geholpen :hmmz Dus een andere nokkenastiming was het ook niet. Na het bijstellen van de ontsteking is er geen verschil merkbaar. Lijkt wel iets feller, maar het bokken blijft.

@Peug504 wrote:Bedankt voor de info!

Hier had ik wat aan. Mijn idee dat ik 1 en 4 verwisseld had klopt dus. Bij de Franse oude auto's waar ik veel aan sleutel zit de 1e cylinder aan de bakkant. Vandaar.

Nokkenastandwiel los gedraaid. Vervolgens alle tuimelaars los gedraaid. Nokkenas 180 graden gedraaid en de boel weer afgemonteerd en kleppen gesteld bij stilstaande motor volgens methode "aanliggen tuimelaars" en 3/4 slag doordraaien. Hij loopt weer op benzine!

en toch heb ik het idee dat dit niet klopt, dan is de ontsteking 180 verdraaien ook voldoende, op zich maakt het niet uit wat de 1ste of de 4de is

als de vonk maar op de juiste tijd komt, dat de boel iets verkeerd staat, ok, dan kun je best wat problemen hebben, maar bij 180 graden kan dat nooit, volgens mij

@Peug504 wrote:Bedankt voor de info!

Hier had ik wat aan. Mijn idee dat ik 1 en 4 verwisseld had klopt dus. Bij de Franse oude auto's waar ik veel aan sleutel zit de 1e cylinder aan de bakkant. Vandaar.

Nokkenastandwiel los gedraaid. Vervolgens alle tuimelaars los gedraaid. Nokkenas 180 graden gedraaid en de boel weer afgemonteerd en kleppen gesteld bij stilstaande motor volgens methode "aanliggen tuimelaars" en 3/4 slag doordraaien. Hij loopt weer op benzine!

en toch heb ik het idee dat dit niet klopt, dan is de ontsteking 180 verdraaien ook voldoende, op zich maakt het niet uit wat de 1ste of de 4de is

als de vonk maar op de juiste tijd komt, dat de boel iets verkeerd staat, ok, dan kun je best wat problemen hebben, maar bij 180 graden kan dat nooit, volgens mij

@MR-turbo wrote:Een goede snelle methode is om in bdp te kijken of de inlaatlift en uitlaatlift ongeveer evenveel is , dan omzeil je alle merkteken variaties...

Zo kan je goed zien of ie een tand verkeerd staat :thumb

Dat is zo, er zit een overlap tussen de in- en uitlaat klep. Morgen eerst een 46" tv halen, en als ik daar genoeg van heb, dan ga ik weer verder. :D

@MR-turbo wrote:Een goede snelle methode is om in bdp te kijken of de inlaatlift en uitlaatlift ongeveer evenveel is , dan omzeil je alle merkteken variaties...

Zo kan je goed zien of ie een tand verkeerd staat :thumb

Dat is zo, er zit een overlap tussen de in- en uitlaat klep. Morgen eerst een 46" tv halen, en als ik daar genoeg van heb, dan ga ik weer verder. :D

@2000 wrote:Ik heb het geprobeerd, en.............het heeft niets geholpen :hmmz Dus een andere nokkenastiming was het ook niet. Na het bijstellen van de ontsteking is er geen verschil merkbaar. Lijkt wel iets feller, maar het bokken blijft.

Dan heb jij toch een ander probleem dan de topic-starter??

Heb je al compressie gemeten?

Heb je alle tuimelaars goed nagekeken op scheurtjes?

IMG_9839.jpg

IMG_9840.jpg

Als je dan toch alle tuimelaars eraf hebt:

Stoters laten zitten.......

Met de achterkant van een schuifmaat kun je nu één voor één de lifthoogte van de kleppen controleren.

@2000 wrote:Ik heb het geprobeerd, en.............het heeft niets geholpen :hmmz Dus een andere nokkenastiming was het ook niet. Na het bijstellen van de ontsteking is er geen verschil merkbaar. Lijkt wel iets feller, maar het bokken blijft.

Dan heb jij toch een ander probleem dan de topic-starter??

Heb je al compressie gemeten?

Heb je alle tuimelaars goed nagekeken op scheurtjes?

IMG_9839.jpg

IMG_9840.jpg

Als je dan toch alle tuimelaars eraf hebt:

Stoters laten zitten.......

Met de achterkant van een schuifmaat kun je nu één voor één de lifthoogte van de kleppen controleren.

Terug
Naar boven